Växellåda på Keolis MAN-bussar i Göteborg

Startat av Calle, 19 september 2015, 16:40:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Är det någon som vilken typ av växellåda (ZF eller Voith) som Keolis MAN-bussar har här i Göteborg?


Calle

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 02 oktober 2015, 08:46:05 AM
ZF 6AP 1200B

Flertalet av de bussar som Keolis köpt och som går i Göteborg med omnejd, har ZF-aut. som växlar hårt och tvärt. MAN-bussarna måhända vara undantag från detta fenomen. Solaris Urbino 15/18 har även dessa ZF-aut. som växlar hårt, dessa har tyvärr varit sådana sen de var nya. Ledbussarna är något värre än boggiebussarna, men vad är det som händer? Vissa förare (som oftast alltid är trevliga), försöker "lura" lådan att växla, men det spelar ingen roll, dom växlar hårt och tvärt ändå, vilket är synd på så välskötta och relativt nya bussar.  ???

CW66

Har inte att göra med om bussen är ny eller inte.
En automatlåda skall tyvärr växla ganska så distinkt för att inte slira och då blir det lite som att slå med hammaren när det byts växel....

Snusmumrik

Men det är ju helt beroende på, och upp till var och en lite grand vad man upplever som "hårt och tvärt" i en växling. Samt vilka förhållanden i omgivningen som gäller....
En automatlåda växlar normalt inte särskilt hårt, på plan mark och i rätt drifttemperatur.
Sedan kan man förändra förhållandet på olika sätt som gör att växellådan växlar hårdare för att skydda sig mot onödigt slitage.
I en kraftig uppförsbacke så måste slirtiden i växlingen vara kortare annars håller inte lådan särskilt länge. Är lådan kall så är oljan mer trög vilket gör att den växlar lite hårdare samt att växlingspunkten flyttas upp i varvtalsregistret på motorn. I kraftigt nedförslut så är det samma problem, kortare slirtid för att inte lådan ska slitas i förtid.....

Fungerar inte ABS-systemet så vet inte lådans styrenhet om den får rätt hastighetsvärde från bromsstyrenheten och då garderar lådan sig med kortare slirtider.
med mera, med mera..........listan kan göras lång.

Sedan kan ju även förarens gashantering påverka, en förare som joddlar mycket med gasen ställer till det för styrenheten som inte vet hur mycket belastning som den ska anpassa växlingen efter.
Och så kan det ju hända att den helt enkelt missar lite ibland, det gör vi ju alla. Sitt i din bil en hel dag och se om du kan växla upp och ner helt perfekt.... ::)
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Lars-Håkan_E

Sedan finns det ju orsaker såsom olika konstruktioner, underhåll, programvara som inte är anpassad till motorn och till sist föraren.

Om vi börjar på -70 talet så växlade ZF 2 HP45 väldigt hårt medans den jämnåriga Scania HR501 smekte i växeln vid uppväxling.
De 4 o 5 stegs Detroit-Allison lådorna som kom i slutet på -70 talet växlade i normalfallet mjukt medans ZF 4/5 HP 400-500 med fel programvara och optimering för ecodriving kunde växla extremt illa även med en väldigt van förare.
Voithlådorna på -90 och 00 talet kunde rätt underhållna och injusterade fås att växla nästan sömlöst.

Calle

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 oktober 2015, 19:50:01 PM
Sedan finns det ju orsaker såsom olika konstruktioner, underhåll, programvara som inte är anpassad till motorn och till sist föraren.

Om vi börjar på -70 talet så växlade ZF 2 HP45 väldigt hårt medans den jämnåriga Scania HR501 smekte i växeln vid uppväxling.
De 4 o 5 stegs Detroit-Allison lådorna som kom i slutet på -70 talet växlade i normalfallet mjukt medans ZF 4/5 HP 400-500 med fel programvara och optimering för ecodriving kunde växla extremt illa även med en väldigt van förare.
Voithlådorna på -90 och 00 talet kunde rätt underhållna och injusterade fås att växla nästan sömlöst.

Det förvånar mig att Keolis inte valde den mjuka Voithlådan till sina nya MAN-bussar...?? Dom värsta är Solaris Urbino 18 som bl.a. går i Angered. DAF-motorn har så hög ljudnivå att växlingarna slår igenom ljudet så att säga. Keolis själva, har sagt, att dom uppmanar förarna att köra mjukt, då lådan bör vara inställd på sparsam körning. Men, det hjälper inte. Hade Keolis valt option Voith, så hade man fått en dröm till växlingskaraktär.

Volvo B12 och B12BLE 8500 är kanske snäppet värre, då dom har ett mer "aggressivt" ljud.

Nico

Citat från: Calle skrivet 06 oktober 2015, 20:30:49 PM
Det förvånar mig att Keolis inte valde den mjuka Voithlådan till sina nya MAN-bussar...?? Dom värsta är Solaris Urbino 18 som bl.a. går i Angered. DAF-motorn har så hög ljudnivå att växlingarna slår igenom ljudet så att säga. Keolis själva, har sagt, att dom uppmanar förarna att köra mjukt, då lådan bör vara inställd på sparsam körning. Men, det hjälper inte. Hade Keolis valt option Voith, så hade man fått en dröm till växlingskaraktär.

Volvo B12 och B12BLE 8500 är kanske snäppet värre, då dom har ett mer "aggressivt" ljud.

Finns det något som är positivt på något vis...?! Är det inte växlingarna som sker för hårt på en bussvariant så är det istället plötsligt ljudet som är för högt på en annan och än värre på en tredje...

För mig känns det mest som att du bara sitter och letar efter fel Calle och en stor del av dina inlägg är just av den karaktären. Med den grundinställningen så går det givetvis alltid att hitta något som inte är bra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Trådbussar kanske vore något för Göteborg? De har ju varken ryckiga växellådor, högljudda dieselmotorer eller behov av skyddsplåtar.

joacimw


Calle

Det finns gott om snygga och välskötta MAN-bussar, läckra hybridleder, tysta elhybrider m.fl. så allt är inte galet, men vi går ju mot en tystare och miljövänligare värld.  ;D

Keolis sköter sina bussar mycket väl, men har erkänt att Solarisbussarna har/haft en del barnsjukdomar, och det var kanske därför man gick över till MAN när man vann Hisingstrafiken. Om Du möter en "MAN", så kan du på SBH läsa att den är av årgång 2013, men när du tittar på "MANNEN", så ser den splitterny ut. Det kallar jag kvalitét.

Dessvärre med Solaris, för att återgå till dessa, är att dom kräver oerhört mycket underhåll, och om man nu ska nämna försiktigt att "det hörs", så beror det oftast på att kylen är igensatt av damm och annan skit, och genom att spola den, kan man eliminera detta problem. Däremot så en välhållen Solaris underbar att åka i, och Keolis har helt klart bästa sätena på sina bussar.  8)

Ersa

Citat från: Calle skrivet 07 oktober 2015, 21:02:15 PM
Det finns gott om snygga och välskötta MAN-bussar, läckra hybridleder, tysta elhybrider m.fl. så allt är inte galet, men vi går ju mot en tystare och miljövänligare värld.  ;D

Keolis sköter sina bussar mycket väl, men har erkänt att Solarisbussarna har/haft en del barnsjukdomar, och det var kanske därför man gick över till MAN när man vann Hisingstrafiken. Om Du möter en "MAN", så kan du på SBH läsa att den är av årgång 2013, men när du tittar på "MANNEN", så ser den splitterny ut. Det kallar jag kvalitét.

Dessvärre med Solaris, för att återgå till dessa, är att dom kräver oerhört mycket underhåll, och om man nu ska nämna försiktigt att "det hörs", så beror det oftast på att kylen är igensatt av damm och annan skit, och genom att spola den, kan man eliminera detta problem. Däremot så en välhållen Solaris underbar att åka i, och Keolis har helt klart bästa sätena på sina bussar.  8)

Men många förstår ändå inte vitsen med inlägg där det allt som oftast anmärks på samma återkommande saker. De problem som du upplever i Göteborg går inte att lösa här i forumet, utan retar bara upp många andra skribenter som återigen börjar anmäla alla de inlägg där ryckiga växellådor och motorers ljudnivå nämns.