Scania hos SL från detta och gågna året - både gammalt och nytt (Då -> Nu)

Startat av Andreas91, 31 mars 2011, 23:12:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Vi börjar med en liten resa där man kan se hur bussarna har förändrats från sent 60-tal till nutid (Har ej bild på CR112 eller CN112, vilket är lite trist, men så är det...  :-\):

Scania-Vabis från 1967. Fotad på linje 47s sista trafikdag i somras, 22/6:


CR111M, den enda bild jag har på en buss av denna modell - även denna är ifrån linje 47s sista trafikdag i somras. Dörrställning? (kan det röra sig om 2+2+0? Om någon vet, så är jag mycket tacksam för svar :)) Bussen är ifrån 1978:


I början av 90-talet kom en lågentréversion av CN113-serien, CN113CLL, kanske mer känd som Scania MaxCi. I Stockholms innerstad blev de en mycket vanlig syn och täckte upp bl.a. hela Keolis 50XX-serie samt en stor del av 51XX-serien + ett antal bussar till. Här är Keolis 5073, som är från år 1996. De äldsta MaxCi-bussarna som är kvar i trafik hos SL (åtminstone innerstan) är ifrån 1995, där jag tror att 5048 är den äldsta som är kvar, sedan 5039 fick tacka för sig. Dörrställning är 2+2+1:


Näst ut blir denna CN113ALB, Keolis 6953, från 1996, med dörrställning 1+2+1:


Snabbt därpå följer en annan CN113-normalgolvsvagn, men kortvagn m.a.o. en CLB, Keolis 5250. Denna är ifrån 1998 och har, som synes, dörrställningen 1+1+1:


I slutet av 90-talet började även Omniserien att rulla på svenska vägar. Denna Omncityled är ifrån år 1999 och började sin historia hos Länstrafiken Örebro. Dörrställningen är 2+2+2+1:


Omnicity blev låggolvsmodellen och lågentrévarianten fick istället namnet Omnilink. Här syns två systervagnar, där den på övre bilden (4704) har originalmodellen på bakljus, medan den undre (4725) fick lysdioder efter en motorbrand och blev på så sätt en riktigt udda fågel bland övriga omnilinkar. Både 4704 0ch 4725 är ifrån 2006 och har dörrställning 2+2+1:



En kortvagns-variant av Omnilink version 2. Bilden är tagen i Norrtälje, vilket jag också tror var dess första stationeringsort. Numera tror jag dock att denna rör sig i Lidingötrafiken, där jag har ett svagt minne av att dess systrar 6671 och 6673 också befinner sig. Bussen är ifrån 2009 och har dörrställning 1+2+1:



Niclas Rosenius



     Det var en salig blandning på årmodellerna men jätteroligt att se.

     Man tackar.

     //Niclas

Andreas91

Det är jag som skall tacka, det är alltid roligt när bilderna uppskattas! :) Ja, det blev en riktigt salig blandning - jag tyckte det var lite skönt att jag hade en hyfsad bild på Scania-Vabisbbussen och CR111:an, så att jag hade åtminstone en bussmodell innan 90-talsvidundren ramlade in - ett långt tidspektra mao. :)

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 31 mars 2011, 23:12:11 PM
I början av 90-talet kom en lågentréversion av CN113-serien, CN113CLL, kanske mer känd som Scania MaxCi. I Stockholms innerstad blev de en mycket vanlig syn och täckte upp bl.a. hela Keolis 50XX-serie samt en stor del av 51XX-serien + ett antal bussar till. Här är Keolis 5073, som är från år 1996. De äldsta MaxCi-bussarna som är kvar i trafik hos SL (åtminstone innerstan) är ifrån 1995, där jag tror att 5048 är den äldsta som är kvar, sedan 5039 fick tacka för sig. Dörrställning är 2+2+1:

Totalt överflödig information i detta "MaxCi-forum", som ju är sprängfyllt med fans av just denna modell? ;D

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2011, 14:39:54 PM
Totalt överflödig information i detta "MaxCi-forum", som ju är sprängfyllt med fans av just denna modell? ;D

Japp, jo, jag håller med om att det jag skrev där var rätt onödig info. ;D Men hade jag en liten inforad eller två om de andra modellerna, så kände att jag MaxCi inte borde vara utan en den heller, trots att många MaxCi-fans på detta forum med största sannolikhet redan visste om infon. ;)

Stefan P

Hej

Kommer bussen på den första bilden från spårvägs museum i Stockholm?

mvh Stefan P

Andreas91

Citat från: Stefan P skrivet 01 april 2011, 15:35:41 PM
Hej

Kommer bussen på den första bilden från spårvägs museum i Stockholm?

mvh Stefan P

Hej!

Ja, det stämmer. Enligt SBH kom den till Spårvägsmuséet 1996.

mvh

/Andreas

buskörare

Som jag skrev i tidigare tråd så har inte 6673 rullat på Lidingö sen i höstas nångång. 6671 och 72 rullar kvar hos oss dock och fick idag utbölingssällskap av 1111 och 1112.

Ändrat: Tydligen har 6671 och 6672 flyttat hem till Norrtälje och 1106, 1111 1112 har ersatt dessa. För att stanna? For all I care hade dom kunnat få några MAN istället. Saknar gamla hederliga, fungerande Scanior.

yngrot

Trevligt svep för oss som gillar Scania särsklit vissa modeller ..  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina