Skrapar bussens framruta under färd

Startat av r5m, 21 februari 2013, 09:16:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


yngrot

Suck ... förmodligen nån som bara vill j####as... 

Händer ofta man bara har en hand på ratten underkörning . Hur ska man annars kunna ändra på något reglage  eller för den delen växla.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Inlägget om onykter förare har tagits bort, men det märkliga där var att den som startade tråden hade bytt alias. Trodde inte det gick alternativt att det är någon på Kundtjänsten som gjort något. Överhuvudtaget så ger jag inte så mycket för detta s.k. kundforum då de som svarar (GoExcellent) inte kan så mycket om trafiken i sig.

Mest verkar de rapa på tomgång och hänvisa till respektive entreprenörs hemsida vilket nog mest irriterar folk snarare än att de ser det som att de fått ett svar. Man är även dåliga på att moderera forumet och direkt osmakliga inlägg ligger ofta kvar alldeles för länge. Tror inte att det forumet var det smartaste att öppna. Det enda på plussidan är att man nu faktiskt kan se, rent allmänt, vad folk har synpunkter på och var fokus ligger.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

danneh

Det är inte konstigt att man går via media idag.. Har försökt kontakta både bussbolag och trafikhuvudman, men antingen får man ingen respons, eller så får man respons som försvar företaget.
Via media ger det större effekt, kontaktade själv (Veolia i detta fallet) ett bussbolag om en chaufför som suttit och SMS:at under en större del av färden, och någon större respons än "beklagar" fick man ju inte.
Men att gå till media för minsta lilla är löjligt, men tyvärr är det media som ger störst effekt.

Ersa

Inlägget som tagits bort handlade om en kvinna som vid Slussen sett en förare i uniform drick något ur en papperskopp med en kaffesymbol på. Hon skrev då till SL Kundforum att det kunde ha varit alkohol i koppen, och att hon därmed blev oerhört rädd.

yngrot

Citat från: danneh skrivet 26 februari 2013, 18:11:53 PM
Det är inte konstigt att man går via media idag.. Har försökt kontakta både bussbolag och trafikhuvudman, men antingen får man ingen respons, eller så får man respons som försvar företaget.
Via media ger det större effekt, kontaktade själv (Veolia i detta fallet) ett bussbolag om en chaufför som suttit och SMS:at under en större del av färden, och någon större respons än "beklagar" fick man ju inte.
Men att gå till media för minsta lilla är löjligt, men tyvärr är det media som ger störst effekt.



Kan kort säga att du har ingen aning om vad som händer med en sån synpunkt.. Jag vet  och föraren får   veta om att han/hon gjort fel..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2013, 20:10:08 PM
Inlägget som tagits bort handlade om en kvinna som vid Slussen sett en förare i uniform drick något ur en papperskopp med en kaffesymbol på. Hon skrev då till SL Kundforum att det kunde ha varit alkohol i koppen, och att hon därmed blev oerhört rädd.


Ja men herregud   hur dumma är folk ????????????  Ska vi inte enns kunna dricka nått utan nån misstänker det är alkohol..   >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Just de länkade inläggen är ju alldeles uppenbart att någon skrivit med ironi, kanske förare som tycker det gnäll för mycket för att de pratar i telefon?

Annars verkar de flesta inläggen förutom en och annan som klagar om mobilpratande om uteblivna, försenade och felande Arriva-bussar. Frågan är väl om inte en stor del av dessa också är skrivna av förarna eller i vart fall av allmänhet som är mer informerade än gemene man:

trots att det varit problem med nästan varenda ny Omnilink (de som gått i trafik i Holland) jag åkt och VDL-bussar står med dörrproblem lite här och var. Istället vill man (i p4 intervjun) skylla på "kortsiktiga problem" som feltryck av tidtabell (?) och it-trubbel.



Så här ser det ut på en helt vanlig 13 minuter försenad kort VDL-buss som får lämna kvar resenärer på hållplatsen i Mörby centrum för att bussen blir knökfull:



d SL måste göra nu är att skriva en skriftlig varning till Arriva. Ifall allt inte är åtgärdat som brister inom 60 dagar bör avtalen (hela E20 – båda blocken) sägas upp. Det är tyvärr det enda som fungerar på Arriva. Jag hoppas SL någon gång inser sin naivitet.

Danne B.

Citat från: danneh skrivet 26 februari 2013, 18:11:53 PM
Det är inte konstigt att man går via media idag.. Har försökt kontakta både bussbolag och trafikhuvudman, men antingen får man ingen respons, eller så får man respons som försvar företaget.
Via media ger det större effekt, kontaktade själv (Veolia i detta fallet) ett bussbolag om en chaufför som suttit och SMS:at under en större del av färden, och någon större respons än "beklagar" fick man ju inte.
Men att gå till media för minsta lilla är löjligt, men tyvärr är det media som ger störst effekt.

Ta detta på rätt sätt nu! Men, vilken respons, förutom "beklagar", ville du uppnå? Företaget "beklagar" det du upplevt och kommer helt säkert prata med den berörda chauffören och vidtar även, om så anses rimligt, lämpliga åtgärder. Vad mer begär du?

Jag har t.ex. tagit emot liknande klagomål på ett tidigare jobb och beklagade då att kunden upplevt färden som otrygg, bad om ursäkt och pratade sedan med den berörda föraren. Vad mer skulle jag gjort?

//Danne

Ersa

Citat från: Jo skrivet 26 februari 2013, 21:06:19 PM
Just de länkade inläggen är ju alldeles uppenbart att någon skrivit med ironi, kanske förare som tycker det gnäll för mycket för att de pratar i telefon?

Jag är inte helt övertygad, då folk på fullaste allvar framfört liknande åsikter till mig öga mot öga.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2013, 00:25:02 AM
Jag är inte helt övertygad, då folk på fullaste allvar framfört liknande åsikter till mig öga mot öga.

Även det motsatta verkar kunna förekomma.

Åkte med SL Linje 42 förra onsdan, där fick en kund en rätt hård tillrättavisning för att denne talade i telefon under resan, var väl kanske inte riktigt rätt attityd.

Vad gäller personlig återkoppling på kundsynpunkter så är det i princip omöjligt att sköta sådant i typ SL området, det skulle bli en rätt omfattande apparat, annat är det på mindre orter och i annan typ av trafik.