Status Veolia Transport Göteborg

Startat av Calle, 16 september 2014, 22:42:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Är måhända de äldsta dubbellederna 41xx på väg bort, eller när beräknas dessa försvinna; och vad ersätts dom med i såfall. Har inte någon koll på om Veolia har gjort några nybeställningar för trafiken i Göteborg, det senaste man fick in var tre gasleder; 3685-3687.

danneh

Fick man inte 6600-6616 (Rosas expressbussar) efter gasledarna?

Walter

Dubbellederna vill väl behållas hela avtalstiden. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Erling.L

Citat från: Walter skrivet 17 september 2014, 06:02:29 AM
Dubbellederna vill väl behållas hela avtalstiden.

De fyra äldsta faller åldersmässigt för miljözonen vid nyår vill jag minnas (4100-4103)
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

Citat från: danneh skrivet 16 september 2014, 23:19:56 PM
Fick man inte 6600-6616 (Rosas expressbussar) efter gasledarna?

Det är korrekt, samtliga 8900 Euro 5.

Calle

Citat från: Erling.L skrivet 17 september 2014, 07:45:01 AM
De fyra äldsta faller åldersmässigt för miljözonen vid nyår vill jag minnas (4100-4103)

Också vad jag misstänkte, men inte var säker på. Frågan är om det ligger någon ny order, och isåfall vad blir det för bussar?  ???

CD

Citat från: Erling.L skrivet 17 september 2014, 07:45:01 AM
De fyra äldsta faller åldersmässigt för miljözonen vid nyår vill jag minnas (4100-4103)

Bussarna har fått filter installerat och når utsläppsnivåer för Euro 5 fordon. De får framföras i miljözonen till 2020.

Calle

#7
Citat från: CD skrivet 17 september 2014, 19:18:54 PM
Bussarna har fått filter installerat och når utsläppsnivåer för Euro 5 fordon. De får framföras i miljözonen till 2020.

Västtrafik Göteborgsområdet har en maxålder på 10 år. Så var det med Den Oudsten som hade filter, men dessa bussar slopades när dessa nått 10-årsgränsen. Dessa dubbelleder som tråden handlar om, d.v.s. fyra stycken är nog ganska trötta efter lång tid hos GS, och sen fick Veolia Transport ta över dessa. Har för mig, att dessa "första" ägs av Västtrafik?

Eftersom produktionen av B9S lagts ner, p.g.a. bristande lönsamhet, så kan man ställa frågan om det blir 18-meters leder som ersätter dessa? Veolia har också några äldre "icke stombuss" i serie 3874-3882, dessa togs inte bort vid avtalets början. Självklart har även dessa gått många mil, dock har dom väl ett par år till i miljözonen?

Erling.L

Pratade med en kollega på Veolia idag o det lät som att det finns bussar beställda
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Calle

#9
Citat från: Erling.L skrivet 17 september 2014, 21:32:29 PM
Pratade med en kollega på Veolia idag o det lät som att det finns bussar beställda

Då kanske man kan hoppas på att slitna, lappade och lagade 3874-3882 ställs av. Pratades det något om vilken fordonstyp som är aktuell i nybeställningen? Veolia har ju gått enbart på Volvo och Solaris. Om jag får gissa, d.v.s. om det blir ledbussar, så kanske Veolia tänkt om, och satsar på MAN istället. Dock, så verkar inte Veolia vilja överlåta servicen av sina bussar till auktoriserad verkstad. MAN har som krav att deras bussar får enbart servas av Neoplan's verkstad. Eftersom 3685-3687 är väl skötta för att vara gasbussar, så skulle det inte förvåna mig om det blir gasleder á 7900.

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 17 september 2014, 21:44:32 PM
Då kanske man kan hoppas på att slitna, lappade och lagade 3874-3882 ställs av. Pratades det något om vilken fordonstyp som är aktuell i nybeställningen? Veolia har ju gått enbart på Volvo och Solaris. Om jag får gissa, d.v.s. om det blir ledbussar, så kanske Veolia tänkt om, och satsar på MAN istället. Dock, så verkar inte Veolia vilja överlåta servicen av sina bussar till auktoriserad verkstad. MAN har som krav att deras bussar får enbart servas av Neoplan's verkstad. Eftersom 3685-3687 är väl skötta för att vara gasbussar, så skulle det inte förvåna mig om det blir gaseller á 7900.

Krav och krav :-)  MAN vill sälja sitt servicepaket tillsammans med bussen, det går ju att höra med olika bussägare om man är nöjda eller ej med denna service och dess tillgänglighet.

Calle

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 september 2014, 21:54:06 PM
Krav och krav :-)  MAN vill sälja sitt servicepaket tillsammans med bussen, det går ju att höra med olika bussägare om man är nöjda eller ej med denna service och dess tillgänglighet.

Nu är det så att Veolia sköter själva sina Volvobussar (och kanske Solaris?), och bussarna blir därefter. Det finns ganska många brister bland Volvoparken hos Veolia. Hade VTC (Volvo TruckCenter) tagit hand om Veolias Volvobussar, så hade dessa uppnått toppkvalitét, något som dessvärre ej är ett faktum i dagsläget.  :(

danneh

Detta märks ju tydligt på 6600-6616, där inredningen skakar sönder utan att något görs åt det. Menar framförallt paneler som lossnat, utan att man sätter upp de igen.

Ersa

Citat från: Calle skrivet 17 september 2014, 21:44:32 PM
Då kanske man kan hoppas på att slitna, lappade och lagade 3874-3882 ställs av.

Nya bussarna. Ställs av? Tänk,om vi fick såpass nya bussar här, som du vill ställa av!

Tråkigt med vår svenska kapitalförstöring där vi missköter och skrotar ut fordon i förtid, när vi skulle kunna hålla dem i konstant bra skick i över 15 år. Vilket bolagen utan stordrift klarar.
I SL-trafiken har vi ju även B9S av de allra tidigaste årgångarna (omkring 05-06) som idag känns helt nya, tack vare att de renoverats.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2014, 22:36:31 PM
Nya bussarna. Ställs av? Tänk,om vi fick såpass nya bussar här, som du vill ställa av!

Tråkigt med vår svenska kapitalförstöring där vi missköter och skrotar ut fordon i förtid, när vi skulle kunna hålla dem i konstant bra skick i över 15 år. Vilket bolagen utan stordrift klarar.
I SL-trafiken har vi ju även B9S av de allra tidigaste årgångarna (omkring 05-06) som idag känns helt nya, tack vare att de renoverats.
Problemet är att Västtrafik inte tillåter bussar äldre än 10 år, att renovera en buss för att gå i trafik i två år är knappast lönsamt.