Bussolycka på E18 imorse, 2 SL bussar inblanade, personer skadade.

Startat av ichessy, 12 februari 2015, 08:30:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Imorse krockade 2 bussar vid Roslags Näsby vid ca 7:45 enligt DN  :'(. 5 Personer har skadats, dock inte allvarligt enligt källor till DN. Jag undrar vilka bussar det rör sig om, som har krockat?. Hoppas att majoriteten hade bälte ombord på bussen, för dubbeldäckarna på 676 är utrustad med det.

Källa:  http://www.dn.se/sthlm/fem-till-sjukhus-efter-bussolycka-pa-e18/

Uppdaterad: Arriva  Buss 7789 är inbland och en VDL

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20303923.ab
Software Developer

Lars-Håkan_E

7789 o 8729

Ser bara ut som att den ena kört in i baken på den andra, ingen större historia, sånt som händer.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 februari 2015, 09:09:32 AM
7789 o 8729

Ser bara ut som att den ena kört in i baken på den andra, ingen större historia, sånt som händer.

Säg det till Transportstyrelsen, det är säkert någon stackare som får problem med dem efter detta.  ::)

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 februari 2015, 09:09:32 AM
7789 o 8729

Ser bara ut som att den ena kört in i baken på den andra, ingen större historia, sånt som händer.
<

Det verkar ändå som en ganska hård krock då hela framrutan på VDL bussen är pajad och bussen har delvis pressats ihop på längden. Och att flera personer har förts till sjukhuset för ansiktskador är ju ändå ganska allvarligt. Bruten näsa m.m. Sedan undrar jag hur många som har på dessa bälteslampor i VDL bussarna. De ska vara tända hela tiden.

Sedan borde SL och Arriva göra nå¨gon kampanj eller skriva på bakre delen av tidtabellen att man ska ha på sig bälte i bussen när det finns. Det finns sådant på VL tidtabeller.
Software Developer

Ersa

Citat från: ichessy skrivet 12 februari 2015, 10:50:43 AM
Sedan undrar jag hur många som har på dessa bälteslampor i VDL bussarna. De ska vara tända hela tiden. Om inte så har föraren gjort uppvigling om att han inte uppmanar resenärerna ska ha bälte på sig, vilket är delvis brott mot lagen.

Det finns mig veterligen ingen separat strömbrytare för föraren att tända påminnelselampor för bälten. Lagen om bälte i bussar har funnits sedan 1 januari 1999, och bussarna med bälten har redan gott om dekaler som upplyser om vad som gäller. Har folk än idag 16 år senare inte lyckats lista ut att bälten räddar dem från skador och dödsfall, så kan man inte skylla på föraren längre.

Citat från: ichessy skrivet 12 februari 2015, 10:50:43 AM
Sedan borde SL och Arriva göra nå¨gon kampanj eller skriva på bakre delen av tidtabellen att man ska ha på sig bälte i bussen när det finns. Det finns sådant på VL tidtabeller.

Vad är vitsen med bälteskampanjer i ett område där hälften av långfärdsbussarna fortfarande saknar bälten? Dessutom tillåter ju SL stående på en massa linjer som t.ex 608, 610, 639, 670 m.fl.

Robert Brink

När vi åker ut till Stavsnäs, så brukar vi vara dom enda i bussen som använder bälte!!! Konstigt att folk sätter på sig bältet direkt när dom kliver in i en bil, men i en buss så bryr man sig inte... ???

//R

buskörare

Citat från: ichessy skrivet 12 februari 2015, 10:50:43 AM
<

Det verkar ändå som en ganska hård krock då hela framrutan på VDL bussen är pajad och bussen har delvis pressats ihop på längden. Och att flera personer har förts till sjukhuset för ansiktskador är ju ändå ganska allvarligt. Bruten näsa m.m. Sedan undrar jag hur många som har på dessa bälteslampor i VDL bussarna. De ska vara tända hela tiden. Om inte så har föraren gjort uppvigling om att han inte uppmanar resenärerna ska ha bälte på sig, vilket är delvis brott mot lagen.

Sedan borde SL och Arriva göra nå¨gon kampanj eller skriva på bakre delen av tidtabellen att man ska ha på sig bälte i bussen när det finns. Det finns sådant på VL tidtabeller.

Pressats ihop på längden? Det kräver inga högre farter för att rutan ska gå sönder. Man kan inte välja att ha några lampor på och det finns om jag inte minns fel klistermärken i bussarna där det påminns om bälte. Mer än så behövs inte.

Båda bussarna i krocken är utrustade med bälten förövrigt.

buskörare

Och jag hoppas verkligen att dom tänker på detta när dom nu snart sätter igång med ombyggnationen av Roslags Näsby tpl, den är hemsk att trafikera som den är byggd nu!

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 februari 2015, 11:58:09 AM
Och jag hoppas verkligen att dom tänker på detta när dom nu snart sätter igång med ombyggnationen av Roslags Näsby tpl, den är hemsk att trafikera som den är byggd nu!

Jag är glad att jag slipper köra dubbeldäckare med begränsad sikt över höger axel där. Att som idag i bägge riktningar ge biltrafiken företräde, trots att man som busschaufför inte har bra sikt över höger döda vinkel, är helt felaktigt. Bussarna och bilisterna från bensinstationerna måste få förkörsrätt, framför bilisterna som kommer från Centralvägen. I bägge riktningar.
Man får väl helt enkelt lov att bredda påfarten, och låta filen från Centralvägen upphöra i utfartsfilen från bensinstationerna. Samt skylta tydligt för bilisterna från Centralvägen att det är de som nu skall lämna företräde.

Hela tanken med kollektivtrafik är väl ändå att bussarna ska prioriteras framför den privata biltrafiken?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2015, 12:19:44 PM
Jag är glad att jag slipper köra dubbeldäckare med begränsad sikt över höger axel där. Att som idag i bägge riktningar ge biltrafiken företräde, trots att man som busschaufför inte har bra sikt över höger döda vinkel, är helt felaktigt. Bussarna och bilisterna från bensinstationerna måste få förkörsrätt, framför bilisterna som kommer från Centralvägen. I bägge riktningar.
Man får väl helt enkelt lov att bredda påfarten, och låta filen från Centralvägen upphöra i utfartsfilen från bensinstationerna. Samt skylta tydligt för bilisterna från Centralvägen att det är de som nu skall lämna företräde.

Hela tanken med kollektivtrafik är väl ändå att bussarna ska prioriteras framför den privata biltrafiken?

Ja, jag håller med. Ska kolla närmare på ritningarna hur det kommer se ut och hoppas att vår framkomlighetsansvarige har kontakt med de ansvariga där. Och att ni och Nobina gör detsamma.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2015, 12:19:44 PM
Jag är glad att jag slipper köra dubbeldäckare med begränsad sikt över höger axel där. Att som idag i bägge riktningar ge biltrafiken företräde, trots att man som busschaufför inte har bra sikt över höger döda vinkel, är helt felaktigt. Bussarna och bilisterna från bensinstationerna måste få förkörsrätt, framför bilisterna som kommer från Centralvägen. I bägge riktningar.
Man får väl helt enkelt lov att bredda påfarten, och låta filen från Centralvägen upphöra i utfartsfilen från bensinstationerna. Samt skylta tydligt för bilisterna från Centralvägen att det är de som nu skall lämna företräde.

Hela tanken med kollektivtrafik är väl ändå att bussarna ska prioriteras framför den privata biltrafiken?
Jag håller med dig, jag tyckte det var illa nog när jag körde i Täbygaraget, men nu finns ju som sagt möjligheten att göra något åt saken. En av förklaringarna jag fått höra om den märkliga nuvarande lösningen är att hela trafikplatsen liksom den i Viggbyholm/Bergtorp byggdes för vänstertrafik.
Det kan bli trångt att bredda påfarterna med tanke på bebyggelsen intill, inte minst södergående. Den lösning som gjorts på E4:an södergående vid Kista södra tycker jag annars vore bra även på Norrtäljevägen, men det kräver som sagt mycket plats och det är nog tveksamt om det finns. Bättre då att signalreglera påfarten som man gjort vid Lahäll.

igel

Citat från: buskörare skrivet 12 februari 2015, 11:58:09 AM
Och jag hoppas verkligen att dom tänker på detta när dom nu snart sätter igång med ombyggnationen av Roslags Näsby tpl, den är hemsk att trafikera som den är byggd nu!
Nu var det väl inte så att bussen körde in i en buss som kom från centralvägen utom in i en buss som hade stannat vid väjningspliktsmärket. Då hjälper inga ombygnader i värden om bussar kör in i andra bussar som har stannat vid ex. väjningsplikt, stopplikt, rött ljus m.m..

Men kan hålla med om att det är helt optimalt att ha en snäv påfart med väjningsplikt åt fordon som kommer snett bakifrån från höger.

Ersa

Citat från: igel skrivet 12 februari 2015, 19:22:21 PM
Nu var det väl inte så att bussen körde in i en buss som kom från centralvägen utom in i en buss som hade stannat vid väjningspliktsmärket. Då hjälper inga ombygnader i värden om bussar kör in i andra bussar som har stannat vid ex. väjningsplikt, stopplikt, rött ljus m.m..

Ja, debatten om utformningen av Roslags Näsby trafikplats har ingenting med just denna olycka att göra, men det har heller ingen påstått. :)

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 12 februari 2015, 11:55:54 AM
Pressats ihop på längden? Det kräver inga högre farter för att rutan ska gå sönder. Man kan inte välja att ha några lampor på och det finns om jag inte minns fel klistermärken i bussarna där det påminns om bälte. Mer än så behövs inte.

Båda bussarna i krocken är utrustade med bälten förövrigt.

Det har knappast varit fråga om några större hastigheter, rutorna går ju bara vid en enkel motkörning, eftersom framdörren verkar oskadad skulle en gissning vara strax över gångfart, kanske glidit in i bussen framför t.om

Liknande incidenter har alltid inträffat och kommer alltid att inträffa, tyvärr. Tråkigt när det blir personskador dock.

buskörare

Citat från: igel skrivet 12 februari 2015, 19:22:21 PM
Nu var det väl inte så att bussen körde in i en buss som kom från centralvägen utom in i en buss som hade stannat vid väjningspliktsmärket. Då hjälper inga ombygnader i värden om bussar kör in i andra bussar som har stannat vid ex. väjningsplikt, stopplikt, rött ljus m.m..

Men kan hålla med om att det är helt optimalt att ha en snäv påfart med väjningsplikt åt fordon som kommer snett bakifrån från höger.

Nja. Jag håller inte helt med. Måste man stanna helt, så blir det ibland väldigt svårt att ta sig ut på påfarten utan att få en grinig bilist i arslet. Därför tror jag att många av oss försöker hålla så hög fart det bara går (även om det handlar om 20 km/h) ut där. Ofta håller man samtidigt koll uppåt mot Centralvägen för att vara säker på att man kommer ut och för att man i vissa bussar har otroligt svårt att se ditåt när man väl står vid väjninspliktsskylten. Tänker man sig inte för då, så kan det bli så här. Att behöva stanna för att sen ta sig ut på en påfart där bilarna lätt är uppe i 70 km/h är ganska stressande.