Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Vart ser ni att det är dubbeldäckarna som får först?

Fredde

#121
Ja, det är frågan vad detta är för buss i länken nedan.
Jag har aldrig åkt i dessa dubbeldäckare, så jag kan inte identifiera dem, men lågt tak och flera skärmar tyder på en VDL DD kan jag tycka.
https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/d43532a6-23b1-4026-b3c6-71df75a645e3.jpeg?fit=crop&h=600&w=1200

Bilden är från https://www.norrteljetidning.se/.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.


toddetoddelito

Citat från: igel skrivet 03 december 2020, 21:37:35 PM
I den här från mitt i är det ganska tydligt att det är en Volvo, samma förare dock.

Två olika bussar. Kan man våga gissa att dubbeldäckarna är första prio, och att man sen monterar på resterande efterhand (t ex Volvon på bild)?

Ersa

Det handlar om enkel logik. Dubbeldäckarna och linje 676 utgör halva trafikvolymen i trafikområde Norrtälje, drar in de stora pengarna, samt samt har varit flaggskeppen marknadsföringsmässigt sedan 2011. De har alltid gått först, så varför skulle de nu plötsligt hamna längre bak i kön?
Men som tur är kan människor arbeta med flera arbetsuppgifter samtidigt, och så även här. Plexiglasskydd både för VDL och Volvo har utvecklats och provats ut samtidigt. När monteringen väl startar och personalen får in rutinerna lär det gå undan gällande alla bussmodeller.

roggek

Enkel logik för mig hade varit att förse de bussar med högst resandeantal (oavsett depå) med plexiglasskydd... ::)

Ersa

Man måste börja någonstans, och då lämpligen med ett visst trafikområde, och där med ett visst antal bussmodeller. Så mycket personal har man nog inte att sprida ut, att man kan påbörja arbetet parallellt på ett flertal depåer samtidigt.
Dessutom går många av bussarna på omlopp där resenärsantalet kan variera väldigt kraftigt under dygnen. Därmed kan det helt enkelt vara så att inga specifika bussindivider har fler resenärer än andra, under en vanlig arbetsdag.

Sen är det även ersättningsmodellen som styr. Hade vi inte haft VBP på en sån omfattande nivå som idag, hade vi säkerligen sett helt andra prioriteringar och tidsscheman för dessa plexiglas.

buskörare

Dubbeldäckarna är också de enda bussarna där resenärerna kunnat blippa kortet under hela den här perioden.

Det ska bli spännande att se hur prioriteringen ligger i t.ex Norrort där alla linjer är VBP. Kan tänka mig att blåbussarna ligger högt om man nu fått igenom ett skydd för MAN.

igel

Citat från: bussmagasinet.se
SL:s operatörer har tillsammans med sina skyddsorganisationer genomfört arbetet med prototyper, tester och utvärdering.
(. . .)
Dessa tester är nu avklarade och skydden är besiktigade och godkända för användning i bussar.
Det låter som att det är flera än Nobina som har testat, vilka är de andra och vilka modeller har man testat.

Citat från: bussmagasinet.se
Med start på söndag rullar alltså anpassade bussfordon i SL-trafiken och arbetet med att installera skyddsglas ombord på SL:s 2200 bussfordon kommer att pågå i ett par veckor framöver och över årsskiftet.
Det låter som om man har för avsikt att vara klar om 6 veckor typ. Isf är det 350 bussar i veckan som ska fixas, har man den kapaciteten.

https://www.bussmagasinet.se/2020/12/sl-oppnar-bussarnas-framdorrar/

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 03 december 2020, 17:29:14 PM
ser du fram emot att få sitta och vinka åt passagerarna bakom en glasvägg likt påven? :P och känna dig som en guldfisk?

Jag ser fram emot att äntligen få hälsa på passagerarna och få någon form av interaktion med dem! Dessutom upplever jag att uppsikten över bussen blir sämre när jag inte vet vilka som kliver på, eller hur många. Sen är det klart att jag hoppas att plexiglasen på sikt försvinner, men just nu är jag väldigt glad över den här lösningen, också för att vi kan börja visera biljetter igen. Att flytta biljettläsarna till bakdörren hade inte löst någonting, jag tror inte att resenärerna har den självkontrollen. Så ja, jag är väldigt positiv till detta!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Citat från: buskörare skrivet 03 december 2020, 17:25:59 PM
Det verkar inte vara odelat positivt från Nobinas förare. Eller facket heller för den delen.

Det var Kommunals huvudskyddsombud i Uppland som lämnade in en anmälan till AV för att få skyddet testat, så här sa hon till KA.se 30/10:

CitatJag ville ju veta om det var smittsäkert och det säger Arbetsmiljöverket att det är, så det måste jag lita på, säger hon.

Så jag vet inte varför facket skulle vara negativt till det nu? Jag har inte läst eller hört det någonstans.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Citaro C2

Citat från: Carl Eric skrivet 04 december 2020, 08:51:10 AM
Att flytta biljettläsarna till bakdörren hade inte löst någonting, jag tror inte att resenärerna har den självkontrollen. Så ja, jag är väldigt positiv till detta!

Det är ju märkligt att vi trafikanter kan ha den självkontrollen på spårvagnar...  Själv hoppas jag att tvånget med att bara kunna gå på genom framdörrarna försvinner på sikt! Det känns minst sagt förlegat.

buskörare

Citat från: Carl Eric skrivet 04 december 2020, 08:56:29 AM
Det var Kommunals huvudskyddsombud i Uppland som lämnade in en anmälan till AV för att få skyddet testat, så här sa hon till KA.se 30/10:

Så jag vet inte varför facket skulle vara negativt till det nu? Jag har inte läst eller hört det någonstans.

Jag har läst det. Men då gällande Norrtälje, inte Uppland.

Carl Eric

Citat från: Citaro C2 skrivet 04 december 2020, 09:36:48 AM
Det är ju märkligt att vi trafikanter kan ha den självkontrollen på spårvagnar...  Själv hoppas jag att tvånget med att bara kunna gå på genom framdörrarna försvinner på sikt! Det känns minst sagt förlegat.

Jag tror att det handlar om vana. Oavsett vad det beror på visar verkligenheten just nu att ingång genom bakdörren = ingen biljett. I Uppland har biljettintäkterna rasat, trots att möjligheten finns att köpa 30-dagarsbiljett i ULs app. Jag har mycket svårt att se varför folk skulle börja köpa biljetter bara för att det skulle sitta en biljettläsare vid bakdörren.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

mittlinje

Citat från: Citaro C2 skrivet 04 december 2020, 09:36:48 AM
Det är ju märkligt att vi trafikanter kan ha den självkontrollen på spårvagnar...  Själv hoppas jag att tvånget med att bara kunna gå på genom framdörrarna försvinner på sikt! Det känns minst sagt förlegat.

Vilken värld lever du i? Fuskåkandet har i Göteborg alltid varit väldigt stort på just spårvagnar. Hoppas nu det går fort i VGR med plexiglas på bussarna så man slipper all fuskåkande (som i området oftast utvecklas från spårvagnsresenärer  :-\ )