KR-buss eldades upp i Gävle

Startat av ThinkYellow, 01 april 2013, 12:14:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 10:16:58 AM
Den i Göteborg.

Den anlades i ett trapphus av fyra ungdomar som vägrats komma in på festen. En enorm ryktesspridning följde efter branden om orsaken men det kan vi kanske lämna därhän här.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas91

Visst är det tragiskt med dessa bränder. Jag funderar mest över detta: varför gör man detta? Jag är också ungdom och för närvarande arbetslös, men det skulle aldrig falla mig in att göra något så absurt som att springa runt och tända eld på saker och ting! Hade landets alla ungdomar (med eller utan arbete, studier, för lite eller för mycket fritid..) resonerat som att tända eld på saker och ting skapar "glädjestunder" - ja, då hade nog hela garage stått i brand vid det här laget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas91 skrivet 06 april 2013, 11:24:53 AM
Visst är det tragiskt med dessa bränder. Jag funderar mest över detta: varför gör man detta? Jag är också ungdom och för närvarande arbetslös, men det skulle aldrig falla mig in att göra något så absurt som att springa runt och tända eld på saker och ting! Hade landets alla ungdomar (med eller utan arbete, studier, för lite eller för mycket fritid..) resonerat som att tända eld på saker och ting skapar "glädjestunder" - ja, då hade nog hela garage stått i brand vid det här laget.

Det finns ingenstans i artiklarna om att det skulle ha varit ungdomar som misstänks ha anlagt branden, än mindre arbetslösa sådana. Eftersom det tydligen rör sig om många anlagda bränder kan det lika väl vara en störd äldre, som av någon konstig böjelse anlägger bränder.

Det dras väldigt många förhastade slutsatser när något hänt, ofta påverkade av diverse fördomar. Ta bara städerskan i tåget vid Saltsjöbaden, som utpekats som Al Qaida-medlem, som papperslös invandrare, som inte kunnig i svenska... När hon nu framträdde visade det sig att det var en helt vanlig blond svensk tjej vid namn Sara född och uppvuxen i Hälsingland som var den helt oskyldiga städerskan.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Den utbrända bussen bortforslades nu under den gågna veckan för nedskrotning !

Mvh Peter Ö

Andreas91

#20
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 11:59:10 AM
Det finns ingenstans i artiklarna om att det skulle ha varit ungdomar som misstänks ha anlagt branden, än mindre arbetslösa sådana. Eftersom det tydligen rör sig om många anlagda bränder kan det lika väl vara en störd äldre, som av någon konstig böjelse anlägger bränder.



Det dras väldigt många förhastade slutsatser när något hänt, ofta påverkade av diverse fördomar. Ta bara städerskan i tåget vid Saltsjöbaden, som utpekats som Al Qaida-medlem, som papperslös invandrare, som inte kunnig i svenska... När hon nu framträdde visade det sig att det var en helt vanlig blond svensk tjej vid namn Sara född och uppvuxen i Hälsingland som var den helt oskyldiga städerskan.

Det är dom här fördomarna jag reagerar på och visst, jag blir rätt trött på fördomar i sig, men framförallt när man själv är en del av "den utsatta gruppen" och den bild som vissa då har inte alls stämmer in på en själv. Jag är fullt medveten om att det finns ungdomar som håller på med skadegörelse, killar som våldtar tjejer på kvällarna, snattare och jag vet inte vad.. Jag mår milt uttryckt pyton av att höra och läsa om det och tycker att det på ren svenska är rent för j*vligt att sådant sker. Men sen finns det den grupp, som jag är helt bergssäker på står i en stark majoritet, som är totala motsatsen och där jag bedömer att bl.a. jag och mina många jämnåriga vänner befinner sig. Vi håller inte på med skadegörelse eller andra brott - vi försöker istället hjälpa folk! Jag och mina vänner sjunger i kör och pluggar på universitet eller gymnasiet - väl så långt ifrån kriminalitet man bara kan komma.

Jag reagerar även en del på det jag ibland läser här på forumet i en del liknande trådar och jag vill bara vädja till er som kanske sitter och har lite speciella tankar och idéer om dagens ungdomar: Snälla ni - ta och försök att släppa era fördomar! Många av oss vill bara väl! Om ni inte har fått möta dessa personer så mycket, så kan jag bara säga att det är väldigt tråkigt!

Tack!