Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Carl Eric skrivet 04 december 2020, 11:08:44 AM
Jag tror att det handlar om vana. Oavsett vad det beror på visar verkligenheten just nu att ingång genom bakdörren = ingen biljett. I Uppland har biljettintäkterna rasat, trots att möjligheten finns att köpa 30-dagarsbiljett i ULs app. Jag har mycket svårt att se varför folk skulle börja köpa biljetter bara för att det skulle sitta en biljettläsare vid bakdörren.

att biljettintäkterna rasat beror på att det är väldigt väldigt få som reser med buss nu mot normalläget, visst, de fuskas säkerligen rejält bland dem som fortfarande reser, men att plexiglaset skulle rädda ekonomin för kollektivtrafiken är bara dumt att tro

Citaro C2

Vi trafikanter ska ju sprida ut oss överallt men just vid bussarnas framdörr går det bra att stå i en klump tydligen. I tunnelbanan uppmanas vi hela tiden att använda ALLA dörrpar!  ::)

Nej jag hoppas verkligen att blippare kommer upp vid alla dörrpar på alla bussar överallt så kan jag själv välja om jag vill vara social och hälsa på bussföraren eller inte. Det verkar mer som att "det har alltid varit påstigning fram så det kan vi inte ändra på". Utöka biljettkontrollerna. Ha kontrollanter som står vid bakdörrarna vid påstigning istället för det halvhjärtade försöken med kundvärdar på några få ställen längs linje 4 i Stockholm.

Ersa

Gällande spårvagnar är det ju betydligt tätare kontroller av biljetter. På Tvärbanan får man ofta visa kortet för kontrollanter då man åker, men busstrafiken utanför storstäderna är istället nästan helt fria från kontrollanter, och då blir ju betalningsvilligheten därefter. Fortfarande är 2004 året då jag senast mötte en kontrollant på busstrafiken i Roslagen och Uppsala län.

Citaro C2

Instämmer Ersa, men det behöver ju inte vara så. Det måste finnas många knutpunkter att sätta ut kontroller för bussarna. Att man inte kan kontroller på landsbygden förstår jag. Men tror inte heller att det behövs där. :)

homer

https://www.kommunal.se/nyhet/pressmeddelande-kommunal-har-inte-gatt-med-pa-att-oppna-framdorrarna?fbclid=IwAR2OZLoSYbBS9lskHSkLxm9laIuwmT9baap56q_kWXXLQj2X9NHaci829Ro

CitatUnder torsdagen 3 december förekom det uppgifter i media att bussbolaget Nobina kommer att öppna framdörrarna på bussarna i SL:s kollektivtrafik i Norrtälje söndag 6 december. Det förekommer också uppgifter om att Nobina har kommit överens om detta med Kommunals skyddsombud. Det stämmer inte.

Ersa

I morse var det premiär, som planerat, med påstigning framtill och plexiglas vid förarplatsen på ett flertal 676-avgångar.

homer

Var de förare som trotsade facket eller hur är de bestämt? lät ju som om SL och Moderaterna gått ihop men inte hade facket med sig som skulle lägga en sk. 6.6:a

buskörare

Jag har också läst att man lade skyddstopp på att öppna framdörren inatt. Går inte ihop?

Lars-Håkan_E

Skyddsombudet lade skyddsstopp i går kväll, Arbetsmiljöverket hävde sedan detta med hänsyn till att Kommunal inte hade kunnat göra det troligt att det skulle uppstå risker för förarna, t.ex vid förarbyte.

Ersa

Stoppet hävdes under sena lördagskvällen, några få timmar efter det lades, så det var redan hävt när söndagens tidigaste morgontjänster rullade ut från depåerna.

Robert Brink

Något som jag tror inte helt uppskattas när det ska klivas på i fram igen. Är att resenärerna måste gå genom bussen för att leta efter ledig plats. Idag spanar dom flesta redan från utsidan och väljer den dörr som passar bäst. Är det mycket folk i främre delen, så går dom på i bak och tvärtom.

//R

Carl Eric

Ytterligare en positiv konsekvens med öppna framdörrar är att resenärerna slipper "krocka" vid bakdörren under på-/avstigning. Min upplevelse är att det sker varje gång resenärer både ska kliva av och på, att det uppstår onödig trängsel som vi slipper nu.  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

SL fortsätter öppna framdörrarna – innerstan näst på tur.

Med start imorgon onsdag börjar de första bussarna med skyddsglas runt förarplatsen gå i trafik i Stockholms innerstad.
Det betyder att påstigning och betalning sker framme i bussen igen.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-fortsatter-oppna-framdorrarna-innerstan-nast-pa-tur

igel

Hur långt har man kommit med inmonteringen av plexiglas, spanade på bussar i Norrort i morse och lyckades inte se en ända som hade ett skydd inmonterat?

buskörare

Arriva norrort har mig veterligen inte börjat montera in. Men vi har fått ut info om betalkort, så det är väl på g. Om det nu blir av.