Tjänster busstrafik

Startat av Basen, 28 november 2014, 10:43:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Basen

Man lär sig nya saker jämt.
Hade man en vakt så hade man alltså ett speciellt pass med andra ord

Lars-Håkan_E

Citat från: Basen skrivet 04 december 2014, 22:11:58 PM
Man lär sig nya saker jämt.
Hade man en vakt så hade man alltså ett speciellt pass med andra ord

Exakt

Basen

Är det vanligt idag med delade tjänster? Hur många linjer i stadstrafik ärdet vanligtvis i en tjänst?

Lars_L

Citat från: Basen skrivet 13 december 2014, 16:48:06 PM
Är det vanligt idag med delade tjänster? Hur många linjer i stadstrafik ärdet vanligtvis i en tjänst?

Det är så stor skillnad mellan olika städer att det knappt går att besvara frågan. Det är ju också stor skillnad på stadstrafik jämfört med förortstrafik i det avseendet. I bland kan ju tjänster också innehålla två raster - då kan de blir rätt långa tjänster även om det formellt inte är en delad tjänst (dock inte tillåtet i avtalet för Stockholm).

En bra tumregel är dock att om trafikutbudet i mellantrafiktid inte är mindre än ca 75 procent av utbudet i högtrafik, så är det i regel ingen vinst med delade tjänster. Sedan beror det lite på när neddragning till kvällstrafiken börjar hur bra tjänster det går att skapa utifrån det och förstås vilka andra lokala avtalsförhållanden och förutsättningar som finns m.m.

Det där med antalet linjer i en tjänst varierar också väldigt mycket. Ofta väljer man att inte ha avösning för paus - då blir det i regel en eller två med skifte vid rasten. Men i exempelvis Stockholms innerstad där man även avlöser för paus, kan det lätt bli fyra linjer. Ibland väljer man också att ha fordonsomlopp som inkluderar flera linjer. I mindre städer har det exempelvis varit väldigt vanligt med att man haft 2-3 ringlinjer som utförts med samma fordon/tjänst och som varit sammanlänkade med varandra vid resecentrum


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Basen

Bidra gärna med fler inskannade vagnbeskd från Jämtlandsbuss. Är kul att se hur det fungerade

Basen

#20
Här är de noteringar jag hittat kring Jämtlandsbuss radionummer. Gamla återfunna anteckningar skrivna i början av 1990.

Rätta gärna, eller fyll på:

002 ?
005 Tankhall
151-157 Färdtjänst
172 ?
181-189 Färdtjänst
191-198 ?
222 ?
251-255 ??
351-358 Krokom
371-372 Kaxås  ??
379 ?
381-386 Lit
451-454 Bräcke
481-484 Brunflo
851 ?
856 Personaltransport  ???
865 =Servicelinjen
891 Flygbuss