Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: theobergsten skrivet 17 november 2017, 23:21:49 PM

Titel: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 17 november 2017, 23:21:49 PM
Tjena! Jag undrar ifall någon kan berätta så mycket fakta och erfarenheter som möjligt om Solbussarna i Uddevalla + gärna historik för de fyra Solbussarna (43326, 43327, 43328 och den korta 43339). Jag vet en del rykten om dem och att 43326 fick en utbytesmotor för ett tag sedan. Varje specifik buss låter olika t.ex. ett tag så var de ett sjuhelsikes gnisslande i en av dem och andra konstiga oljud. Men det mesta verkar ha åtgärdats. I så fall om de har bytt motorer skriv gärna beteckning för den. Det går självklart att ha med sånt från tiden då de var i Karlskoga. Uppskattar svar mycket!  :) :) :)
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 19 november 2017, 16:08:48 PM
Innan jag berättar så måste jag nog fråga dig i vilket syfte du undrar de här sakerna??
En del har du frågat tidigare och delvis fått svar på.
Vad mer exakt är det du vill ha svar på, finns ju mycket att avhandla om man ska gå igenom allt.....
Om det är mer specifika saker du undrar över kan du skicka pm, så får vi se om jag kan svara?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 19 november 2017, 20:23:21 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 19 november 2017, 16:08:48 PM
Innan jag berättar så måste jag nog fråga dig i vilket syfte du undrar de här sakerna??
En del har du frågat tidigare och delvis fått svar på.
Vad mer exakt är det du vill ha svar på, finns ju mycket att avhandla om man ska gå igenom allt.....
Om det är mer specifika saker du undrar över kan du skicka pm, så får vi se om jag kan svara?
Tjena, du får ursäkta mig om jag råkar fråga samma sak som jag redan fått svar på. Alltså anledningen till att jag frågar är egentligen att jag speciellt har fastnat för Solbus och vill veta mer om märket och om de Solbussar som finns i Uddevalla. Så du får gärna skriva allt du vet om Solbus men främst gärna historik om de exemplaren som finns i Uddevalla (326, 327, 328 och 339). Tack!
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 november 2017, 22:29:42 PM
https://en.wikipedia.org/wiki/Solbus

I ovan berättas lite om SOLBUSS som tillverkas i Polen.

SOLBUS i fyra exemplar och av två modeller togs till Karlskoga och var avsedda för VL. Vad jag uppfattat det så är det Brandt som ville försöka ta in  märket i Sverige. Förmodligen var det dålig kunnighet om fordon men när man köper fordon utifrån måste dessa anpassas till Svenska förhållanden.
VL var ju med i Buss i Väst AB och troligen var det BiV som stod för kontraktet i någon form. Dominerande ägare i BiV var Uddevalla Omnibus AB. Detta ägs via ett annat bolag av Uddevalla kommun. När bussarna inte kunde gå kvar i Karlskoga så ställdes de av en tid och kom sedan till Uddevalla. Troligen hade BiV fått vara med att betala för bussarna i vilket fall som helst. Bäst var då att modifiera bussarna och reparera skadan på den lilla bussar. Vad jag vet går bussarna numera bra.
Som jag skrivit om tidigare så sker tillverkning av fordon oftast genom att montera komponenter. Dessa är inte unika för varje märke. I Polen finns en del tillverkare med rötter bakåt. Uppenbart är SOL,Autosan med flera sådana som lever kvar. Vad jag kan förstå så är SOLARIS härstammande från den polska delen av Neoplan. Om det ägs av MAN i dag vet jag inte.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: almeli skrivet 19 november 2017, 22:50:14 PM
Solbus eies av Lider Trading Sp. z o.o.
http://www.solbus.com.pl/en/str/65/contact

Solaris eies av Solange og Krzysztof Olszewski
https://www.solarisbus.com/en/about-us/owners
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 november 2017, 08:35:11 AM
Citat från: S Svensson skrivet 19 november 2017, 22:29:42 PM
Vad jag kan förstå så är SOLARIS härstammande från den polska delen av Neoplan. Om det ägs av MAN i dag vet jag inte.

Krzysztof Olszewski köpte Neoplan Polska 1994  och 2001 bytte det namn till Solaris. Familjen  Olszewski är fortfarande ägare och företaget har numera inget med MAN och/eller Neoplan att göra.

Men nu handlade väl tråden om Solbus, som är ett helt annat företag?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 20 november 2017, 08:56:43 AM
Tack så mycket för alla svar! Men berätta gärna mer om vilka motorer och växellådor och övriga specifikationer som dörrsystem, bromsar o.s.v. som de Solbussarna har i Uddevalla (326, 327, 328 och 339). En annan grej är att jag har hört talas om att 166-169 ska försvinna små småningom (MAN A78). Och redan nu har jag sett att 167 och 169 har avställts.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 november 2017, 20:46:01 PM
Vad är det för speciellt med dessa 4 bussar?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 20 november 2017, 21:25:38 PM
Ska fila ihop lite text om dom när jag kan sitta vid en dator och skriva, blir nog en del text tänker jag. Men det kommer.

Det som är mest speciellt med dom är väl att det bara finns dessa  i landet??
Annars är dom nog ints så speciella.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 20 november 2017, 21:31:39 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2017, 20:46:01 PM
Vad är det för speciellt med dessa 4 bussar?
Inget särskilt så men de är de enda som finns i Sverige och var bland de första bussarna som helt tillverkades av Solbus själva.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 20 november 2017, 21:33:23 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 20 november 2017, 21:25:38 PM
Ska fila ihop lite text om dom när jag kan sitta vid en dator och skriva, blir nog en del text tänker jag. Men det kommer.

Det som är mest speciellt med dom är väl att det bara finns dessa  i landet??
Annars är dom nog ints så speciella.
Väldigt schysst!
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Sundås skrivet 21 november 2017, 09:59:05 AM
Hur många trådar har det egentligen startats om Solbus nu?  ;D
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 21 november 2017, 10:41:26 AM
Citat från: Sundås skrivet 21 november 2017, 09:59:05 AM
Hur många trådar har det egentligen startats om Solbus nu?  ;D

Sammanlagt 4 under en period på 1 - 1 1/2 månad ;D
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 november 2017, 17:20:16 PM
Citat från: Sundås skrivet 21 november 2017, 09:59:05 AM
Hur många trådar har det egentligen startats om Solbus nu?  ;D

Det är därför jag undrar vad det är som är så speciellt med dem.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 21 november 2017, 19:41:27 PM
Inget särskilt så men har "fastnat" lite för just de bussarna.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 21 november 2017, 20:51:31 PM
Citat från: theobergsten skrivet 21 november 2017, 19:41:27 PM
Inget särskilt så men har "fastnat" lite för just de bussarna.
Jo, det förstår jag, själv är jag t.ex väldigt fäst vid Volvo B9S, men att skapa massa nya trådar hela tiden kanske är lite förmycket? Fortsätt gärna i dem äldre trådarna, vi ser meddelanden där också :)
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 21 november 2017, 20:57:30 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 21 november 2017, 20:51:31 PM
Jo, det förstår jag, själv är jag t.ex väldigt fäst vid Volvo B9S, men att skapa massa nya trådar hela tiden kanske är lite förmycket? Fortsätt gärna i dem äldre trådarna, vi ser meddelanden där också :)
Ja visst, det stämmer. Ska försöka använda äldre trådar om jag vill fråga nått senare. Jag antar bara att ingen kollar längre i de gamla trådarna så att man inte får något svar alls.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Björn Ax skrivet 22 november 2017, 08:13:04 AM
Citat från: theobergsten skrivet 21 november 2017, 20:57:30 PM
Ja visst, det stämmer. Ska försöka använda äldre trådar om jag vill fråga nått senare. Jag antar bara att ingen kollar längre i de gamla trådarna så att man inte får något svar alls.

När du skriver ett svar i en gammal tråd så kommer den tråden lägga sig högst upp i forumet och få ett "nytt" märke på sidan. Så du behöver inte vara orolig att ingen kommer kolla där. Det enda vi gör är att vi låser en tråd om ingen skrivit i den på ett halvår. Men det märker du genom att det inte går att skriva i den tråden.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 22 november 2017, 18:55:32 PM
Ska försöka mig på att sammanfatta mina erfarenheter från dessa bussar nu då, vill poängtera att detta är ur min syn på det. Andra kan säkert ha en annan uppfattning men en hel del är ren fakta, vissa saker gör jag antaganden om och kan således vara fel.....

De fyra bussarna importerades och såldes av "Fordonsverkstan" i Trestad till VL/BIVAB för att användas i Karlskoga, om denna period finns det andra som vet mer. De fungerade dock inte bra och togs snart ur trafik där.
Till att börja med så var det endast 326 -328 som hamnade i U-a, 339 fanns det inget behov av och den stod ganska länge hos återförsäljaren.
Vi började titta på de problem som man haft med bussarna då återförsäljaren inte lyckades hitta en lösning, största problemen var att de upplevdes skena samt att framdörren kunde gå upp under körning och att dörrbromsen slog till oavsett hastighet. Problemet med dörren var att man dragit lösa kablar direkt från magnetventilen för framdörren för en utvändig dörrknapp, då satte man hastighetsvakten ur spel samtidigt som knapparna inte var vattentäta = problem. Hade man använt sig av dörrleverantörens anvisningar så hade man troligtvis sluppit problemet, jag vet inte om denna inkoppling utfördes i fabriken eller av återförsäljaren men en rundtur med en avbitare löste problemet......
Problemet med växellådan berodde som jag tidigare nämnt på att motorn hade för hög tomgång, vilket gjorde att växellådan inte kunde växla ner i alla lägen tex när man närmade sig en korsning. Då fick man trycka ner bromsen i botten för att få stopp.
Motorns höga tomgång berodde i sin tur på att den här motortypen inte var anpassad för att sitta i fordon, det är en motor som är avsedd för att sitta tex i en generatorstation och liknande saker som har ett fast varvtal. Denna miss får nog fabriken ta på sig under rubriken "Tänkte inte på det"....
Vi ändrade växlingsprogram i växellådan från "supereco" till "normalt" samt fick ner tomgången en del på motorn, sedan fungerade det bättre.

Under åren som sedan gått har bussarna förbättrats på flera punkter, värmesystemet har byggts om till ett helautomatiskt system från att ha varit helt manuellt med en knapp för av och på vilket många förare missade. AC för passagerarna har eftermonterats på senare tid.

Om man tittar under skalet på bussarna hittar man mycket standardkomponenter:
Motorn är som sagt från Cummins, osäker på den exakta typningen men den börjar på ISB6 - någonting.....
Växellådan är ZF 5HP, bakaxeln är ZF portalaxel (har för mig att samma axel satt på Scania Omnicity), även framvagn är ZF.
Bromssystememt är ett standard Wabco-system vilket man hittar i många andra bussar, även dörrsystemet är Wabcos standardsystem som även sitter i Bla MAN.
Fjädringssystem.....jajamen, Wabco.
AC, Thermo-king.
Värmesystem är ett hopplockat system med komponenter från Wabco som vi sedan fick hjälp men av deras tekniker att anpassa programvaran i.
Karossens elsystem är Continental,  Kibes-32, samma system som sitter i MAN.

Tittar man på detta så är det inga konstigheter någonstans, detta har gjort att Omnibus kunnat köra och även anpassat bussarna under årens lopp trots att det inte funnits någon support varken i Sverige eller i någon större utsträckning från fabriken i Polen. Periodvis har vi lyckats få kontakt med någon engelsktalande i supporten men det var inte ofta...  ::)
Man har helt enkelt vänt sig till den svenska supporten på ZF, Cummins och Wabco istället vilket fungerat bra.

Ett bekymmer som hängt med från början och som kommer att vara med till slutet är att man på fabriken troligtvis köpte i de olika delarna var för sig och sedan plockade ihop en buss av det, det finns ingen anpassning i de olika styrenheterna till de andra delarna som är brukligt. Normalt beställer en tillverkare en anpassad mjukvara i alla styrenheter efter sina behov för att alla system ska kunna kommunicera med varandra, det saknas nästan helt på Solbussarna.
Man märker även på detaljfinish och byggkvaliteten, inpassning av rutor mm att det är bussar som är byggda fort och billigt. Kan ju även vara en bidragande orsak att de var i en tidig serie och att fabriken nu bygger bättre?
Chassiet är bra och fungerar normalt sett bra, karossen.....är inte lika.....välbyggd om man säger så.

Bussarna har fungerat bättre än vad vi trodde när vi första gången såg dom rulla in på gården, med tanke på vad vi hört om dom.
Visst har de sina brister och framför allt skramlar de en del, men som jag tidigare nämnt så är det inte värre än vad Omnicity gjorde på sin tid.


Nu ska de nattas barn så jag får återkomma senare med mer......
;D
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 22 november 2017, 22:12:28 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 22 november 2017, 08:13:04 AM
När du skriver ett svar i en gammal tråd så kommer den tråden lägga sig högst upp i forumet och få ett "nytt" märke på sidan. Så du behöver inte vara orolig att ingen kommer kolla där. Det enda vi gör är att vi låser en tråd om ingen skrivit i den på ett halvår. Men det märker du genom att det inte går att skriva i den tråden.
Ok, tack!
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 22 november 2017, 22:17:32 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 22 november 2017, 18:55:32 PM
Ska försöka mig på att sammanfatta mina erfarenheter från dessa bussar nu då, vill poängtera att detta är ur min syn på det. Andra kan säkert ha en annan uppfattning men en hel del är ren fakta, vissa saker gör jag antaganden om och kan således vara fel.....

De fyra bussarna importerades och såldes av "Fordonsverkstan" i Trestad till VL/BIVAB för att användas i Karlskoga, om denna period finns det andra som vet mer. De fungerade dock inte bra och togs snart ur trafik där.
Till att börja med så var det endast 326 -328 som hamnade i U-a, 339 fanns det inget behov av och den stod ganska länge hos återförsäljaren.
Vi började titta på de problem som man haft med bussarna då återförsäljaren inte lyckades hitta en lösning, största problemen var att de upplevdes skena samt att framdörren kunde gå upp under körning och att dörrbromsen slog till oavsett hastighet. Problemet med dörren var att man dragit lösa kablar direkt från magnetventilen för framdörren för en utvändig dörrknapp, då satte man hastighetsvakten ur spel samtidigt som knapparna inte var vattentäta = problem. Hade man använt sig av dörrleverantörens anvisningar så hade man troligtvis sluppit problemet, jag vet inte om denna inkoppling utfördes i fabriken eller av återförsäljaren men en rundtur med en avbitare löste problemet......
Problemet med växellådan berodde som jag tidigare nämnt på att motorn hade för hög tomgång, vilket gjorde att växellådan inte kunde växla ner i alla lägen tex när man närmade sig en korsning. Då fick man trycka ner bromsen i botten för att få stopp.
Motorns höga tomgång berodde i sin tur på att den här motortypen inte var anpassad för att sitta i fordon, det är en motor som är avsedd för att sitta tex i en generatorstation och liknande saker som har ett fast varvtal. Denna miss får nog fabriken ta på sig under rubriken "Tänkte inte på det"....
Vi ändrade växlingsprogram i växellådan från "supereco" till "normalt" samt fick ner tomgången en del på motorn, sedan fungerade det bättre.

Under åren som sedan gått har bussarna förbättrats på flera punkter, värmesystemet har byggts om till ett helautomatiskt system från att ha varit helt manuellt med en knapp för av och på vilket många förare missade. AC för passagerarna har eftermonterats på senare tid.

Om man tittar under skalet på bussarna hittar man mycket standardkomponenter:
Motorn är som sagt från Cummins, osäker på den exakta typningen men den börjar på ISB6 - någonting.....
Växellådan är ZF 5HP, bakaxeln är ZF portalaxel (har för mig att samma axel satt på Scania Omnicity), även framvagn är ZF.
Bromssystememt är ett standard Wabco-system vilket man hittar i många andra bussar, även dörrsystemet är Wabcos standardsystem som även sitter i Bla MAN.
Fjädringssystem.....jajamen, Wabco.
AC, Thermo-king.
Värmesystem är ett hopplockat system med komponenter från Wabco som vi sedan fick hjälp men av deras tekniker att anpassa programvaran i.
Karossens elsystem är Continental,  Kibes-32, samma system som sitter i MAN.

Tittar man på detta så är det inga konstigheter någonstans, detta har gjort att Omnibus kunnat köra och även anpassat bussarna under årens lopp trots att det inte funnits någon support varken i Sverige eller i någon större utsträckning från fabriken i Polen. Periodvis har vi lyckats få kontakt med någon engelsktalande i supporten men det var inte ofta...  ::)
Man har helt enkelt vänt sig till den svenska supporten på ZF, Cummins och Wabco istället vilket fungerat bra.

Ett bekymmer som hängt med från början och som kommer att vara med till slutet är att man på fabriken troligtvis köpte i de olika delarna var för sig och sedan plockade ihop en buss av det, det finns ingen anpassning i de olika styrenheterna till de andra delarna som är brukligt. Normalt beställer en tillverkare en anpassad mjukvara i alla styrenheter efter sina behov för att alla system ska kunna kommunicera med varandra, det saknas nästan helt på Solbussarna.
Man märker även på detaljfinish och byggkvaliteten, inpassning av rutor mm att det är bussar som är byggda fort och billigt. Kan ju även vara en bidragande orsak att de var i en tidig serie och att fabriken nu bygger bättre?
Chassiet är bra och fungerar normalt sett bra, karossen.....är inte lika.....välbyggd om man säger så.

Bussarna har fungerat bättre än vad vi trodde när vi första gången såg dom rulla in på gården, med tanke på vad vi hört om dom.
Visst har de sina brister och framför allt skramlar de en del, men som jag tidigare nämnt så är det inte värre än vad Omnicity gjorde på sin tid.


Nu ska de nattas barn så jag får återkomma senare med mer......
;D
Superbra! Du fick med det mesta jag ville veta och väldigt schyst att du lade ner tid på min fråga. Inte för att vara tjatig men är det verkligen exakt samma motor i 326, 327, 328 och 339 (för de låter väldigt olika)? Hur många växlar/steg har växellådan?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 23 november 2017, 00:46:40 AM
Citat från: theobergsten skrivet 22 november 2017, 22:17:32 PM
Superbra! Du fick med det mesta jag ville veta och väldigt schyst att du lade ner tid på min fråga. Inte för att vara tjatig men är det verkligen exakt samma motor i 326, 327, 328 och 339 (för de låter väldigt olika)? Hur många växlar/steg har växellådan?

Det är samma motor i alla och det har sagts tidigare men troligen så sitter det olika avgassystem på bussarna och därav olika motorläten.
Växellådan är 5-stegad, vilket siffran i modellbetäckningen för den anger, alltså ZF 5HP.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 23 november 2017, 13:20:39 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 november 2017, 00:46:40 AM
Det är samma motor i alla och det har sagts tidigare men troligen så sitter det olika avgassystem på bussarna och därav olika motorläten.
Växellådan är 5-stegad, vilket siffran i modellbetäckningen för den anger, alltså ZF 5HP.
Tack! Men är det även en likadan motor i 326 (som har utbytesaggregat)?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 24 november 2017, 00:59:21 AM
Citat från: theobergsten skrivet 23 november 2017, 13:20:39 PM
Tack! Men är det även en likadan motor i 326 (som har utbytesaggregat)?

Det är det, vilket också har sagts tidigare, men troligen med ett annat avgassystem.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: bussgbg skrivet 24 november 2017, 14:35:35 PM
Hej!

Jag undrar om någon här har bild på den korta Solbus BM10 i Uddevalla (43339)? Skulle gärna vara tacksam om någon har det!

/Linus
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 25 november 2017, 13:37:30 PM
Lite fortsättning följer....
Större problem som varit med dom är att remdrivningen till kylfläkten har en dålig konstruktion som är mycket känslig och gärna äter både remmar och lager. Det var även en dålig skarv mellan frontkåpan och resten av bussen uppe i taket, man hade nästan ingen överlapp och det var bara tätat med karosslim. När limmet släppte efter ett tag läckte det in ganska mycket vatten, några remsor glasfiber och plast gjorde susen.
I övrigt kan det ibland vara svårt med felsökning om det blir elfel på karossen, de elscheman som finns är polska och sedan stämmer de inte riktigt med verkligheten. Det innebär att man ibland får följa varje kabel och se var de tar vägen och rita ett eget elschema allt eftersom, det kan göra att en buss står på verkstad ganska länge även för enklare fel.

När det gäller 339 blev den som sagt stående ett bra tag, den har ju en säregen konstruktion då den saknar normal ram i bakvagnen. Ramen slutar strax framför bakaxeln och ersätts av hopsvetsade plåtar som även är golv och hjulhus, sedan har man byggt upp en balkstruktur längst bak och placerat motor och växellåda lite snett mot vänster bakhörn. Detta för att få lågt golv hela vägen bak samt en liten soffa längs bak. Denna bussen har även hydraulisk kylfläkt vilket de andra tyvärr inte har, likt många andra har man placerat kylpaketet högt upp på sidan vilket gör att kylen inte kleggar igen lika mycket. En annan skillnad är att den inte har speciell mycket till värme i bakre delen av bussen, det sitter ett element vid barnvagnsplatsen men sedan är det inget mer längre bak.
Till slut hittade man uppenbarligen ett sätt att använda bussen, men innan den gick i trafik fick den genomgå samma uppdateringar som de andra fått. Lite skämtsamt kallade vi det "omnibus standard".
Det är alltså endast mindre detaljer som skiljer denna buss från de andra under skalet.

Kring dina funderingar om varför de låter olika och går lite olika. Alla bussar har olika förutsättningar även om de är av samma modell och nästan har lämnat bandet efter varandra, det gäller alla märken och inte bara Solbus.
Det kan vara så att en har ett luftfilter som är lite mer igensatt än de andra eller så har de avgasfilter som är olika täta. Någon kanske behöver en ventiljustering, någon motor kanske har fått nya spridare. En har täta kylare medans en annan har tappat halva motorplåten. Allting gör att gamla bussar går olika och låter olika. Precis som du och jag är de individer.... 8)

Något mer du undrar, fråga här så får vi se om jag kan svara.....
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 25 november 2017, 16:59:19 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 25 november 2017, 13:37:30 PM
Lite fortsättning följer....
Större problem som varit med dom är att remdrivningen till kylfläkten har en dålig konstruktion som är mycket känslig och gärna äter både remmar och lager. Det var även en dålig skarv mellan frontkåpan och resten av bussen uppe i taket, man hade nästan ingen överlapp och det var bara tätat med karosslim. När limmet släppte efter ett tag läckte det in ganska mycket vatten, några remsor glasfiber och plast gjorde susen.
I övrigt kan det ibland vara svårt med felsökning om det blir elfel på karossen, de elscheman som finns är polska och sedan stämmer de inte riktigt med verkligheten. Det innebär att man ibland får följa varje kabel och se var de tar vägen och rita ett eget elschema allt eftersom, det kan göra att en buss står på verkstad ganska länge även för enklare fel.

När det gäller 339 blev den som sagt stående ett bra tag, den har ju en säregen konstruktion då den saknar normal ram i bakvagnen. Ramen slutar strax framför bakaxeln och ersätts av hopsvetsade plåtar som även är golv och hjulhus, sedan har man byggt upp en balkstruktur längst bak och placerat motor och växellåda lite snett mot vänster bakhörn. Detta för att få lågt golv hela vägen bak samt en liten soffa längs bak. Denna bussen har även hydraulisk kylfläkt vilket de andra tyvärr inte har, likt många andra har man placerat kylpaketet högt upp på sidan vilket gör att kylen inte kleggar igen lika mycket. En annan skillnad är att den inte har speciell mycket till värme i bakre delen av bussen, det sitter ett element vid barnvagnsplatsen men sedan är det inget mer längre bak.
Till slut hittade man uppenbarligen ett sätt att använda bussen, men innan den gick i trafik fick den genomgå samma uppdateringar som de andra fått. Lite skämtsamt kallade vi det "omnibus standard".
Det är alltså endast mindre detaljer som skiljer denna buss från de andra under skalet.

Kring dina funderingar om varför de låter olika och går lite olika. Alla bussar har olika förutsättningar även om de är av samma modell och nästan har lämnat bandet efter varandra, det gäller alla märken och inte bara Solbus.
Det kan vara så att en har ett luftfilter som är lite mer igensatt än de andra eller så har de avgasfilter som är olika täta. Någon kanske behöver en ventiljustering, någon motor kanske har fått nya spridare. En har täta kylare medans en annan har tappat halva motorplåten. Allting gör att gamla bussar går olika och låter olika. Precis som du och jag är de individer.... 8)

Något mer du undrar, fråga här så får vi se om jag kan svara.....
Väldigt bra information! Om det är okej för dig så ställer jag ett antal fler frågor. Utifrån mina erfarenheter när jag åkt 327:an så verkar den vara helt annorlunda jämfört med de andra (326 och 328), alltså den har bättre tryck i dörrar, lite "piggare" verkar den också vara jämfört med de andra men den har ett väldigt annorlunda motorljud jämfört med de andra. Så hur ser historiken ut för buss 327? Ett typiskt ljud som hörs i alla de Solbussarna är något transmissionsljud som hörs väldigt tydligt, ibland tydligare än motorn. Känner du igen det? Jag undrar också varför 326 behövde byta ut sin originalmotor? När jag åkte 326 förra veckan så fick föraren gå ut och öppna en lucka som satt en bit under fönstret hos föraren och bryta huvudströmmen några gånger för att startmotorn skulle gå igång. Var du med om sådana problem också? Sedan har jag en liten fråga om förarmiljön, vad finns det för inställningar på stolen och hur mycket möjligheter har föraren att justera "förarmiljön" egentligen?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 28 november 2017, 18:45:11 PM
Jag börjar med det lättaste att svara på, 326 fick en ny motor för att insugsslangen mellan luftfiltret och motorn var trasig. Motorn tog helt enkelt slut i förtid.
Förarstolen är en luftfjädrad stol från Isringhausen med höjd, tilt, svankstöd och justering av ryggstödets lutning. Utöver det så kan man ställa hela instrumentbrädan och ratten i vinkel och höjd. Många tillverkare har detta system idag.
Transmissionsljudet som hörs är normalt, dels är den typen av bakaxel lite mer högljudd och sen så låter det ganska mycket från växellådan. Speciellt vid bromsning med retardern, eftersom det är ganska lite isolering i golvet och golvet ligger nära växellådan så hörs den väldigt tydligt.
När det gäller 327 vill jag minnas att intercoolerkylet byttes på den för något år sedan eller två. Annars vet jag inte om det skulle vara något speciellt med den, jobbar inte kvar på Omnibus längre så jag har inte dagsfärsk information. Om den har annorlunda motorljud så kanske det är så att den har ett mindre igensatt avgasfilter eller så?
Om den har piggare dörrar kan det räcka med att 2 olika personer har justerat in tryckventilerna på dörrkolvarna, när man justerar det så får man "gå på känn" lite grand.

Elproblemet är svårare att svara på, ibland har det varit problem med att fordonsdatorn kan hänga sig eller gå lite segt. Kan även vara någon tändningssignal som inte registreras av en styrenhet, oftast kan man få problem om bussen har stått stilla någon timme med tändningen avstängd och huvudströmmen på. Eller vid första uppstarten på morgonen eller om bussen stått med huvudström av flera timmar, vrider man på tändningen för snabbt efter man slagit på huvudströmmen så hinner inte systemet med. Väntar man ca 15 sek innan man vrider på tändningen så brukar det gå bra, men det har de flesta inte tid med....
I regel ska man inte behöva slå av den manuella huvudbrytaren vid batterierna, men det har blivit någon slags rutin hos en del att man tror att allt fixar sig om man bryter där.
Under vissa omständigheter kan det dock vara enda lösningen för att få igång systemet igen.

Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 28 november 2017, 22:14:48 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 28 november 2017, 18:45:11 PM
Jag börjar med det lättaste att svara på, 326 fick en ny motor för att insugsslangen mellan luftfiltret och motorn var trasig. Motorn tog helt enkelt slut i förtid.
Förarstolen är en luftfjädrad stol från Isringhausen med höjd, tilt, svankstöd och justering av ryggstödets lutning. Utöver det så kan man ställa hela instrumentbrädan och ratten i vinkel och höjd. Många tillverkare har detta system idag.
Transmissionsljudet som hörs är normalt, dels är den typen av bakaxel lite mer högljudd och sen så låter det ganska mycket från växellådan. Speciellt vid bromsning med retardern, eftersom det är ganska lite isolering i golvet och golvet ligger nära växellådan så hörs den väldigt tydligt.
När det gäller 327 vill jag minnas att intercoolerkylet byttes på den för något år sedan eller två. Annars vet jag inte om det skulle vara något speciellt med den, jobbar inte kvar på Omnibus längre så jag har inte dagsfärsk information. Om den har annorlunda motorljud så kanske det är så att den har ett mindre igensatt avgasfilter eller så?
Om den har piggare dörrar kan det räcka med att 2 olika personer har justerat in tryckventilerna på dörrkolvarna, när man justerar det så får man "gå på känn" lite grand.

Elproblemet är svårare att svara på, ibland har det varit problem med att fordonsdatorn kan hänga sig eller gå lite segt. Kan även vara någon tändningssignal som inte registreras av en styrenhet, oftast kan man få problem om bussen har stått stilla någon timme med tändningen avstängd och huvudströmmen på. Eller vid första uppstarten på morgonen eller om bussen stått med huvudström av flera timmar, vrider man på tändningen för snabbt efter man slagit på huvudströmmen så hinner inte systemet med. Väntar man ca 15 sek innan man vrider på tändningen så brukar det gå bra, men det har de flesta inte tid med....
I regel ska man inte behöva slå av den manuella huvudbrytaren vid batterierna, men det har blivit någon slags rutin hos en del att man tror att allt fixar sig om man bryter där.
Under vissa omständigheter kan det dock vara enda lösningen för att få igång systemet igen.
Tack! En grej angående instrumentpanelen är att lampor gärna blinkar hursomhelst och en grej gemensamt för 326-238 är att bromslampan lyser (displayen visar EBS-fel) samt att en lampa som ser ut som en blomma blinkar. Det är väl någon tysk/polsk standard på instrumentpanelen tror jag för den finns i en del andra bussar (lite äldre Mercedes Citaro ex.). Det brukar ibland också lysa en större gul lampa bland varningslamporna.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 29 november 2017, 09:36:43 AM
Lampan som ser ut som en blomma, låter som varningslampan för centralsmörjningen. Det är nog slut på smörjfett....
Eller så kan det vara urea-systemet.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 29 november 2017, 10:42:33 AM
Citat från: Snusmumrik skrivet 29 november 2017, 09:36:43 AM
Lampan som ser ut som en blomma, låter som varningslampan för centralsmörjningen. Det är nog slut på smörjfett....
Eller så kan det vara urea-systemet.
Okej, en sista fråga som jag egentligen glömt av att fråga. Vad exakt är det för motor egentligen (antal cylindrar, cylindervolym m.m.)? Och är det exakt samma motor i de fyra Solbussarna?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Walter skrivet 29 november 2017, 15:50:53 PM
Citat från: theobergsten skrivet 29 november 2017, 10:42:33 AM
Okej, en sista fråga som jag egentligen glömt av att fråga. Vad exakt är det för motor egentligen (antal cylindrar, cylindervolym m.m.)? Och är det exakt samma motor i de fyra Solbussarna?

Varför inte titta på SBH där alla bussar finns och ofta den tekniska data du efterfrågar? www.svenskbusshistoria.se (http://www.svenskbusshistoria.se)
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 01 december 2017, 16:31:22 PM
Citat från: Walter skrivet 29 november 2017, 15:50:53 PM
Varför inte titta på SBH där alla bussar finns och ofta den tekniska data du efterfrågar? www.svenskbusshistoria.se (http://www.svenskbusshistoria.se)
Ja, jag har kollat där men det finns inga korrekta uppgifter. Så jag frågar gärna den som vet.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 01 december 2017, 20:17:59 PM
Citat från: theobergsten skrivet 01 december 2017, 16:31:22 PM
Ja, jag har kollat där men det finns inga korrekta uppgifter. Så jag frågar gärna den som vet.
Då vet jag inte riktigt vart du har kollat, för enligt SBH så står det att Uddevalla omni 326 ev 27 och 28 har MAN motor, 339 står inget om och man kan dra slutsatsen att den iallafall inte har samma motor eftersom då skulle nog Uffe ha skrivit in det samtidigt som dem andra
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 01 december 2017, 20:29:28 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 01 december 2017, 20:17:59 PM
Då vet jag inte riktigt vart du har kollat, för enligt SBH så står det att Uddevalla omni 326 ev 27 och 28 har MAN motor, 339 står inget om och man kan dra slutsatsen att den iallafall inte har samma motor eftersom då skulle nog Uffe ha skrivit in det samtidigt som dem andra
Fast de har ju inte MAN-motorer utan Cummins-motorer. Det verkar vara lite dålig verifikation på SBH.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 02 december 2017, 07:15:21 AM
6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 02 december 2017, 20:17:44 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 02 december 2017, 07:15:21 AM
6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Tack!
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 02 december 2017, 20:25:06 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 02 december 2017, 07:15:21 AM
6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Glömde skriva att de låter rätt gött egentligen. Liksom mullrigt och lite V8-besläktat. Man känner igen Solbussarna direkt när de lämnar en hållplats. Marken vibrerar liksom lite  :) :) :)
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 18 december 2017, 00:01:10 AM
Citat från: Snusmumrik skrivet 02 december 2017, 07:15:21 AM
6 cylindrig Cummins på 6.7 liter, med common-rail insprutning.
De har även avgasfilter och AD-blue system.
Mig veterligen är det samma motor i alla 4, enda skillnaden är att 339 har en hydraulpump till fläkten.
Du förresten, vilket maxvarvtal har motorn och vid vilket varvtal når den högsta effekt och vridmoment?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 19 december 2017, 21:48:06 PM
Oj...hehe. Det vet jag inte, hade kunnat kolla om jag jobbat kvar....
Men det verkar som att maxeffekt kommer vid 2300 rpm.
http://www.solbus.com.pl/en/produkt/7/solbus-solcity-sm12

Skulle tro att maxvarv ligger någonstans runt 2700 rpm?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 26 december 2017, 20:23:12 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 19 december 2017, 21:48:06 PM
Oj...hehe. Det vet jag inte, hade kunnat kolla om jag jobbat kvar....
Men det verkar som att maxeffekt kommer vid 2300 rpm.
http://www.solbus.com.pl/en/produkt/7/solbus-solcity-sm12

Skulle tro att maxvarv ligger någonstans runt 2700 rpm?
Okej, för det finns ju varken någon analog eller digital varvräknare på Solbussarna. Det ända man kan kolla är la oljetrycket.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 26 december 2017, 21:30:16 PM
Det finns digital varvräknare mm i centralinstrumentet.
Man måste byta sida på instrumentet med en knapp, men efter några sekunder så går instrumentet tillbaka till första sidan...
Det finnns även voltmätare, glödlampskontroll och lite annat.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 26 december 2017, 21:41:32 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 26 december 2017, 21:30:16 PM
Det finns digital varvräknare mm i centralinstrumentet.
Man måste byta sida på instrumentet med en knapp, men efter några sekunder så går instrumentet tillbaka till första sidan...
Det finnns även voltmätare, glödlampskontroll och lite annat.
Aha, menar du på den gröna displayen bredvid varningslamporna? Vad finns det mer för grejer man kan kolla på den displayen då?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 27 december 2017, 09:40:54 AM
Tja...nivå på disel och utea, laddtryck, temperatur ute och på motorn och en del annat som jag inte kommer ihåg nu. Det är 4 sidor att välja på, varav den sista är för belysningskontroll.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 27 december 2017, 10:40:17 AM
Citat från: Snusmumrik skrivet 27 december 2017, 09:40:54 AM
Tja...nivå på disel och utea, laddtryck, temperatur ute och på motorn och en del annat som jag inte kommer ihåg nu. Det är 4 sidor att välja på, varav den sista är för belysningskontroll.
Det låter rätt praktiskt att ha funktionerna i displayen. Även fast man hellre vill ha analog bränslemätare, bromstrycksmätare m.m. Förresten vad är utea?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 december 2017, 10:42:14 AM
Citat från: theobergsten skrivet 27 december 2017, 10:40:17 AM
Det låter rätt praktiskt att ha funktionerna i displayen. Även fast man hellre vill ha analog bränslemätare, bromstrycksmätare m.m. Förresten vad är utea?

Urea ska det nog vara
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 december 2017, 11:08:42 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 december 2017, 10:42:14 AM
Urea ska det nog vara

https://sv.wikipedia.org/wiki/Urea
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 27 december 2017, 21:59:13 PM
Tack!
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 01 januari 2018, 19:10:26 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 27 december 2017, 09:40:54 AM
Tja...nivå på disel och utea, laddtryck, temperatur ute och på motorn och en del annat som jag inte kommer ihåg nu. Det är 4 sidor att välja på, varav den sista är för belysningskontroll.
En fråga som jag glömt att fråga är: du berättade i ett tidigare inlägg att ni fick reparera/förbättra en massa saker som det där med dörrarna, att bussen skenade osv. Gjorde alltså ni det efter att bussarna kommit till UA eller gjordes det tidigare? (Några helt andra frågor) Vad är hastighetsvakten? Slog dörrbromsen alltså till under körning och hur hårt bromsar egentligen den?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 03 januari 2018, 18:38:43 PM
Ja, det gjordes efter att Omnibus började köra med dom och det började trilla in felrapporter från förarna. En del saker kände vi inte till från början utan har framkommit under resans gång så att säga....
En hastighetsvakt är en säkerhetsfunktion i bussen som gör att vissa funktioner inte kan aktiveras om bussen rullar över en viss hastighet, tex kan man inte öppna dörrarna om man rullar fortare än 3km/h.
Det kan finnas flera olika funktioner kopplade till detta, varje tillverkare designar och bestämmer själv hur man vill ha det.
Eftersom man kopplat förbi styrsystemet i det här fallet så kunde dörren öppnas fast bussen rullade.
Dörrbromsen kan bromsa ganska rejält, den ska ju kunna hålla en fullastad buss i en backe, lite olika hur man valt att göra, en del fabrikat har bara dörrbroms på bakhjulen och en del har på alla 4 hjul.
Solbussarna har på alla 4 och ansätter bromsarna med ett tryck som är programmerat i EBS-styrenheten. Dom bromsar bra.....
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 03 januari 2018, 19:07:06 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 03 januari 2018, 18:38:43 PM
Ja, det gjordes efter att Omnibus började köra med dom och det började trilla in felrapporter från förarna. En del saker kände vi inte till från början utan har framkommit under resans gång så att säga....
En hastighetsvakt är en säkerhetsfunktion i bussen som gör att vissa funktioner inte kan aktiveras om bussen rullar över en viss hastighet, tex kan man inte öppna dörrarna om man rullar fortare än 3km/h.
Det kan finnas flera olika funktioner kopplade till detta, varje tillverkare designar och bestämmer själv hur man vill ha det.
Eftersom man kopplat förbi styrsystemet i det här fallet så kunde dörren öppnas fast bussen rullade.
Dörrbromsen kan bromsa ganska rejält, den ska ju kunna hålla en fullastad buss i en backe, lite olika hur man valt att göra, en del fabrikat har bara dörrbroms på bakhjulen och en del har på alla 4 hjul.
Solbussarna har på alla 4 och ansätter bromsarna med ett tryck som är programmerat i EBS-styrenheten. Dom bromsar bra.....
Tack! Men det lyser ju ofta en bromslampa bland varningslamporna och på den gröna displayen blinkar det "EBS" på iallafall SM12:orna har jag sett. Tror du det kan påverka dörrbromsen? Egentligen så gör väl EBS bara så att bromskraften fördelas helt olika, beroende på förhållande, mellan de olika hjulen.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 03 januari 2018, 20:58:22 PM
Nej, det påverkar inte dörrbromsen. Då tror jag mer på ett kabelbrott till slitagevarningen eller ojämnt slitna bromsbelägg, kablarna som sitter på bromsoken är väldigt utsatta och går ofta av.
Ett EBS-system är väl lite mer avancerat än det du skriver men om man ska gå igenom det så blir det lite väl mycket att skriva.....🙄
Men grundtanken kan man ju säga är så som du menar.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 03 januari 2018, 21:50:35 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 03 januari 2018, 20:58:22 PM
Nej, det påverkar inte dörrbromsen. Då tror jag mer på ett kabelbrott till slitagevarningen eller ojämnt slitna bromsbelägg, kablarna som sitter på bromsoken är väldigt utsatta och går ofta av.
Ett EBS-system är väl lite mer avancerat än det du skriver men om man ska gå igenom det så blir det lite väl mycket att skriva.....🙄
Men grundtanken kan man ju säga är så som du menar.
Okej, jag gjorde en väldigt enkel förklaring vad EBS är för nåt. Men skulle du kunna säga några bra saker/fördelar med just Solbussarna (som ex. billiga reservdelar osv.)?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 06 januari 2018, 22:43:53 PM
Tja, deras största fördel är nog att de är förhållandevis lättservade och det är ganska gott om plats vid arbeten. Konstruktörerna har tänkt på att man ska kunna komma åt att laga dom, en del tillverkare verkar tro att deras bussar aldrig går sönder....
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 07 januari 2018, 15:22:54 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 06 januari 2018, 22:43:53 PM
Tja, deras största fördel är nog att de är förhållandevis lättservade och det är ganska gott om plats vid arbeten. Konstruktörerna har tänkt på att man ska kunna komma åt att laga dom, en del tillverkare verkar tro att deras bussar aldrig går sönder....
Ok, du ska ha ett stort tack för alla svar och jag återkommer och skriver ifall jag har någon mer fråga. Nu till nåt helt annat. Är det någon som vet om den 8,5 m långa Autosan Sancity som finns i Lysekil (regnr: XHL477, bussnummer: 2126) togs in i Sverige i samband med Solbussarna och de övriga Autosan (till Karlskoga) eller?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 januari 2018, 17:57:58 PM
Observerade din fråga.
Jag är inte helt säker.
Men jag kan ändå svara att XHL477 är en liten tätortsbuss. Mitt minne säger att den kom tidigare. Den har dessutom aldrig riktigt tillhört VL utan varit registrerad såsom brukare på Vänersborgs Linjetrafik AB. Vill minnas den var demobuss på ett företag som drivs vid Trestad center. Den återlämnades senare och hamnade sedan hos Lysekils Buss AB. Möjligen är också de brukare men inte ägare första tiden.
Jag lämnar dessa uppgifter så kanske det är någon som har ett foto att publicera. Vet inte heller var bussen gick någonstans.
Lysekils Busstrafik hade trafik i Kalmar län,Jönköpings län och Skåne län.
Kanske någon kan lämna en förteckning över Lysekils Busstrafik som är aktuell (1 jan 2018?).
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 07 januari 2018, 18:48:53 PM
Citat från: S Svensson skrivet 07 januari 2018, 17:57:58 PM
Observerade din fråga.
Jag är inte helt säker.
Men jag kan ändå svara att XHL477 är en liten tätortsbuss. Mitt minne säger att den kom tidigare. Den har dessutom aldrig riktigt tillhört VL utan varit registrerad såsom brukare på Vänersborgs Linjetrafik AB. Vill minnas den var demobuss på ett företag som drivs vid Trestad center. Den återlämnades senare och hamnade sedan hos Lysekils Buss AB. Möjligen är också de brukare men inte ägare första tiden.
Jag lämnar dessa uppgifter så kanske det är någon som har ett foto att publicera. Vet inte heller var bussen gick någonstans.
Lysekils Busstrafik hade trafik i Kalmar län,Jönköpings län och Skåne län.
Kanske någon kan lämna en förteckning över Lysekils Busstrafik som är aktuell (1 jan 2018?).
Tack! Det ser ut som att bussen kom ungefär samtidigt som Solbussarna kom till Karlskoga 2009. Enligt SBH (länk: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=48181&ref=dosearch&svalue=xhl477 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=48181&ref=dosearch&svalue=xhl477)) så var första ägare VL sedan ALAB Bussar AB (företaget i Trestad som du menade) (företaget i Trestad som du menade), men ett par månader därefter blev Lysekils Buss AB ny ägare till bussen och är ännu. Såvitt jag vet så går bussen på linje 851, Lysekilsrundan, i Lysekil. Uppskattar gärna om någon har ett par foton på bussen och en färsk fordonslista på Lysekils Buss AB som sagt. Plus gärna specifikation på XHL477.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 januari 2018, 19:25:16 PM
Vill bara påpeka att uppgifterna som Du hänvisar till har jag läst tidigare och lämnat uppgift om. XHL477 fanns på några företag ytterligare.
I Svenska Busshistoria kan man få intryck av att det är Vänersborgs Linjetrafik som är först i Sverige. Men bussen ifråga fanns på hemsidan hos ALAB tidigare. Hamnade om jag minns rätt hos VL eftersom de övriga var försenade.

Att jag skriver om företag vid Trestad center beror på olika namnbyten som gjorts.
När jag besökte Lysekil gick där en Bengtsfors byggde småbuss i Kalmar färg. Kanske jag missade.

Exakt hur släktskapet ser ut emellan Brandt och Trestad är jag lite osäker på. Larsson sitter väl fortfarande med i Brandt styrelse ?

Tyvärr är det inte så lätt att bygga lastbilar och bussar. För ett antal år sedan pratade jag med personer som varit på Volvos anläggning i USA och monterat bussar. Vederbörande påpekade då att man i USA bygger fordon som är mera åldersmässigt äldre än i Sverige. Ofta beställer en kund i USA ett fordon med en speciell växellåda och motor. Europeiska fordon tror jag har problem med att göra så också. Det blir bättre fordon om motor och växellåda är utprovade tillsammans. Dessutom måste elsystem vara utprovat med få toleranser.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 08 januari 2018, 20:25:18 PM
Citat från: S Svensson skrivet 07 januari 2018, 19:25:16 PM
Vill bara påpeka att uppgifterna som Du hänvisar till har jag läst tidigare och lämnat uppgift om. XHL477 fanns på några företag ytterligare.
I Svenska Busshistoria kan man få intryck av att det är Vänersborgs Linjetrafik som är först i Sverige. Men bussen ifråga fanns på hemsidan hos ALAB tidigare. Hamnade om jag minns rätt hos VL eftersom de övriga var försenade.

Att jag skriver om företag vid Trestad center beror på olika namnbyten som gjorts.
När jag besökte Lysekil gick där en Bengtsfors byggde småbuss i Kalmar färg. Kanske jag missade.

Exakt hur släktskapet ser ut emellan Brandt och Trestad är jag lite osäker på. Larsson sitter väl fortfarande med i Brandt styrelse ?

Tyvärr är det inte så lätt att bygga lastbilar och bussar. För ett antal år sedan pratade jag med personer som varit på Volvos anläggning i USA och monterat bussar. Vederbörande påpekade då att man i USA bygger fordon som är mera åldersmässigt äldre än i Sverige. Ofta beställer en kund i USA ett fordon med en speciell växellåda och motor. Europeiska fordon tror jag har problem med att göra så också. Det blir bättre fordon om motor och växellåda är utprovade tillsammans. Dessutom måste elsystem vara utprovat med få toleranser.
Ja det krävs väl mycket utprovning för att få till en perfekt buss. Men var Brandt med på något sätt vid importen av XHL477 (och eventuellt Solbussarna)? Vet du exakta specifikationer på XHL477?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 13 januari 2018, 22:16:05 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 06 januari 2018, 22:43:53 PM
Tja, deras största fördel är nog att de är förhållandevis lättservade och det är ganska gott om plats vid arbeten. Konstruktörerna har tänkt på att man ska kunna komma åt att laga dom, en del tillverkare verkar tro att deras bussar aldrig går sönder....
Förresten en grej jag tänkt på är den instrumentpanelen som Solbussarna har (hastighetsmätare, varningslampor och en display). Den ser man i många andra bussar som Mercedes Citaro, äldre Solaris m.fl. De är i stort sett ganska lika det som skiljer är lite olika varningslampor, stoppknapp m.m. Vad heter egentligen den panelen och vem tillverkar den? Jag har för mig att den är någon standard i Tyskland/Polen typ. Uppskattar gärna om någon vill skriva exakt vilka varningslampor (plus olika symboler på displayen) som finns på Solbussarna eller liknande buss som har denna panel.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 16 januari 2018, 18:07:23 PM
Systemet tillverkas av Continental och heter Kibes 32.
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Trucks-Buses/Vehicle-Chassis-Body/Body-Control-Products/Board-Electronics-KIBES/KIBES-ZR32/KIBES-Architecture-with-ZR32-A
Troligtvis kan man som busstillverkare skapa sin egen grafik till instrumentet, eller så kan man nog använda en standard layout som Continental skickar med.

Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 16 januari 2018, 20:11:48 PM
Citat från: theobergsten skrivet 07 januari 2018, 15:22:54 PM
Ok, du ska ha ett stort tack för alla svar och jag återkommer och skriver ifall jag har någon mer fråga. Nu till nåt helt annat. Är det någon som vet om den 8,5 m långa Autosan Sancity som finns i Lysekil (regnr: XHL477, bussnummer: 2126) togs in i Sverige i samband med Solbussarna och de övriga Autosan (till Karlskoga) eller?

ALAB Bussar AB var agent för polska Autosan sedan 2005 och tog succesivt in den ena Autosan-modeleln efter den andra till Sverige, samt specade utföranden som Autosan bara tillverkade åt Sverige. 2008 tog Autosan över den polska tillverkaren Jelcz (som jag tror var konkursmässig) och och behöll vissa Jelcz-modeller, bl.a. en liten stadsbussmodell kallad Libero som Autosan döpte om till Autosan SanCity. Denna modell blev ALAB intresserade av och tog in till Sverige under 2009. Vadstena buss köpte väl en och sedan behöll ALAB en som demobuss. Denna lånade VL Buss aug-nov 2009 och använde i Karlskoga i väntan på den korta Solbus som kom i nov 2009. Senare sålde ALAB denna SanCity till Lysekils Busstrafik.

Det var samma med Solbus, att ALAB Bussar blev intresserade av dessa eftersom Autosan inte hade rena stadsbussar i sitt program. VL Buss blev första kund i Sverige att beställa Solbus och vad jag minns var det en helt ny konstruktion som Solbus bara hade hunnit tillverka i ca 15 exemplar innan exportordern kom till Sverige. De tre långa Solbus kom till Karlskoga i dec 2009. Några fler Solbus togs inte in pga de problem som uppstod nästan omedelbart med "skenande" bussar och att den bakersta dörren öppande sig i farten. Förarna klagade också på den spartanska förarmiljön och dåliga värmen i bussarna. Det var väl ett köp typ "grisen i säcken". 

Det dröjde inte så länge efter detta att Autosan också började gå dåligt och det hela slutade med att både Autosan och ALAB Bussar konkursade. Exakt hur det var med ALAB vet jag inte, för ägaren Alvar Larsson hade tydligen fler bolag som levde vidare på något sätt. Och som "grädde på moset" försattes även VL Buss i konkurs som ju hade varit något slag av garant åt ALAB Bussar genom att köpa både Autosan och Solbus bussar för att få fart på ALAB:s försäljning. 
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 januari 2018, 21:08:25 PM
Jag tittade litet på äldre uppgifter och Solbussarna är ungefär 2011 registrerade på (leasinggivare) Brandtfordon AB, 556376-9123 med leasingtagare Buss I Väst-Trafik. Den senare försöker bli av med dem och annonserar ut dem. Troligen gick de inte att bli av med utan Solbussarna tas över av en av BiVT större delägare. 2011 var A Larsson med i styrelsen för ovan.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 18 januari 2018, 19:27:55 PM
Tack alla för svaren! Men finns ens Solbus eller Autosan kvar i bussbranschen längre? På Solbus hemsida så står det något om Lider Trading eller nått. ALAB finns väl kvar fortfarande, men vad säljer de och går det bra för dem?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 januari 2018, 19:44:04 PM
Citat från: theobergsten skrivet 18 januari 2018, 19:27:55 PM
Tack alla för svaren! Men finns ens Solbus eller Autosan kvar i bussbranschen längre? På Solbus hemsida så står det något om Lider Trading eller nått. ALAB finns väl kvar fortfarande, men vad säljer de och går det bra för dem?

Solbus finns kvar vad jag vet, men inte Autosan, som ju konkursade 2013. ALAB finns också kvar, men i form av ett annat bolag än det som konkursade.
http://www.solbus.com.pl
http://www.bussmagasinet.se/2013/09/polska-autosan-i-konkurs/
http://www.alabbussar.se/
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 27 januari 2018, 23:05:07 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 januari 2018, 19:44:04 PM
Solbus finns kvar vad jag vet, men inte Autosan, som ju konkursade 2013. ALAB finns också kvar, men i form av ett annat bolag än det som konkursade.
http://www.solbus.com.pl
http://www.bussmagasinet.se/2013/09/polska-autosan-i-konkurs/
http://www.alabbussar.se/
Tack!
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 27 januari 2018, 23:11:08 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 16 januari 2018, 18:07:23 PM
Systemet tillverkas av Continental och heter Kibes 32.
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Trucks-Buses/Vehicle-Chassis-Body/Body-Control-Products/Board-Electronics-KIBES/KIBES-ZR32/KIBES-Architecture-with-ZR32-A
Troligtvis kan man som busstillverkare skapa sin egen grafik till instrumentet, eller så kan man nog använda en standard layout som Continental skickar med.
Tack! Sedan har jag en fundering kring sittplatsen precis bakom förarhytten, där man istället placerat någon slags trälåda. Jag har sett att det fanns sittplats bakom förarhytten på lite äldre bilder av både Solbussarna och MAN-bussarna i Uddevalla, men nu sitter det någon slags låda där istället. Hur kommer det sig att den platsen har tagits bort och vad har den "lådan" för funktion?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 28 januari 2018, 08:16:45 AM
Där sitter västtrafiks utrustning, itid dator, hållplatsutrop och sådant.
Fanns ingen annan plats att montera det på, så man fick offra den sittplatsen.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 10 februari 2018, 23:37:28 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 28 januari 2018, 08:16:45 AM
Där sitter västtrafiks utrustning, itid dator, hållplatsutrop och sådant.
Fanns ingen annan plats att montera det på, så man fick offra den sittplatsen.
Okej, men vad tycker du egentligen om motorn och växellådan på Solbussarna? Är det bra kvalitet och verkar det vara driftsäkert? Jag tror det var i måndags så fick dem bogsera 327:an för att den inte startade eller något liknande.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 13 februari 2018, 06:45:58 AM
Både Cummins och ZF är stora tillverkare och håller bra kvalitet generellt. Så jag tycker det är minst lika driftsäkert som en MAN eller Volvo....
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 18 februari 2018, 21:24:04 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 13 februari 2018, 06:45:58 AM
Både Cummins och ZF är stora tillverkare och håller bra kvalitet generellt. Så jag tycker det är minst lika driftsäkert som en MAN eller Volvo....
Ja, som du säger så borde det vara lika driftsäkert som MAN eller Volvo. Förresten finns det ett sätt ett koppla ur dörrbromsen från förarhytten på Solbussarna? Hur är det på MAN?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 19 februari 2018, 12:32:06 PM
Det tänker jag inte tala om....de som behöver veta, dom vet.  8)
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 02 mars 2018, 17:05:13 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 19 februari 2018, 12:32:06 PM
Det tänker jag inte tala om....de som behöver veta, dom vet.  8)
Okej, men en fråga angående buss 166/168, vad har de för motor och växellåda egentligen?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 02 mars 2018, 18:22:48 PM
Växellådan är Voith Diwa5, motorn minns jag inte längre vilken modell det är.....
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 03 mars 2018, 18:52:27 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 02 mars 2018, 18:22:48 PM
Växellådan är Voith Diwa5, motorn minns jag inte längre vilken modell det är.....
Är den fyrväxlad?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Snusmumrik skrivet 04 mars 2018, 22:02:26 PM
Japp.
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: theobergsten skrivet 23 mars 2018, 15:34:00 PM
Citat från: Snusmumrik skrivet 04 mars 2018, 22:02:26 PM
Japp.
Du förresten har Solbussarna "varvstopp" eller övervarvningsskydd? Det har väl nästan alla bussar i dagsläget va?
Titel: SV: Solbus (viktigt)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2018, 16:28:11 PM
Tråden har låsts då den bara har två deltagare och alltmer går in på vad de flesta tycker är petitesser. Föreslår att debatten mellan de båda berörda i stället tas via personligt meddelande om intresse finns hos båda för att fortsätta den.