Buss fastnade mellan hyreshus i Göteborg

Startat av Tommy E, 26 februari 2013, 21:56:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Jag förstår hur detta kunde hända, det är inte svårt om man aldrig kört ersättning till Tynnered. Det står rätt i tidningarna han skalade av takprylar under en viadukt innan han fortsatte in bland ett bostadsområde.

När man kommer från Frölunda Torg mot Tynnered skall man köra Skattegårdsvägen vänster in på Briljantgatan, vända innan viadukten som är 3,2 närmare bestämt här.

https://maps.google.se/maps?q=Briljantgatan,+V%C3%A4stra+Fr%C3%B6lunda&hl=sv&ie=UTF8&ll=57.647714,11.902712&spn=0.001579,0.005252&sll=57.700992,11.893836&sspn=0.403589,1.344452&oq=bri&t=h&hnear=Briljantgatan&z=18&layer=c&cbll=57.647714,11.902712&panoid=tEJ8LL3o8PDSIvW4tSQNhQ&cbp=12,176.84,,0,10.76

Sedan tillbaka vänster ut på Skattegårdsvägen, vänster Grevegårdsvägen, vänster Opalgatan, vänster in Opaltorget. När man väl kommer fram till Opaltorget tycker många att det ser trång ut och fortsätter Opalgatan, men det är ingen vidare bra ide.

Här hamnade han med bussen.

https://maps.google.se/maps?q=57.648352,11.907194&ll=57.648501,11.907576&spn=0.001579,0.005252&num=1&t=h&z=18

Tommy E

Citat från: Tomas skrivet 01 mars 2013, 20:57:22 PM
Jag förstår hur detta kunde hända, det är inte svårt om man aldrig kört ersättning till Tynnered. Det står rätt i tidningarna han skalade av takprylar under en viadukt innan han fortsatte in bland ett bostadsområde.

När man kommer från Frölunda Torg mot Tynnered skall man köra Skattegårdsvägen vänster in på Briljantgatan, vända innan viadukten som är 3,2 närmare bestämt här.

https://maps.google.se/maps?q=Briljantgatan,+V%C3%A4stra+Fr%C3%B6lunda&hl=sv&ie=UTF8&ll=57.647714,11.902712&spn=0.001579,0.005252&sll=57.700992,11.893836&sspn=0.403589,1.344452&oq=bri&t=h&hnear=Briljantgatan&z=18&layer=c&cbll=57.647714,11.902712&panoid=tEJ8LL3o8PDSIvW4tSQNhQ&cbp=12,176.84,,0,10.76

Sedan tillbaka vänster ut på Skattegårdsvägen, vänster Grevegårdsvägen, vänster Opalgatan, vänster in Opaltorget. När man väl kommer fram till Opaltorget tycker många att det ser trång ut och fortsätter Opalgatan, men det är ingen vidare bra ide.

Här hamnade han med bussen.

https://maps.google.se/maps?q=57.648352,11.907194&ll=57.648501,11.907576&spn=0.001579,0.005252&num=1&t=h&z=18

Där ser man, då var informationen inte helt felaktig utan bara otydligt formulerad. Bra för en icke-göteborgare som mig att någon som är insatt reder ut saken. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Kimsan

Snälla rara, redan när han skalat av delar på taket så är det ett tydligt tecken att han ska stanna, be och invänta hjälp. Köra in på en gård med en ledvagn är så idiotiskt att jag skäms. Snälla inga ursäkter, vilse eller inte du ser väl var du kan vända en buss eller inte och är du tveksam så vänder du inte. Den här person borde inte vara en busschaufför, så enkelt är det. Finns ingen "mildrande orsaker" i detta fallet.

Ersa

Citat från: Kimsan skrivet 01 mars 2013, 22:42:28 PM
Snälla rara, redan när han skalat av delar på taket så är det ett tydligt tecken att han ska stanna, be och invänta hjälp. Köra in på en gård med en ledvagn är så idiotiskt att jag skäms. Snälla inga ursäkter, vilse eller inte du ser väl var du kan vända en buss eller inte och är du tveksam så vänder du inte. Den här person borde inte vara en busschaufför, så enkelt är det. Finns ingen "mildrande orsaker" i detta fallet.

Visst har du rätt. Men dessvärre ser bussbranschen ut så här numera i storstadsområdena. Kvalitet och välutbildade förare på medelstora företag hör till historien. Nu är det stora upphandlingsområden med enbart de största multinationella bussföretagen som kan lägga bud. Depåerna är stora och förarna uppfostras till att inte tänka själva. Utbildning kostar pengar och kortas därför ner.

Hade tråden handlat om SL-trafiken hade det inte funnits något som man blivit speciellt förvånad över, tyvärr.

Ronald M. Jannesson

Opalgatan kan man väl fortsätta på med buss ner till att svänga höger Bronsåldersgatan och sedan fortsätta ner till korsningen med Näsetvägen och köra runt upp via Skattegårdsvägen - Opalgatan igen om man nu missade infarten till Opaltorget? Kunde man förr iaf.

Nupski

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 02 mars 2013, 19:33:18 PM
Opalgatan kan man väl fortsätta på med buss ner till att svänga höger Bronsåldersgatan och sedan fortsätta ner till korsningen med Näsetvägen och köra runt upp via Skattegårdsvägen - Opalgatan igen om man nu missade infarten till Opaltorget? Kunde man förr iaf.

Om de flyttar på farthindret, ligger riktigt dumt till efter man svänger in på Bronsåldersgatan. Det var en del år sedan jag körde där sist så det kanske är ändrat, 2007 lärde jag mig väster.


Cugel

Citat från: Kimsan skrivet 01 mars 2013, 22:42:28 PM
Snälla rara, redan när han skalat av delar på taket så är det ett tydligt tecken att han ska stanna, be och invänta hjälp. Köra in på en gård med en ledvagn är så idiotiskt att jag skäms. Snälla inga ursäkter, vilse eller inte du ser väl var du kan vända en buss eller inte och är du tveksam så vänder du inte. Den här person borde inte vara en busschaufför, så enkelt är det. Finns ingen "mildrande orsaker" i detta fallet.

Vilken idiot till dålig & ignorant förare.. hoppas innerligt att han får sparken och aldrig mer kör buss.

Ersa

Citat från: Buss16 skrivet 04 mars 2013, 22:37:55 PM
Vilken idiot till dålig & ignorant förare.. hoppas innerligt att han får sparken och aldrig mer kör buss.

Läste du inte igenom mitt förra inlägg?
Så här ser verkligheten ut med stordrift i storstadsområdena idag, och bussbranschen i form av politiker, tjänstemän och arbetsgivare vill ha det så här! Annars hade man arbetat för att få in mer kvalitet och yrkeskompetens. Men det kostar för mycket pengar.

sa0azs

Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2013, 23:51:11 PM
Läste du inte igenom mitt förra inlägg?
Så här ser verkligheten ut med stordrift i storstadsområdena idag, och bussbranschen i form av politiker, tjänstemän och arbetsgivare vill ha det så här! Annars hade man arbetat för att få in mer kvalitet och yrkeskompetens. Men det kostar för mycket pengar.
Att skylla detta på den mycket berömde Någon Annan (bror till Kofi?) håller inte.

Det är bussföraren som har gjort de val, och bedömningar, som lett till att han befinner sig på en plats (ser ut som en innergård) där det sannolikt inte skall framföras motorfordon överhuvudtaget. Således har vederbörande uppvisat en bristande omdömesförmåga anser jag.

JDS

Citat från: sa0azs skrivet 06 mars 2013, 22:45:11 PM
Att skylla detta på den mycket berömde Någon Annan (bror till Kofi?) håller inte.

Det är bussföraren som har gjort de val, och bedömningar, som lett till att han befinner sig på en plats (ser ut som en innergård) där det sannolikt inte skall framföras motorfordon överhuvudtaget. Således har vederbörande uppvisat en bristande omdömesförmåga anser jag.

Ja, och? Får han (mot förmodan) sparken, så ersätts han av en annan som är ungefär lika bra. Så ser situationen ut i verkligheten, det är inget att hymla med.

Nico

Citat från: sa0azs skrivet 06 mars 2013, 22:45:11 PM
Att skylla detta på den mycket berömde Någon Annan (bror till Kofi?) håller inte.

Det är bussföraren som har gjort de val, och bedömningar, som lett till att han befinner sig på en plats (ser ut som en innergård) där det sannolikt inte skall framföras motorfordon överhuvudtaget. Således har vederbörande uppvisat en bristande omdömesförmåga anser jag.

Nja, utan att försvara föraren eller så på det viset så är det är inte alltid man kan se allt i enbart svart eller vitt. Visst, föraren är ansvarig i trafiken och har man slagit i märkbart så borde man givetvis stanna, men om det är taket man skrapat i så kanske det lät en del men inte direkt märktes något i övrigt. Är det fullt stök ombord så kanske en mindre motkörning inte ens märks i den allmänna villervallan. Sedan är det en annan sak att ha lyxen att sitta i lugn och ro och analysera en händelse i efterhand, men är föraren nybörjare eller bara ovan, allmänt stressad av trafikanter och trafikledning och sedan då kanske samtidigt försöker köra och ta till sig instruktioner så är det tyvärr lätt hänt att det går snett väldigt fort.

Ett annat aber är att organisationerna i övrigt har sina brister. Väldigt ofta så får ju trafikledningarna, när det kommer en akut beställning om ersättningstrafik, lösa det hela så gott det går utifrån befintliga resurser. Det är inte alltid tyvärr heller så att ens trafikledarna är helt hemtama liksom att förr så hade man ofta fler kunniga förare rakt av. Förare som normalt dessutom mest då körde i sina hemområden. Numera får man istället nästan skrämma ut förare från vanliga linjer till att helt plötsligt få köra ersättning i områden de kanske aldrig varit i. Inte sällan så är sedan den enda utbildningen och hjälpen de får att de ombeds ta rygg på en kollega. Även om vissa nog även gillar utmaningen så är det kanske sedan inte alltid så bra att lära sig den hårda vägen. Just trial and error-metoden är ju inte så lämplig här.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 07 mars 2013, 08:18:39 AM
Nja, utan att försvara föraren eller så på det viset så är det är inte alltid man kan se allt i enbart svart eller vitt. Visst, föraren är ansvarig i trafiken och har man slagit i märkbart så borde man givetvis stanna, men om det är taket man skrapat i så kanske det lät en del men inte direkt märktes något i övrigt. Är det fullt stök ombord så kanske en mindre motkörning inte ens märks i den allmänna villervallan. Sedan är det en annan sak att ha lyxen att sitta i lugn och ro och analysera en händelse i efterhand, men är föraren nybörjare eller bara ovan, allmänt stressad av trafikanter och trafikledning och sedan då kanske samtidigt försöker köra och ta till sig instruktioner så är det tyvärr lätt hänt att det går snett väldigt fort.


Fast bussen var tom så när som på föraren vid olyckan. Men jag håller helt med om att man inte skall uttala sig alltför tvärsäkert innan man känner till de närmare omständigheterna. Det kan ju vara stressigt även vid en tomkörning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Jo, jag tänkte mera generellt här. Sedan kan det vara nog så stressigt även om man för tillfället är tom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

sa0azs

Jag kan mycket väl förstå att det kan vara stressigt, men hamnar man på vad som i alla fall ser ut som en innergård (motsv) borde man ha märkt att man var fel ute och gjort halt innan man hamnade där, och tänkt genom läget lite.

För nättre sent än aldrig, som det nu blev i det här fallet.

Naturligtvis kommer detta sannolikt inte leda till att föraren får sparken, det vore kanske lite väl drastiskt.