Om en knapp månad är det dax...

Startat av Fredde, 27 maj 2016, 21:23:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... att dra igång förlängningen av SL-linje 402.
Denna väg invigs 11 juni och vid tidtabellsskiftet på midsommarafton förlängs linjen från Kvarnholmen till Nacka Forum via Svindersviksbron och Ryssbergstunneln i Nacka.


Ryssbergstunneln mot Nacka Forum 2016-05-27.


Ryssbergstunneln mot Kvarnholmen 2016-05-27.


Svindersviksbron mot Nacka Forum 2016-05-27.                              Svindersviksbron mot Kvarnholmen 2016-05-27.


Ulf Berlin

Intressanta bilder.
Det går alltså redan nu att knalla över bron?/Ulf

Fredde

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 maj 2016, 23:11:57 PM
Intressanta bilder.
Det går alltså redan nu att knalla över bron?/Ulf

Ja för gående kunde jag inte se några fysiska hinder. De som finns för fordonstrafik flyttades tillfälligt under en testkörning.

Robert Brink

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 maj 2016, 23:11:57 PM
Intressanta bilder.
Det går alltså redan nu att knalla över bron?/Ulf

Klart det går, går att köra mc där också! Men att det går betyder ju förstås inte att det är ok...

Ska bli intressant och se hur det blir med nattbuss nu när bron öppnar! Skulle gärna se att någon linje drogs via Kvarnholmen/Finnboda, så kan man ju även lägga ner dumheterna med den alltid tomma bussen 93 till Henriksdalsberget hela natten. I nuläget finns inte någon hpl i riktning Nacka, ser ut som man håller på och bygger en provisorisk mitt emot nuvarande mot Slussen. Den ser dock ut att ha en väldigt smal trottoar vilket verkar dumt, med tanke på att barnvagnar ska kunna komma av/på.

//Robert

Fredde

Citat från: Robert Brink skrivet 03 juni 2016, 20:06:26 PM
Klart det går, går att köra mc där också! Men att det går betyder ju förstås inte att det är ok...

Ska bli intressant och se hur det blir med nattbuss nu när bron öppnar! Skulle gärna se att någon linje drogs via Kvarnholmen/Finnboda, så kan man ju även lägga ner dumheterna med den alltid tomma bussen 93 till Henriksdalsberget hela natten. I nuläget finns inte någon hpl i riktning Nacka, ser ut som man håller på och bygger en provisorisk mitt emot nuvarande mot Slussen. Den ser dock ut att ha en väldigt smal trottoar vilket verkar dumt, med tanke på att barnvagnar ska kunna komma av/på.

//Robert

Nej, även MC bör vänta till nästa lördag med att köra över bron.

Vart är det du saknar en hpl mot Nacka...? Och vart är det du tycker dig se ett bygge av en provisorisk hpl? Hänger inte riktigt med...

Robert Brink

Citat från: Fredde skrivet 04 juni 2016, 13:02:55 PM
Nej, även MC bör vänta till nästa lördag med att köra över bron.

Vart är det du saknar en hpl mot Nacka...? Och vart är det du tycker dig se ett bygge av en provisorisk hpl? Hänger inte riktigt med...

I nuläget finns ingen hållplats för 402 mot Nacka färdig på Kvarnholmen, vid den tidigare parkeringen vid byggnaden Munspelet där hållplatserna är idag mot Slussen asfalterar man en liten trottoar som skulle kunna bli en hållplats, men det ser inte ut att vara mycket till trottoar i sådana fall, väldigt smal.

//R(Som bor där ute och åker 402:an dagligen.)

Fredde

Citat från: Robert Brink skrivet 04 juni 2016, 16:11:53 PM
I nuläget finns ingen hållplats för 402 mot Nacka färdig på Kvarnholmen, vid den tidigare parkeringen vid byggnaden Munspelet där hållplatserna är idag mot Slussen asfalterar man en liten trottoar som skulle kunna bli en hållplats, men det ser inte ut att vara mycket till trottoar i sådana fall, väldigt smal.

//R(Som bor där ute och åker 402:an dagligen.)

Då är jag med.
En ny tillfällig hållplats mot Nacka C ska färdigställas innan linjen förlängs. Den placeras precis innan dagens vändplan, där det är en bilparkering. När husbygget vid vändplanen är klart kommer, enligt nuvarande plan, hållplatsen flyttas lite längre fram.
I ett senare skede tillkommer fler hållplatser längre upp på Kvarnholmen.

rengmark

Förlängningen har varit sökbar i SLs reseplanerare tidigare men är nu borttagen. SL kundtjänst uppgav på min fråga tidigare idag 29 juli som nytt datum för förlängningen.

Fredde

Citat från: rengmark skrivet 04 juni 2016, 23:21:23 PM
Förlängningen har varit sökbar i SLs reseplanerare tidigare men är nu borttagen. SL kundtjänst uppgav på min fråga tidigare idag 29 juli som nytt datum för förlängningen.

Okej, det är dock felaktigt. 24 juni, dvs midsommarafton, är det som gäller.

Robert Brink

Citat från: Fredde skrivet 05 juni 2016, 09:00:04 AM
Okej, det är dock felaktigt. 24 juni, dvs midsommarafton, är det som gäller.

Jag provade på skoj att söka i Juli, och då hänvisar SL:s planerare till att åka mot Slussen och sedan byta för att komma till Nacka Forum vid Londonviadukten.
Nu är ju dock reseplaneraren lite känslig om man inte väljer exakt hållplats.

//R

Fredde

Citat från: Robert Brink skrivet 06 juni 2016, 15:52:37 PM
Jag provade på skoj att söka i Juli, och då hänvisar SL:s planerare till att åka mot Slussen och sedan byta för att komma till Nacka Forum vid Londonviadukten.
Nu är ju dock reseplaneraren lite känslig om man inte väljer exakt hållplats.

//R

Jo man måste vara väldigt specifik.
En sökning på exakta hållplatsnamn 24/6 resulterar i:

14:34  Finnboda hamn
Buss 402 mot Nacka Forum via Kvarnholmen
14:35 Gäddviken
14:36 Finnbergsvägen
14:36 Mjölnarvägen
14:38 Tre kronor
14:42 Nacka gymnasium
14:50 Nacka Forum, stadshuset

Robert Brink

Citat från: Fredde skrivet 06 juni 2016, 23:33:47 PM
Jo man måste vara väldigt specifik.
En sökning på exakta hållplatsnamn 24/6 resulterar i:

14:34  Finnboda hamn
Buss 402 mot Nacka Forum via Kvarnholmen
14:35 Gäddviken
14:36 Finnbergsvägen
14:36 Mjölnarvägen
14:38 Tre kronor
14:42 Nacka gymnasium
14:50 Nacka Forum, stadshuset



Hahaha, där ser man! :) Jo det är många som skriver Kvarnholmen när dom ska åka bussen ut hit, och får upp konstiga förbindelser via Nybroplan, Nacka Strand eller Blockhusudden då det blir Sjövägen Linje 80. Man måste precisera Tre Kronor...

//R

homer

Kommer inte Hpl Kvarnholmen komma tillbaka?

Fredde

Citat från: homer skrivet 08 juni 2016, 21:38:06 PM
Kommer inte Hpl Kvarnholmen komma tillbaka?

Jo det kommer fler hållplatser mellan Tre kronor och Svindersviksbron, dock ligger dessa längre fram i tiden. Vill minnas att det planeras för två i respektive riktning.

rengmark

Citat från: Robert Brink skrivet 08 juni 2016, 20:43:35 PM

Hahaha, där ser man! :) Jo det är många som skriver Kvarnholmen när dom ska åka bussen ut hit, och får upp konstiga förbindelser via Nybroplan, Nacka Strand eller Blockhusudden då det blir Sjövägen Linje 80. Man måste precisera Tre Kronor...

//R
Jag måste även precisera Nacka Forum med tillägg stadshuset, annars får jag upp den vanliga vägen med byte vid Henriksdal.