YKB-Yrkeskompetens

Startat av Lars-Håkan_E, 06 september 2014, 21:37:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Nico skrivet 07 september 2014, 11:19:39 AM

Fokus ligga på nedanstående... bolagen väljer dock själva hur (omfattning per block och ordning) de vill lägga upp och benämna det hela.


Så här är det upplagt på ett ställe...

1: Sparsam körning

2: Persontransporter

3: Lagar och regler

4: Ergonomi och hälsa

5: Säkerhet och kundfokus



Å så här på ett annat.

1: LABC/Brand

2: Förarhälsa/Vägtrafiksäkerhet

3: Regler för gods- och persontransporter

4: Rationell (sparsam) körning

5: Kundbemötande/Bemöta hot och våld



Ungefär vad dessa block innehåller mer i detalj kan läsas här... http://www.sakertrafikdalarna.se/index.php?sida=25
****
Okej, då har jag fått en bättre uppfattning om det hela. Tack för alla svar.

Clabbe

Sedan måste man tänka på vem som håller kursen. Man kan gå hos ex Scania/Lb visserligen gäller den för både buss och lb, men alla kurserna måste ha samma upplägg. Jag ha gjort 1 och 3 med lbutbildning, då måste jag gå övriga med samma, annars gäller inte de.

Der_löwe

För kännedom så har regeringen infört nya regler för YKB från 2014-09-01, man tar bort detaljkrav som krävdes (som gjort att folk fått gå fler än 5 kurser får att pricka in alla detaljkrav då olika företag haft olika detaljkrav eller delmoment  i sina kurser). Hur detta kommer att fungera i praktiken vet jag inte, men jag fick detta för kännedom via transportgruppens nyhetsutskick förra veckan.


Niclas Rosenius


   Vad jag känner till så har alla som jobbar för GUB gått på YKB-utbildning. Själv väntar jag på att få gå den 5:e och sista utbildningsdagen. Och vi har egen YKB-utbildning inom företaget. Även dom som tar D-körkort hos oss får den "stora" YKB-utbildningen.

   //Niclas