Fint väder och plusgrader - denna dök upp som en bonus...

Startat av Andreas91, 02 mars 2011, 16:04:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

... nämligen Keolis 4294 på specialuppdrag, som 676 Skolbuss:



Alex Ljusteröbon

Det rullar väldigt mkt 42xx vangnar i norrtälje för tillället. Typ som denna
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Andreas91

Aha, tack för informationen! Kul att de gamla System 2000-lederna isf har börjat återkomma till Norrtälje - vore kul att få se dem breda ut sig på landsvägarna, innan dessa förmodligen går till sista vilan...  ::) Finns det några planer på att spara en eller två System 2000-bussar till framtiden? (Jag vet att det inte är lätt att göra något, då jag kan tänka mig att det är dyrt, krävs mycket energi för att orka med underhåll osv.) Jag måste säga att jag förundras över vilken superb bussmodell som Säfflefabriken tog fram när B10:or och System 2000-bussarna började att tillverkas - 4294 kan ju stoltsera med snart 15 ½ år i trafik!  :D

Ersa

Med tanke på att stödet att bevara H22 6431 är rätt litet hos SvOF och SSS bl.a pga att den fortfarande anses lite för ny (och svåranvänd som ledvagn) lär det inte direkt finnas någon vidare chans att en körbar ledvagn av Säffle 2000-modell i originalskick sparas till eftervärden.

Andreas91


Fredrik Klint

Citat från: Andreas91 skrivet 02 mars 2011, 21:15:24 PM
Jag måste säga att jag förundras över vilken superb bussmodell som Säfflefabriken tog fram när B10:or och System 2000-bussarna började att tillverkas - 4294 kan ju stoltsera med snart 15 ½ år i trafik!  :D

Säffle 2000 var väl måttligt populära när de kom? Som trafikant avskydde jag dem, iaf som ledvagnar, det var ett evigt gnisslande och gnällande vid leden hela tiden. Något jag ej upplevt med tidigare Säffle ledvagnar eller Scania dito.
Nä, det handlar nog mer om att man har sina personliga favoriter vilket ofta är synonymt med vad man åkt mycket under sin uppväxt  ;).

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 mars 2011, 09:46:05 AM
Säffle 2000 var väl måttligt populära när de kom? Som trafikant avskydde jag dem, iaf som ledvagnar, det var ett evigt gnisslande och gnällande vid leden hela tiden. Något jag ej upplevt med tidigare Säffle ledvagnar eller Scania dito.
Nä, det handlar nog mer om att man har sina personliga favoriter vilket ofta är synonymt med vad man åkt mycket under sin uppväxt  ;).

Ja, har man inte upplevt föregångarna är det lätt att tycka att System 2000 var den bästa modellen. Personligen skulle även jag vilja hoppa ett steg tillbaka och påstå att 80-talets Säfflekarosser var lite tystare och en aning mer gediget byggda än den lite mer moderna System 2000 som jag mestadels förknippar med de första vagnarna som fick lite väl mycket krånglande teknik.

Sen är vi nog alla överens att kvalitén hoppade ytterligare ett steg neråt med 2000NL i samband med ännu mera teknik, med B7LA som pricken över i:et...

Andreas91

Precis som ni säger, så är det förmodligen för att jag har rest mer i Säffle 2000-bussar och Scania CN113-bussar än dess föregångare och att jag då däremd har upplevt Säffle 2000-bussarna på ett annat sätt.  :) Några riktigt gamla bussar har jag minnen av att jag reste med, men dessa minnen är inte så starka. Det var i Roslagen, någon gång runt millenieskiftet, en hum om hur bussarna såg ut på utsidan, rund taklampa med skärm vid föraren, samt mullrandet från motorn. Inte mycket mer än så, men det vart en härlig resa!  ;)