Status Veolia Transport Göteborg

Startat av Calle, 16 september 2014, 22:42:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 17 september 2014, 21:57:55 PM
Nu är det så att Veolia sköter själva sina Volvobussar (och kanske Solaris?), och bussarna blir därefter. Det finns ganska många brister bland Volvoparken hos Veolia. Hade VTC (Volvo TruckCenter) tagit hand om Veolias Volvobussar, så hade dessa uppnått toppkvalitét, något som dessvärre ej är ett faktum i dagsläget.  :(

Problemet är sällan vem som gör jobbet utan hur tillgängliga bussarna är för verkstäderna, det är ett stort problem där många verkstäder jobbar M-F 7-17

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 17 september 2014, 22:55:02 PM
Problemet är att Västtrafik inte tillåter bussar äldre än 10 år, att renovera en buss för att gå i trafik i två år är knappast lönsamt.

Ja, huvudmännen har ju det största ansvaret för att dagens kapitalförstöring uppstått.
Tänk om man skulle tillämpa ett tioårskrav på alla privatägda personbilar, och tvinga bilägarna att skrota ut när de fyllt tio år, pga miljökrav. Men samtidigt inte ha några undantag för de som monterar nya motorer och modern avgasrening. Svårt för mångas privatekonomi, men storbankerna skulle jubla.

yngrot

Citat från: danneh skrivet 17 september 2014, 22:28:36 PM
Detta märks ju tydligt på 6600-6616, där inredningen skakar sönder utan att något görs åt det. Menar framförallt paneler som lossnat, utan att man sätter upp de igen.




Jag skulle vilja påstå att dessa vagnar är byggda enligt gammal Säfflesed  :P dvs hälften löst ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Calle

Citat från: danneh skrivet 17 september 2014, 22:28:36 PM
Detta märks ju tydligt på 6600-6616, där inredningen skakar sönder utan att något görs åt det. Menar framförallt paneler som lossnat, utan att man sätter upp de igen.

Ajdå, det låter inte bra. Har ej åkt dem, men till det yttre så är dom ju välskötta. Det är dock bara och hoppas att underhållet blir bättre, annars skulle jag inte bli förvånad om Veolia får ännu en varning av Västtrafik.

danneh

Bussar av samma ålder med i stort sett samma interiör (de som Västtrafik (?) anskaffade för ändringarna 2012) hos t.ex. Nettbuss och Nobina håller ju desto bättre standard och är i bättre skick än Veolias. Så något måste ju Veolia göra?

Calle

Citat från: danneh skrivet 18 september 2014, 20:59:00 PM
Bussar av samma ålder med i stort sett samma interiör (de som Västtrafik (?) anskaffade för ändringarna 2012) hos t.ex. Nettbuss och Nobina håller ju desto bättre standard och är i bättre skick än Veolias. Så något måste ju Veolia göra?

Det skulle jag inte vilja påstå. Både Nettbus och Nobina har bussar som är både föråldrade och saknar t.ex. plåtar under motorrummet, avsaknad av lock till "Ad-Blue" och RME. Om jag inte minns fel, så stoppades flera av Nobinas bussar av trafikpolisen, där man hittade en hel del fel, bl.a. det jag nämnt.

Veolia erhöll vid trafikstart en varning från Västtrafik, gällande kvalitétsbrister på bussarna och den upphandlade trafiken. Enligt Västtrafik "gjorde Veolia snabba åtgärder", och Västtrafik var nöjda.

Jag har sett följande på Veolias bussar; tanklucka saknas, motorplåtar under motorrummet saknas, mjölkiga fönster etc.

Walter

Citat från: Calle skrivet 18 september 2014, 22:38:01 PM
Det skulle jag inte vilja påstå. Både Nettbus och Nobina har bussar som är både föråldrade och saknar t.ex. plåtar under motorrummet, avsaknad av lock till "Ad-Blue" och RME. Om jag inte minns fel, så stoppades flera av Nobinas bussar av trafikpolisen, där man hittade en hel del fel, bl.a. det jag nämnt.

Veolia erhöll vid trafikstart en varning från Västtrafik, gällande kvalitétsbrister på bussarna och den upphandlade trafiken. Enligt Västtrafik "gjorde Veolia snabba åtgärder", och Västtrafik var nöjda.

Jag har sett följande på Veolias bussar; tanklucka saknas, motorplåtar under motorrummet saknas, mjölkiga fönster etc.

Då får du anmäla detta till Västtrafik. De är de enda som kan agera mot Veolia, något som inte händer hur många trådar man än startar på detta forum.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

admin

Citat från: Walter skrivet 19 september 2014, 06:22:49 AM
Då får du anmäla detta till Västtrafik. De är de enda som kan agera mot Veolia, något som inte händer hur många trådar man än startar på detta forum.

Ovanstående inlägg får sätta punkt för debatten, och tråden låses härmed.
Åsikter om ålder, skick eller buller på bussar som går i Västtrafiks regi hänvisas härmed till Västtrafiks kundtjänst, och pga flertalet anmälningar tolkar vi det som att skapandet av nya trådar i samma återkommande ämne är inte särskilt önskvärda i detta forum i framtiden.

Administratorerna