Flixbus startar trafik till Stockholm 28/4

Startat av Lars_L, 24 april 2016, 11:20:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Frågan har ju diskuterats här tidigare, men nu har vi ju den policy att starta nya trådar när för lång tid passerat. 

Nu på torsdag startar Flixbus trafik mellan Stockholm och Malmö. Tydligen kör man bara natturer - iaf till en början. 99 kronor är introduktionspriset som man vill konkurrera med. Tydligen - enligt Bussmagasinet - är det tjeckiska förare och bolag som kör trafiken.

Ska onekligen bli intressant att följa utvecklingen. Men det är klart med tjeckiska löner, går det väl att konkurrera till viss del med Swebus.  Men med det priset och normal beläggning på natturerna ser jag väl inte riktigt hur man ens ska få ihop pengar för att täcka drivmedelskostnaderna.

Är lite förvånad att man inte försökt annonsera i Stockholm. Krävs ändå rätt lång tid att ta sig in på marknaden och att bara satsa på européer som vill åka buss till Stockholm, känns ju onekligen som lite väl tunt kundunderlag.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Tjeckiska bolag lär ju vara Leo Express eller Umbrella Coach, om man inte tagit in någon ny partner för denna trafik.

Om man framöver tänker sig att införa ren inrikestrafik behöver man ha andra partners, den trafik man startar nu är ju kopplad till olika utrikes destinationer även om man som passagerare kan resa inom Sverige.

buskörare


Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 april 2016, 12:04:51 PM
Tjeckiska bolag lär ju vara Leo Express eller Umbrella Coach, om man inte tagit in någon ny partner för denna trafik.

Om man framöver tänker sig att införa ren inrikestrafik behöver man ha andra partners, den trafik man startar nu är ju kopplad till olika utrikes destinationer även om man som passagerare kan resa inom Sverige.

Jo, precis - det verkar ju vara så man börjar, den 29 april startar man ju även trafik mellan Göteborg och Malmö, men man verkar ju satsa på resor utan uppehåll (iaf annonserade sådana - hur man gör med förarpaus/avlösning - förtäljer inte historien) och målgruppen verkar ju vara just resenärer från/till Europa.

Samtidigt är ju det ett logiskt sätt att utveckla trafiken på. Ren inrikestrafik kanske man ändå inser att det är svårt att få till i Sverige och är man kloka avvaktar man nog med det.

Samtidigt har jag ju svårt att se hur man ska kunna klara direkttrafiken, om man ser på dem som åker med expressbusstrafiken idag. Kan man verkligen ens konkurrera med lågprisbolagen på flyg?



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 25 april 2016, 09:57:34 AM
Är inte det en form av cabotage?

Om du kör inrikes i Sverige.

Det är tillåtet att köra trafik mellan en Utrikes och en Svensk mål resp startpunkt.

preacher

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Mikey

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 april 2016, 12:04:51 PM
Tjeckiska bolag lär ju vara Leo Express eller Umbrella Coach, om man inte tagit in någon ny partner för denna trafik.

Det skall vara Umbrella Coach som skall köra trafiken i Sverige, med hjälp av tyska Prima-Klima-Reisen och BusArt-Tours på linjen Berlin-Göteborg.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 april 2016, 19:38:53 PM
Om du kör inrikes i Sverige.

Det är tillåtet att köra trafik mellan en Utrikes och en Svensk mål resp startpunkt.

Aha.

Fredrik Gelin

Det går ju redan att resa med exempelvis Bohemian Lines på samma sträcka redan idag, men då är prislappen högre och de verkar samarbeta med Swebus till viss del.
Skall bli intressant att se om Flixbus ror detta i hamn, underlaget verkar som sagt minst sagt begränsat.
Med tanke på avstånden i Sverige blir det tufft att konkurrera med flyget, men kan andra operatörer köra denna typ av trafik så kanske även Flixbus kan göra det med vinst.
Hursom blir det ju intressant med en ny aktör på Cityterminalen även om tiderna knappast inbjuder till någon fotografering.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Joakim Wahlberg

Citat från: Carl Eric skrivet 28 april 2016, 08:06:24 AM
Avgången från Cityterminalen ser ut att bli från Gate B... http://cityterminalen.se/sv/Avgangar-och-ankomst/

B? Är det läget som åtminstone tidigare(????) användes för ankommande bussar? Har bara åkt till Cityterminalen en gång, och det var man direktbuss från Malmköping...
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

virtual1

En grön VDL från Flixbus står just nu på Scandic Kungens Kurvas parkering :)

Carl Eric

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 28 april 2016, 18:45:05 PM
B? Är det läget som åtminstone tidigare(????) användes för ankommande bussar? Har bara åkt till Cityterminalen en gång, och det var man direktbuss från Malmköping...

Ja, Gate B är längst fram på det gamla avsläppet, men sedan de för några år sedan byggde en ny utfart mot Klarabergsviadukten används den gaten av SLs bussar samt ibland vid tågersättning. Avsläppen sker numera lite längre bak!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Åkte med premiärturen från Stockholm ned till Malmö, i en VDL Futura. Några dagar senare åkte jag Malmö-Berlin med en Setra S517HD från Umbrella. Sedan åkte jag på samma vis tillbaka. Samtliga flixbussar jag åkte var tyskregistrerade. Betalade totalt 696:-  :)
Särskrivning är en dödssynd!