Kontakt i B10M Van Hool

Startat av Sundberg90, 28 april 2020, 08:15:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundberg90

God dagens folket på Omnibuss forumet!

Jag undrar om någon vet vad kontakten på bilden är till för något? Bussen är en B10m Van Hool från 1998. Det är två kontakter och dom sitter på sidorna i den bakre delen av bussen.



Mvh

Bothnia

Det är en DIN-kontakt för högtalare!

roggek


Sundberg90

Jasså det var inte värre än så. Tyckte placeringen var så märklig. Syftet med dom är alltså att eventuellt kunna koppla in extern utrustning (högtalare)?

Ersa

Sådana DIN-kontakter för högtalare kan inte ha varit vanliga 1998. De är väl mer vanliga på musikprylar från 60- och 70-talet, och borde ha fasats ut redan i början av 80-talet.

Sundberg90

Jag kanske får dubbelkolla med Autobus innan jag gör något med den då. Tack för svaren allihop!

Lars-Håkan_E

Det kan ju vara något som är eftermonterat, tycker att det ser ut som vanlig lampsladd eller EKRK installationskabel, knappast något som fabriken använde 1998.

Mät med en voltmätare för att se vilken (om någon) spänning som finns.

Niklas Bygdestam

Är bussen en turistbuss? Just på turistbussar upplever jag det som ganska vanligt att det sitter hemmagjorda installationer i form av t ex just extra kontakter och liknande :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundberg90

#8
Hur menar du med hemmagjord installation? Att någon som ägt bussen typ privat eftermonterat det?
Bussen har i alla fall bara haft två ägare innan mig varav den ägdes väldigt länge av Larssons buss och tydligen gick som skolskjuts.

Tycker på montering att det känns som det blivit monterat från fabrik av Van Hool. Satt fastskruvad i en 3mm tjock plåtbit som i sin tur var svetsad i vinkelstålet som alla stolar skruvas fast i.

Jag hittade på kopplinsschema till det mesta i bussen. Återkommer senare när jag vet vad det är. :)




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.