Skrapar bussens framruta under färd

Startat av r5m, 21 februari 2013, 09:16:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

r5m

http://na.se/nyheter/lanet/1.1983040-na-tv-skrapar-bussens-framruta-under-fard

http://na.se/nyheter/orebro/1.1984517-bussforaren-jag-sag-bra-och-hade-koll-


Vad tycker ni om det här? Tycker det inte är nåt att skylla på att resernärerna skulle bli sura om de blir försenade, det är väl värre om de kanske inte vill åka med bussarna om de inte tycker att det verkar säkert. Men det är ju förarens bedömning och om han tyckte att han kunde fortsätta så kunde han väl det.

Mats Karlsson


Ersa

Det jag reagerar först på är att allt ska gå via media idag. Kan inte resenärer längre prata med bussförare, bussföretag och trafikhuvudmän, utan att de får en journalist som tolk/mellanhand?
Men det är väl som sägs i intervjun. Hade föraren ställt bussen vid sidan av vägen och inväntat en ersättningsbuss hade det blivit ett ramaskri om resenärerna blivit en halvtimme sena. "Det spelar ingen roll hur vi gör, så hamnar vi i tidningen", som han ju säger.

yngrot

Som Ersa skriver  : hur man än gör blir det fel..  och varför alltid  gå via media?? ..   

Jag skulle inte vilja byta med den föraren .  Alltid lätt sitta efteråt och säga hur man ska göra men känns inte så lyckat köra med den begränsade sikten.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2013, 10:31:04 AM
Det jag reagerar först på är att allt ska gå via media idag. Kan inte resenärer längre prata med bussförare, bussföretag och trafikhuvudmän, utan att de får en journalist som tolk/mellanhand?
Men det är väl som sägs i intervjun. Hade föraren ställt bussen vid sidan av vägen och inväntat en ersättningsbuss hade det blivit ett ramaskri om resenärerna blivit en halvtimme sena. "Det spelar ingen roll hur vi gör, så hamnar vi i tidningen", som han ju säger.
Litegrann kan det förklaras med att folk är konflikträdda och inte vågar vara rakt på sak. I varje enskilt fall är det förstås svårt att bedöma men många gånger väljer människan den enklaste vägen och då får vi filmer som denna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

Sedan verkar väldigt många ha en ruskigt dimmig uppfattning om vem som är ansvarig för vad osv. En sak som t.ex. är lite tragikomisk när man t.ex. är inne på SL:s kundforum är att det inte är sällsynt att folk hör av sig om allt möjligt och omöjligt som inte är SL:s ansvar.

Tror man t.ex. att en förare är på örat så är det ju knappast SL:s (Trafikförvaltningens) växel man ska ringa utan till polisen (förlagsvis på 112), men lik förbannat är det just i SL-växeln många hamnar. Likaså får SL propåer om att styra så att folk håller sig till rätt sida av Suckarnas gång, de ska hålla efter taxibilar i kollektivkörfält, de ska bygga om kommunala gångvägar för bättre tillgänglighet, de blir idiotförklarade för att de inte kan hänvisa till hur man ska köpa paketresor från Karlstad till nya arenan i Råsunda osv.

Lite här kvalar nog detta med att kontakta media in, dvs. det är enkelt och man slipper tänka. Har man lite flyt så hakar medierna på och har man ännu mera flax kanske man t.o.m. får en peng för att man var så snäll och hjälpte upp med någon menlöshet i den lokala nyhetstorkan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lusan

Har råkat ut för detta under en färd mot Karlstad. Defroster fläkten gick sönder i höjd med Arboga. Jag insåg att detta går inte och jag kommer snart inte att se något alls, dels skulle det bli mörkt och dels tar motorvägen slut efter Örebro och mötande trafik skulle göra så att jag inte skulle se något överhuvud taget. Hade inget annat val än att ringa jouren och tala om mitt dilemma. Resenärerna kunde fortsätta färd ca 40 minuter sen från Örebro. Pratade med några under tiden vi väntade och faktum var att de hade INTE åkt vidare med mig utan klivit av i Örebro. Ingen vad jag vet var sur på mig trots försening utan insåg att detta är inte mitt fel. Tror dock att Swebus senare fick in en heldel ersättningskrav som sedan gick vidare till de bolag jag körde för. En sak får dock ej glömmas, INGET FÅR NÅGONSIN GÅ FÖRE SÄKERHETEN! En annan sak är att du kanske anser att du ser, men inte resenärerna och det är det som räknas!

Ersa

Citat från: Lusan skrivet 22 februari 2013, 21:13:02 PM
En sak får dock ej glömmas, INGET FÅR NÅGONSIN GÅ FÖRE SÄKERHETEN! En annan sak är att du kanske anser att du ser, men inte resenärerna och det är det som räknas!

Ursäkta, men om man ska följa alla passagerares åsikter rakt av i minsta detalj skulle man inte ta sig många meter. Man skulle som förare t.ex inte kunna:
  • svara på korta tjänstesamtal i bussens telefon
  • lyssna på FM-radio ens på låg volym.
  • få dra ner solskyddet vid kraftigt motljus
  • ha åsikter om kraftigt bländande läslampor på första parkett vid mörker
  • få släppa ratten med höger hand för att ändra på reglage, alternativt växla
  • köra om långsamtgående fordon på trefilig motorväg

En buss är ingen demokrati där passagerarna har mer makt än föraren. Någonstans måste föraren få ha rätt att kunna göra egna bedömningar utan att det ska bli en massa gnäll och skriverier till tidningarna från olika rättshaverister med mobilkameror. Jag vet inte hur det var i just ovanstående situation, men man kan som resenär inte bedöma förarens sikt korrekt uppifrån passagerarstolarna.

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 21 februari 2013, 14:07:52 PM
Litegrann kan det förklaras med att folk är konflikträdda och inte vågar vara rakt på sak. I varje enskilt fall är det förstås svårt att bedöma men många gånger väljer människan den enklaste vägen och då får vi filmer som denna.

Visst är det så. Inte underligt att man skrattar åt oss svenskar i andra länder. Det krävs inte många minuters lyssning på norsk och finlandssvensk radio för att få höra skämt om dylika händelser i Sverige.

- "Ursäkta, men skulle du kunna säga till henne där att jag vill sitta längst fram?"
- "Nej, jag måste lasta väskor och visera biljetter för att vi ska komma iväg i tid. Prata med varandra! Ni har alla fyra fyllt 40, och borde väl kunna klara av direkt kommunikation med era medmänniskor?"
(har man velat svara mer än en gång)

Mats Karlsson

Enligt tidningarna var det visserligen svårt för föraren att se, men han lyckades i varje fall skrapa rent så att han hade hyfsad sikt framåt och såg i backspeglarna. Säkerligen var det inte så roligt för honom, men han har själv sagt i efterhand att han hade tillräckligt sikt att fortsätta, annars hade han inte kört en meter till. Därför tycker jag det är lite av storm i ett vattenglas att gå till tidningen med sådant här, Passagerarna sitter så pass högt upp och tittar över föraren att de inte ha någon chans att bedöma förarens sikt. Oftast immar det igen mer uppåt på rutan, medan det kan var bättre nedåt. Även om fläkten inte fungerar så finns det i alla fall lite självdrag pga fartvinden. Har själv råkat ut får något liknande, men hade tillräcklig sikt nere hos mig, även om rutan var igenmurad uppåt. Vid ett annat tillfälle var en resenär hjälpsam och torkade rutan med jämna mellanrum. Varför var det ingen som erbjöd hjälp? Kanske för att det inte var så farligt...

ResVille

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2013, 11:54:00 AM
Någonstans måste föraren få ha rätt att kunna göra egna bedömningar utan att det ska bli en massa gnäll och skriverier till tidningarna från olika rättshaverister med mobilkameror.

Jag tycker inte att vi skall sätta likhetstecken mellan passagerare och rättshaverister.
Passageraren är kund och kunden är Kung. Vi har passagerare som tar bussen när de själva inte skulle våga ge sig ut med bilen och de förväntar sig att de skall komma fram på ett säkert sätt med bussen. Känner de oro eller otrygghet under resan beroende fordonets skick eller förarens agerande är det naturligt att de sprider det vidare till folk de känner, bolaget som kör, trafikhuvudmannen eller media. Orsaken att de ofta väljer media beror säkert på att det händer något direkt och att media hjälper dem att få ännu mer rätt än de annars skulle få.
Filmen i det aktuella fallet är tagen lite snett ovanför förarens huvud. Jag har svårt att tro att polisen hade ansett att han hade fri sikt på det sätt han skulle ha, om de hade stoppat honom. På samma sätt tror jag passagerarna reagerar när de jämför med vad som skulle hända om de själva bara skrapade en liten del av sin bils framruta vid förarplatsen och polisen stoppade dem.
För att slippa hamna i skamvrån som förare eller bolag är det bättre att avbryta färden med hänvisning till säkerheten och invänta en ersättningsbuss. Skulle någon i fråga sätta det och gå till media är det bättre att som bolag försvara sina höga säkerhetskrav än att försvara bristen på säkerhet.


Ersa

Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2013, 00:23:49 AM
Jag tycker inte att vi skall sätta likhetstecken mellan passagerare och rättshaverister.

Det har jag inte försökt göra. Det är bara den lilla minoriteten mobilfilmare som jag räknar som konflikträdda och/eller rättshaverister.

Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2013, 00:23:49 AM
Passageraren är kund och kunden är Kung. Vi har passagerare som tar bussen när de själva inte skulle våga ge sig ut med bilen och de förväntar sig att de skall komma fram på ett säkert sätt med bussen. Känner de oro eller otrygghet under resan beroende fordonets skick eller förarens agerande är det naturligt att de sprider det vidare till folk de känner, bolaget som kör, trafikhuvudmannen eller media.

Det jag menade var att man omöjligen kan gå med på precis alla resenärers önskemål om man ska kunna bedriva trafik som verkligen kommer fram. Jag kan t.ex inte lyda en "kungs" åsikt och därmed tvingas tvärstanna med varningsblinkers på en starkt trafikerad motorväg om min trafikledning skulle ringa till bussens telefon för att kort pejla min position, för att denne ska kunna samordna en tid på den framtida bytespunkten för två linjer.
Jag kan heller inte ha båda händerna på ratten hela vägen från Linköping till Nyköping, hur gärna en "kung" på första raden vill att jag låter bli växelspaken samt reglagen för t.ex värmen, samtidigt som en annan "kung" vill att jag sänker värmen samt frågar om jag kan ringa min TL för att kolla upp en bytestid.

Citat från: ResVille skrivet 24 februari 2013, 00:23:49 AM
För att slippa hamna i skamvrån som förare eller bolag är det bättre att avbryta färden med hänvisning till säkerheten och invänta en ersättningsbuss. Skulle någon i fråga sätta det och gå till media är det bättre att som bolag försvara sina höga säkerhetskrav än att försvara bristen på säkerhet.

Här har du helt klart en poäng.

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2013, 21:05:21 PM
Vid ett annat tillfälle var en resenär hjälpsam och torkade rutan med jämna mellanrum. Varför var det ingen som erbjöd hjälp? Kanske för att det inte var så farligt...

Erbjuda hjälp istället för att filma? Nja, det blir nog allt ovanligare, dessvärre... :-\

ResVille

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2013, 00:46:12 AM
Det har jag inte försökt göra. Det är bara den lilla minoriteten mobilfilmare som jag räknar som konflikträdda och/eller rättshaverister.

I grund och botten använder han/hon sig bara av teknikens utveckling. I en billig mobil har du i dag möjligheter som även påverkar de förutsättningar vi har i jobbet och vår arbetsmiljö. En passagerare kan i dag med mobilen skicka meddelande med klagomål till trafikhuvudmannen under pågående resa. Eller skriva på forum med synpunkter på resan eller föraren. Tekniken går framåt och vi kan inte vrida den tillbaka.
Denna filmsnutt på en isskrapande bussförare kommer att leva ett liv på nätet under långtid och vandra runt ibland människor som inte har ett hum vad det betyder att köra buss.
Nästa gång kan det vara jag eller du som fastnar på en film som hamnar på nätet, när vi gör något positivt eller negativt i passagerarnas ögon.


Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2013, 00:46:12 AM
Det jag menade var att man omöjligen kan gå med på precis alla resenärers önskemål om man ska kunna bedriva trafik som verkligen kommer fram. Jag kan t.ex inte lyda en "kungs" åsikt och därmed tvingas tvärstanna med varningsblinkers på en starkt trafikerad motorväg om min trafikledning skulle ringa till bussens telefon för att kort pejla min position, för att denne ska kunna samordna en tid på den framtida bytespunkten för två linjer.
Jag kan heller inte ha båda händerna på ratten hela vägen från Linköping till Nyköping, hur gärna en "kung" på första raden vill att jag låter bli växelspaken samt reglagen för t.ex värmen, samtidigt som en annan "kung" vill att jag sänker värmen samt frågar om jag kan ringa min TL för att kolla upp en bytestid.

Vår uppfattning om och hur vi tolkar att passageraren är kund och att kunden är kung skiljer sig åt. I en konkurens utsatt bransch har kunderna en mycket stor makt genom att rösta med fötterna och lämna företag som inte uppfyller deras krav eller önskemål.
Inom den upphandlade kollektivtrafiken är kundernas möjlighet att påverka mycket små. Konkurrenten till kollektivtrafiken är att resenären transorterar sig själv med bil, moped, cykel eller något annat.
De möjligheter som finns kvar för resenärerna är att framföra klagomål om bolagen till olika ställen och på så sätt ge i gen för olika saker de ogillar. Kalla bussar, för varma bussa, ståplatser, förare, skitiga säten, sena avgångar m.m.
Men oavsett det är det viktigt att vi försöker att uppfylla resenärernas förväntningar om t.ex. trevligt bemötande, säkerhet och pålitlighet. Det betyder inte att passageraren eller kunden skall ha "en arbetsledande funktion" utan mer att vi tänker på hur passageraren, kunden uppfattar vad vi gör och hur vi gör det. Som bussförare jobbar man inte bakom kulisserna utan man står mitt ute på scenen.

yngrot

Är ju bara inse att vi förare är övervakade hela tiden  tyvärr en baksida med dagens teknik..  Minns i Borås där fanns en "knäppgök" som alltid spela in på kassetband och sände dem till trafikledning  han tala in på bandet allt som händer under färden ex fart och många förare la en tidtabell över mätaren när han skulle åka med .. Det vart till och med rättegång efter ett överfall av en förare  efter det hände det rätt ofta att han blev frånåkt   ingen förare ville ha med honom  han våga inte vänta på sista turen för dagen ..  Trafikledning var oxå rätt trött på denna man ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lusan

Om passagerare inte känner sig trygga under färd gör de det inte och dettta anser jag att man ska ta på allvar, det går enligt min synpunkt inte att jämföras med om det är för varmt eller för kallt i bussen. Att se vägen rakt fram och inget mer är inte säker körning. Frågan är, oavsett hastighet, om man kan upptäcka ev. faror och kunna handla därefter och förhoppningsvis även undvika en ev. fara. Vi som kör mycket vet att mycket kan hända och allt sker inte på ens "egen" körbana........ Jag står fast vid det jag skrivit och anser inte att det är OK att fortsätta färd. Är det dessutom en mindre väg med lägre hastighet kan det även förekomma gående, har man möjlighet att se det?

Tilläggas kan att jag hade passagerare som hjälpte mig att skrapa rutan så vi kunde komma fram till nästa stopp på ett så säkert vis som det bara var möjligt med rådande situation.