Sju Veoliabussar stoppades av polisen i Göteborg

Startat av Knallhatt, 08 januari 2013, 20:06:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Nja, nu har ju nämnde reporter inte alltid alls full koll på verkligheten, och man kan åtminstone ifrågasätta en del prioriteringar han gör...

yngrot

Till Stafan självklart ligger det inte i vårt intresse att köra med trafikfarliga bussar  . Men jag hävdar med en dåres envishet att i Gbg är trafikploisen lite väl nitiska   för ska man köra den hårda linjen de har så kommer det snart inte rulla några bussar ..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Taunusch

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 00:35:31 AM
Till Stafan självklart ligger det inte i vårt intresse att köra med trafikfarliga bussar  . Men jag hävdar med en dåres envishet att i Gbg är trafikploisen lite väl nitiska   för ska man köra den hårda linjen de har så kommer det snart inte rulla några bussar ..

Om det inte rullar några bussar för att de inte klarar en flygande inspektion så ska det kanske inte rulla några bussar heller...

Under min tid och mina 100 000 mil som chaufför hoppades jag på fler poliskontroller än vad som gjordes. Två flygande inspektioner som utfördes inom loppet av ett år och i övrigt inte en enda vilotidskontroll. Enbart någon enstaka blås- och körkortskontroll.

Polisens kontroller är ett sätt att pressa fordonsägare som inte håller efter fordonen annars utan mest åker till bilprovningen en gång om året för att få reda på vad som behöver repareras.

För min del får de gärna anmärka på precis allt som går att anmärka på. Yrkesfordon i allmänhet och fordon för personbefordran i synnerhet ska hållas i toppskick.

Nico

Visst får det inte gå till överdrift och i vissa fall kanske vissa kontroller går in i absurdum. Det går givetvis alltid att hitta något att slå ned på om man ger sig attan på det. En kritisk polisär granskning av t.ex. kollektivtrafik som sedan kommer som en nyhetsrapportering handlar till stor del även om att påverka opinionen (läs politikerna) och då blir det i vissa lägen kanske utformat på ett sådant vis att det inte tilltalar oss. Att (som ovan) hävda att en viss "reporter inte alltid alls har full koll på verkligheten" och i samma andetag mena att man bör "ifrågasätta en del prioriteringar han gör" är sedan två skilda saker och verkar mera handla om hur just denne journalist upplevs subjektivt... men det förstnämnda blir även (beroende på hur det formuleras) även ett slags personligt påhopp vilket är mindre bra och inte i linje med reglerna på Snacket. Hur vederbörande sedan väljer att prioritera är vars å ens ensak.

Jag har dock svårt att tro att någon journalist eller så skulle 'skapa nyheter' genom ett samarbete med polisen på så vis. Det åligger även massmedia att hålla ett vakande öga på olika former av verksamhet. Bättre då en journalist med vissa (måhända begränsade) kunskaper som dock skriver kritiskt, och kanske inte alltid som vi vill, än en som inte har en susning och inte kan skilja en stadsbuss från en manövervagn i järnvägstrafik. Själv har jag tidigare kommenterat detta med att det mera känns som att det är länspolismästaren som verkar driva en egen linje i frågan. Lite där kanske man sedan kan ställa sig frågan om man i vissa lägen inte silar mygg och sväljer kameler... för det blir onekligen lite skevt att sådant som Bilprovningen accepterar i gengäld får nedslag av polisen. Att det sedan verkar vara en sådan nationell skillnad i olika polisområdens syn på saken får en också att höja ett frågetecken. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Busstobbe

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 januari 2013, 21:53:55 PM
Men jag tror det mer handlar om att man inte upplever att trafikpolisen i Göteborg är fullt konsekventa i sin kontroll av bussar jämfört med privatbilar.
Det är väl ändå den så kallade Tunga Gruppen som ansvarar för de kontroller som beskrivs här, deras jobb är bussar och lastbilar - inte personbilar.
Och de är minst lika hårda mot lastbilar, men visst Västsverige har nog lite striktare kontroller än övriga landet.

yngrot

Citat från: Taunusch skrivet 26 januari 2013, 16:22:13 PM
Om det inte rullar några bussar för att de inte klarar en flygande inspektion så ska det kanske inte rulla några bussar heller...

Under min tid och mina 100 000 mil som chaufför hoppades jag på fler poliskontroller än vad som gjordes. Två flygande inspektioner som utfördes inom loppet av ett år och i övrigt inte en enda vilotidskontroll. Enbart någon enstaka blås- och körkortskontroll.

Polisens kontroller är ett sätt att pressa fordonsägare som inte håller efter fordonen annars utan mest åker till bilprovningen en gång om året för att få reda på vad som behöver repareras.

För min del får de gärna anmärka på precis allt som går att anmärka på. Yrkesfordon i allmänhet och fordon för personbefordran i synnerhet ska hållas i toppskick.



Jag har heller inget emot att de kollar men det som är underligt är ju att det är enbart i Västra Götaland de kollar så noga och att dessutom en buss som fått ok på bes  kan bli underkänd 1 timme senare av polisen får en att undra lite.. Nu har de ifo talats om att polis och bes ska  försöka bedöma lika.. Sen ska vi inte heller glömma bort våra "kära" resenärer som skjäl nödhammare och skär sönder bälten  .   och ska man  ha full ordning på hammare och bälten lär många bussar få stå ..  Jag har blivit stoppad några ggr med buss men enbart för att blåsa och varje gång har jag sagt till dem att det är ondöigt då jag har blåst minst 3 ggr innan på dan ..De ska ju visa upp statistik på antal blåsningar   men de borde ju välja bilar istället då alla linjebussar här har alkolås .. och det vet polisen om.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Taunusch

#21
Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 20:22:24 PM
Jag har blivit stoppad några ggr med buss men enbart för att blåsa och varje gång har jag sagt till dem att det är ondöigt då jag har blåst minst 3 ggr innan på dan ..De ska ju visa upp statistik på antal blåsningar   men de borde ju välja bilar istället då alla linjebussar här har alkolås .. och det vet polisen om..

Varför är det onödigt?

Alkolåsen ersätter inte på något sätt polisens kontroller och det är inte heller meningen. Hur skulle det se ut om en fordonsförare som blir invinkad själv kan säga att han är nykter och få åka vidare utan blåsning? Ett alkolås kan vara felinstallerat, okalibrerat eller ha andra brister - eller till och med att någon annan har blåst!

När jag blivit stoppad i alkolåsförsedda fordon har jag gladeligen blåst i sållningsinstrumentet och hoppats på att denna kontrollinsats leder till att någon av alla de människor som varje dag väljer att framföra sitt fordon med alkohol i blodet blir gripen och lagförd.

Cugel

Veolia är som bekant ett bolag där kompetens inte värderas högt, dom som har chefsansvar kommer nästan alltid ifrån driftsidan och vet inget om tekniken i tunga fordon därav prioriteras inte det förebyggande underhållet överhuvudtaget, det är bara en utgiftspost, röda siffror som skall minimeras eller helst bort.
Verkstadspersonalen får tyvärr för det mesta skulden att bussarna står stilla, trots att dom kämpar så gott det går i motvind.

Veolia har satt sig i denna situationen självt då det finns alldeles för få reservbussar i avtalet, och flera av dom är gammalt skräp.
Dessutom går Göteborgsavtalet så förtvivlat dåligt att inte en krona blir över, fordonsskadorna håller på att knäcka ekonomin totalt.

Idag ägnar en "förvirrad" kille dygnets timmar för att ständigt jaga belysning och andra småfel på Gbg bussar, och därefter rapportera press och fordonsinspektörer löpande.
Detta hjälper inte saken till det bättre för något trafikbolag i Gbg.
Ständiga nedskrivningar i GP samt idiotförklaringar är att vänta.
Vilken branch att jobba i, tvi vale!

Vad kan man säga.. Fortsättning följer i på trafikbloggen.


Nico

Alltså, det är lite av vardagen vi lever i lite till mans. Inget av det som beskrivs ovan är nog direkt obekant för folk verksamma på annat håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman