Linje 76 till Frihamnspiren

Startat av Jimmy, 25 augusti 2016, 17:47:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej.
From 22 augusti så förlängs några turer på linje 76 till och från Frihamnspiren måndag-fredag.

Om dessa turer är till för att passa linje 80 Sjövägen, så är det mycket märkliga bytestider.
Om turerna bara sådär allmänt går ut på piren så är det inte mycket att orda om.

Exempel:
Buss från Norra Hammarbyhamnen ankommer Frihamnspiren 0841 , båten avgår 0857 mot Nybroplan.
Buss från Norra Hammarbyhamnen ankommer Frihamnspiren 0909 , båten avgår 0937 mot Nybroplan.

Båt från Nybroplan ankommer Frihamnspiren 1452, buss avgår 1531 (jfr nästa tur).
Båt från Nybroplan ankommer Frihamnspiren 1532, buss avgår 1603.


Jimmy

Fredrik Gelin

Är det till kryssningsterminalen vi pratar om eller?
Det ligger ju en del arbetsplatser i de fd hamnbyggnaderna längs piren och tiderna verkar stämma hyfsat med arbetspendling tycker jag, så min teori är nog snarare att det är kontorsfolket som är målgruppen än resenärer till Sjövägen som nog får ses som bonus i sammanhanget.


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Jimmy

Jag vet inte.
Det är bara namnet Frihamnspiren som nämns i tidtabellen och sträckan ska ta 2 minuter att köra.

Jimmy

Marc

"Tror" inte den informationen att bussen går ut på piren har nått den som gjort båtens tidtabell, men i framtiden vore det roligt om anslutningarna förbättrades!

Robert Brink

Blir nog bättre i framtiden, när tidtabellsplaneraren på det andra stället får informationen om förändringen! För även om det inte är så långt att gå till HPL Frihamnen från bryggan, så är det en bit med bagage.
När jag kör avgången med 76:an 15.31, så lovar jag att vänta in båten om jag ser den komma tuffande från Lidingö... :)
Med lite tur, blir man då sen, så får man en tur från Ropsten framför sig vid Frihamnen!  ;D ;D ;D

//R

Ulf Berlin

Citat från: Robert Brink skrivet 26 augusti 2016, 07:28:36 AM
Blir nog bättre i framtiden, när tidtabellsplaneraren på det andra stället får informationen om förändringen! För även om det inte är så långt att gå till HPL Frihamnen från bryggan, så är det en bit med bagage.
När jag kör avgången med 76:an 15.31, så lovar jag att vänta in båten om jag ser den komma tuffande från Lidingö... :)
Med lite tur, blir man då sen, så får man en tur från Ropsten framför sig vid Frihamnen!  ;D ;D ;D

//R
Om inte"de stora båtarna"ligger i vägen för denna syn.../Ulf

rengmark

Inte långt att gå? Själv tycker jag det är cirka 900 meter tråkig gångväg från piren till hpl Frihamnen.
Men brukar inte Sjövägen lägga till längst in i hamnbassängen när kryssningsäsongen är över?
Personligen tycker jag Ropsten är mycket bättre angöringsplats, gärna på bekostnad av både Lidingö och Frihamnen. Ropsten nås av hela Lidingö plus norra Djurgårdsstaden.

Ted Selander

Citat från: Jimmy skrivet 25 augusti 2016, 18:51:44 PM
Jag vet inte.
Det är bara namnet Frihamnspiren som nämns i tidtabellen och sträckan ska ta 2 minuter att köra.

Jimmy

Jag citerar trafikmeddelandet:

"Sedan 22 augusti – tillsvidare trafikerar buss 76 med vissa turer ny hållplats Frihamnspiren.

Körväg: Frihamnsgatan – Frihamnsgatan (h) – förbi Magasin 3, silobygg­na­den och Magasin 6 – direkt efter Magasin 6 höger och omedelbar vänster till den nya kryssningsterminalen/Magasin 9. I slutet av gatan finns rymlig vänd­plan där fordonen kör en u-sväng till tydlig och tillgänglighetsanpassad håll­plats."

Ulf Berlin

Förvånansvärt att t ex inte alla turerna som slutar/börjar i Frihamnen är förlängda ditut...
http://sl.se/ficktid/vinter/V76.pdf/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 augusti 2016, 22:04:01 PM
Förvånansvärt att t ex inte alla turerna som slutar/börjar i Frihamnen är förlängda ditut...
http://sl.se/ficktid/vinter/V76.pdf/Ulf

Underlaget är nog ytterst begränsat under vinterperioden, 2 turer mellan ca 08:30 och 09:00 och 2 turer mellan ca 15:30 och 16:00 tyder på att de är tänkta för en viss trafikuppgift.

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 augusti 2016, 22:49:18 PM
Underlaget är nog ytterst begränsat under vinterperioden, 2 turer mellan ca 08:30 och 09:00 och 2 turer mellan ca 15:30 och 16:00 tyder på att de är tänkta för en viss trafikuppgift.
Ja,att tiderna skulle passa till/från"de stora"båtarna får vi nog vänta på.../Ulf

Fredrik Gelin

Det skulle ju ta jobb från de kollegor som inte kör upphandlad trafik åt huvudmannen om man förlängde 76:an generellt ut på piren...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 augusti 2016, 14:17:20 PM
Det skulle ju ta jobb från de kollegor som inte kör upphandlad trafik åt huvudmannen om man förlängde 76:an generellt ut på piren...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Enbart om man erbjöd gratis resor till city och/eller gratis rundturer.

Det är nog inte många som kommer till Frihamnen 638 (Kryssningsterminalen) som skulle välja 76:an gentemot shuttlebussarna till Strömgatan

Fredrik Gelin

För att betala med ett Accesskort och trängas med lokalbefolkningen i en varm stadsbuss när alternativet är en gratis luftkonditionerad shuttlebuss som går från båten till City?
De gånger jag kört shuttle är det nog inte många som skulle valt att åka med lokaltrafiken. 
Att det sedan förekommer lokalbussar även i shuttletrafiken är ju en intressant twist på det hela...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 augusti 2016, 20:10:30 PM
För att betala med ett Accesskort och trängas med lokalbefolkningen i en varm stadsbuss när alternativet är en gratis luftkonditionerad shuttlebuss som går från båten till City?
De gånger jag kört shuttle är det nog inte många som skulle valt att åka med lokaltrafiken. 
Att det sedan förekommer lokalbussar även i shuttletrafiken är ju en intressant twist på det hela...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det var ju det jag skrev :-)  Knappast någon skulle välja 76:an ens om det var gratis, däremot om ni erbjöd gratis rundturer kanske några kunder från de billigare kryssningssegmentet skulle lockas in.

Så någon konkurrens från 76:an räds jag verkligen inte, dessutom tror jag att garagets framkomlighetsansvarig snart skulle skrika i högan sky om hållplatsen skulle användas av alla turer under maj-augusti och köa med shuttelbussar, rundtursbussar, Diverse Hop on Hop off bussar för att inte tala om alla taxibilar, lägg till mängder med Turnaroundbussar vissa dagar och förvirrade tradare från öst.