Sju Veoliabussar stoppades av polisen i Göteborg

Startat av Knallhatt, 08 januari 2013, 20:06:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


danneh

Att de fortfarande inte kan driva trafik.. Att de ens fick utökat förtroende av Västtrafik för Rosa Expr. är ett under

Lars-Håkan_E

Detta är ju ganska vanligt i branschen, det är lätt att hitta bolag som har avställda(ej tagna i trafik) nya fordon som rullar eller sådana där "markeringen" för Yrkesmässig trafik inte kommit in i bilregistret förrän efter många veckor.

Även fordon som används i trafik trots att de är registrerade på en försäljare/uthyrare som i sin tur saknar trafiktillstånd, b.la Wisth en stor Volvoåterförsäljare har i samband med många stora trafikstarter haft jättesvårt att registrera över bussarna på "köparen" vilket inneburit att man kört tillståndslöst juridiskt sätt och i en del fall utan försäkring.

Scania CV har fordon som rullar ute hos kund som likaså saknar tillstånd, i en del fall har man även saknat uthyrningstillstånd.

Exemplen kan göras hur många som helst.

Detta problem förutsåg man ju när man slopade Y-Tr märkena men kanske inte att de skulle bli så omfattande, idag har ju Polisen på fältet bara informationen i bilregistret att lita på och den är i många fall gammal och inaktuell, det enda som i princip alltid är korrekt är besiktningsinformationen.

Nico

Har väl även varit lite samma visa efter att skattemärkena togs bort härom året d. CBR:s uppgifter som sagt inte är direkt dagsaktuella alla gånger.

Undrar om det verkligen blev billigare eller om man bara flyttade kostnaden till en annan part? Som det brukar sägas så; "there ain't no such thing as a free lunch"...   :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Är det bara inbillning eller blir det inte alltid lite extra virrigt i just Göteborg? Det är svårt att komma undan intrycket av att vem som helst inte är välkommen att bedriva busstrafik i Göteborg. Polisen hittar alla möjliga fel som övriga myndigheter har lite svårt att förstå, sedan får man köra, men då kommer Västtrafik och är missnöjda ändå, och lokalpressen hänger på och hejar på dem som är mest lokala. Men som sagt, det där är säkert bara inbillning, och göteborgsanda finns det ju ingenting som heter...  ::)

S Svensson

Citat från: JDS skrivet 09 januari 2013, 07:49:47 AM
Är det bara inbillning eller blir det inte alltid lite extra virrigt i just Göteborg? Det är svårt att komma undan intrycket av att vem som helst inte är välkommen att bedriva busstrafik i Göteborg. Polisen hittar alla möjliga fel som övriga myndigheter har lite svårt att förstå, sedan får man köra, men då kommer Västtrafik och är missnöjda ändå, och lokalpressen hänger på och hejar på dem som är mest lokala. Men som sagt, det där är säkert bara inbillning, och göteborgsanda finns det ju ingenting som heter...  ::)
Förr i tiden kunde det hända likadant. Jag minns när jag ringde till bilregister och kontrollerade fordon. Joda, (jag fick uppgift) men bussen har inte skattats. Den borde betalas. Detta gäller SJ.
För över trettio år sedan berättades det att det inte alltid anmäldes korrekt. Då var det lättare att anmäla. Det var mycket lättare då att kontrollera genom att personal som skötte Y-tillstånd på länsstyrelserna kunde uppgifterna. Ja nästan utantill.
I bland ser man när man kontrollerar bussar i bilregister att vissa fordon saknar Y-trafik anmälan. I vissa fall kan det gå lång tid innan det blir korrekt  i  bilregister.
Hur göra för att förbättra ? Ta kopia på anmälan och ha denna i bussen ? SSn

olasand

Citat från: JDS skrivet 09 januari 2013, 07:49:47 AM
och lokalpressen hänger på och hejar på dem som är mest lokala.

Om du med "lokalpressen" menar Göteborgs-Posten och med det "lokala" Göteborgs Spårvägar, så har jag lite svårt att se på vilket sätt GP skulle heja på oss. Tycker snarare det känns som att GP får det till att låta att "allt" är GS:fel vad det än gäller...

Dörrbroms

Om det är nån tröst så verkar även Arrivas nya VDL-vagnar i Täby sakna yrkestillstånd:

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/i-yrkesmassig-trafik/

Vad händer då? En smäll på fingrarna eller får de inte användas?
Och som förare är man ju också intresserad om jag är skyldig att känna till vilka tillstånd mitt fordon har och vad mitt personliga straff blir. Vad Arrivas svar skulle bli om jag vägrade köra olagligt är mycket enkelt att räkna ut.

Lars-Håkan_E

Detta är ett brott som ägaren och inte föraren straffas för, däremot kan ju myndigheten stoppa fortsatt färd.

Det är ju inte ovanligt att det tar väldigt lång tid sådant här, fordonen är ju dock inte avställda något som också brukar förekomma.

På andra håll (inte Arriva) finns det bussar som gåt halvårsvis utan tillstånd och oftst beror det på okunskap i samband med hyrbussar

Ronald M. Jannesson

...som jag tidigare uttalat mig om, här i Göteborg så är det nog så att det någonstans finns en person med typ Assbergers syndrom e.d. Bussarna ska hela tiden vara perfekta. Samtidigt vet jag inte hur många privatbilar jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls. Bara som en kontrast! >:(

Gunnar

... och i det här fallet var det transportstyrelsen som "glömt" att registrera anmälningarna eftersom anmälan om ägarbytet kom in från Volvo ett par timmar senare till transportstyrelsen. Men detta är ju ingenting som framkommit i media naturligtvis, eftersom det ju inte är något som skapar stora sensationella rubriker. suck. >:(

yngrot

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:19:00 PM
...som jag tidigare uttalat mig om, här i Göteborg så är det nog så att det någonstans finns en person med typ Assbergers syndrom e.d. Bussarna ska hela tiden vara perfekta. Samtidigt vet jag inte hur många privatbilar jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls. Bara som en kontrast! >:(



Där slog du huvet på spiken.. det finns en resenär som tar kontakt med  polis och Göteborgsposten ..  där det finns en reporter  som inte gillar Västtrafik
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Taunusch

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 januari 2013, 13:19:00 PM
...som jag tidigare uttalat mig om, här i Göteborg så är det nog så att det någonstans finns en person med typ Assbergers syndrom e.d. Bussarna ska hela tiden vara perfekta. Samtidigt vet jag inte hur många privatbilar jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls. Bara som en kontrast! >:(

Ska inte bussarna hela tiden vara perfekta? Att någon annan framför sitt fordon med bristfällig belysning har inget med saken att göra.

Olof Lagerkvist

Citat från: Taunusch skrivet 25 januari 2013, 21:37:42 PM
Ska inte bussarna hela tiden vara perfekta? Att någon annan framför sitt fordon med bristfällig belysning har inget med saken att göra.

Jag tror inte någon egentligen motsäger det utan man vill givetvis ha säkra fordon på vägarna. Men jag tror det mer handlar om att man inte upplever att trafikpolisen i Göteborg är fullt konsekventa i sin kontroll av bussar jämfört med privatbilar. Dessutom finns det en del märkligheter, som t ex att Västra Götaland verkar överrepresenterat när det gäller bussar i linjetrafik som stoppas i poliskontroller. Då är det ganska naturligt att vissa frågor dyker upp, t ex om bussar verkligen är så mycket bättre på andra håll och om polisen verkligen är lika noggranna med privatbilar som med linjebussar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2013, 20:02:30 PM
 



Där slog du huvet på spiken.. det finns en resenär som tar kontakt med  polis och Göteborgsposten ..  där det finns en reporter  som inte gillar Västtrafik

Nämnde reporter vet mycket väl var Västtrafiks ansvar för bussarnas skick och  var operatörernas ansvar går. Dessutom har han vid flera tillfällen försvarat Västtrafik, inte minst mot folk som inte vet skillnaden mellan Göteborgs stad, Göteborgs Spårvägar, Trafikverket, SJ, Götalandståg, Nobina etc etc.

Det må vara att polisen är nitisk och det må vara att bestämmelserna är omöjliga att efterleva men att försöka lägga munkavle på pressen finns ju ingen anledning till. I synnerhet inte som GP har en reporter som verkligen kan detta med kollektivtrafik. Märkligt att de som jobbar i kollektivtrafiken inte uppskattar hans insatser. Det kan ju ändå inte ligga i bussförarnas intresse att köra trafikfarliga bussar.

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)