Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


igel

Vilken bussmodell är det, eller är det alla modeller i Norrtälje.

Ersa

Även
https://www.mitti.se/nyheter/sl-nu-oppnar-vi-framdorrarna-pa-bussarna/reptlc!MGgWMP6nDEU2WbpPos9nww/

Det talas för övrigt om sisådär 25 stycken bussar ska vara klara nu på söndag den 6 december, och därefter ökas antalet successivt. Vore väl inte alltför långsökt att anta att dubbeldäckarna blir först ut, mycket pga ersättningsmodellen VBP för linjen. Därefter gissningsvis 639 som har samma ersättningsmodell.

igel

Bussen på bilden i mitt i ser ju ändå ut som en Volvo buss.

Men en smart lösning för den stora access maskinen.

AO

Det ser ju ut att vara den modell av skydd som tidigare blivit godkänd för Nobinas Volvo 7900/8900 för UL-trafiken.

homer

Om Nobina tror att dem kommer kunna inkassera samma inkomster från VBP som tidigare lär dom bli besvikna då passagerarantalet har sjunkit kraftigt mot normalnivåer, idag kom ju dessutom info att alla gymnasieskolor stänger vilket kommer göra att säkert 50 % av alla resenärer försvinner på måndag..

Fredde

Vem betalar för utvecklandet och framtagandet av detta skydd?
Antar att Nobina inte gör det för skojs skull, än mindre att de tar fram detta för att "ge" åt sina konkurrenter...
Står staten eller varje region för fiolerna?

Carl Eric

På Nobinas intranät och depåer finns en film från en av Norrtäljes dubbeldäckare som också har plexiglasskydd monterat.

Jag ser fram emot att få öppna framdörren igen!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

buskörare

Det verkar inte vara odelat positivt från Nobinas förare. Eller facket heller för den delen.

homer

Citat från: Carl Eric skrivet 03 december 2020, 17:18:40 PM
På Nobinas intranät och depåer finns en film från en av Norrtäljes dubbeldäckare som också har plexiglasskydd monterat.

Jag ser fram emot att få öppna framdörren igen!

ser du fram emot att få sitta och vinka åt passagerarna bakom en glasvägg likt påven? :P och känna dig som en guldfisk?

Citaro C2

Citat från: homer skrivet 03 december 2020, 16:16:08 PM
Om Nobina tror att dem kommer kunna inkassera samma inkomster från VBP som tidigare lär dom bli besvikna då passagerarantalet har sjunkit kraftigt mot normalnivåer, idag kom ju dessutom info att alla gymnasieskolor stänger vilket kommer göra att säkert 50 % av alla resenärer försvinner på måndag..

De allra flesta gymnasieelever åker väl på kort de får från skolan. Så var det iaf när jag gick på gymnasiet.

Ersa

Citat från: homer skrivet 03 december 2020, 16:16:08 PM
Om Nobina tror att dem kommer kunna inkassera samma inkomster från VBP som tidigare lär dom bli besvikna då passagerarantalet har sjunkit kraftigt mot normalnivåer, idag kom ju dessutom info att alla gymnasieskolor stänger vilket kommer göra att säkert 50 % av alla resenärer försvinner på måndag..

Det vet alla redan om. Däremot blir det ju till slut noll intäkter på 639S, 676 och 686 om man inte kommer på en lösning. Då är lägre intäkter än vanligt åtminstone bättre än noll.

Citat från: Citaro C2 skrivet 03 december 2020, 18:20:30 PM
De allra flesta gymnasieelever åker väl på kort de får från skolan. Så var det iaf när jag gick på gymnasiet.

Gymansieeleverna åker nog främst andra linjer än de 2½ VBP-linjerna.

homer

Citat från: Citaro C2 skrivet 03 december 2020, 18:20:30 PM
De allra flesta gymnasieelever åker väl på kort de får från skolan. Så var det iaf när jag gick på gymnasiet.

spelar ingen roll vilka typer av kort olika resenärer har, Nobina och de andra bolagen som också har VBP får betalt för blipp oavsett om det är terminskort, 30 dagars kort eller färdtjänstkort...

buskörare

Det lär dock inte bli bra för avtalen med 100% VBP. De lär behöva extra om de ska klara att driva 110% trafik för halva inkomsten.

Olle

Lite kul att första bussarna ut är dubbeldäckarna, som har läsare vid bakdörren..