Pure Divine i Olycka

Startat av mil, 17 september 2012, 21:32:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mil

Det skrämmande i detta är att de själva bor i örebro och bron är väl 3,20 om jag ej missminner mig. De skulle spelat på Brunnsparken i morgon

http://na.se/nyheter/orebro/1.1810129-dansbandsbuss-korde-in-i-viadukt-en-skadad

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15457217.ab

Staffan Sävenfjord

Busssen är MYM396, en Volvo van Hool Astral 410. Från början Linjebuss 456 och tidigare hos Kindbergs orkester. Den är registrerad
som personbil klass II.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 september 2012, 21:55:44 PM
Busssen är MYM396, en Volvo van Hool Astral 410. Från början Linjebuss 456 och tidigare hos Kindbergs orkester. Den är registrerad
som personbil klass II.

Den blev hos Kindbergs 2007, men Connex bildades 2003 och Veolia Transport 2006, hann den någonsin bli antingen en Connex eller Veolia, SBH ger inte svar!

Menzies

Tragiskt att det hände, men den bron är TYDLIGT uppskyltad med 3,2m fri höjd. Man kanske ska fokusera på vägen...

KG

Citat från: Menzies skrivet 18 september 2012, 13:17:45 PM
Tragiskt att det hände, men den bron är TYDLIGT uppskyltad med 3,2m fri höjd. Man kanske ska fokusera på vägen...

3,2 är ju i princip så lågt att inga tunga fordon går under. Skulle det inte vara bättre att begränsa så att 2,55m breda fordon inte kommer in på vägen ner ens?

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 18 september 2012, 14:53:26 PM
3,2 är ju i princip så lågt att inga tunga fordon går under. Skulle det inte vara bättre att begränsa så att 2,55m breda fordon inte kommer in på vägen ner ens?

Nu har jag aldrig varit där men går det ingen stadstrafik där? Brukar ju oftast köra med 3 meters bussar så att begränsa fordonsbredden är nog inte så bra. Om det nu går stadsbussar där


Sent from my iPhone using Tapatalk

Menzies

Innan nobina tog över så gick bussar under där iaf

Greger Larsson

Så här såg bussen ifråga ut som ny iaf(det var några år sedan):


mil

Citat från: Björn Ax skrivet 18 september 2012, 14:59:29 PM
Nu har jag aldrig varit där men går det ingen stadstrafik där? Brukar ju oftast köra med 3 meters bussar så att begränsa fordonsbredden är nog inte så bra. Om det nu går stadsbussar där


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har varit där och åkt buss med stadsbussarna går under där och ajokki 5000 gick under där med  dock tog antennerna i det är skyltat bra långt innan från båda hållen om maxhöjden där. Sitter tom skyltar vid gamla gustavsviks avfarten då den fanns där höjden för bron över glomman är ju viktbegränsad med

Christer K

Fanns inte den eller en av samma modell hos Linjebuss i  Partille runt 88 - 90.

Körde en sådan buss några ggr där men kommer inte ihåg nummret, fanns även 2 st C10M samt en vanlig Volvo B10M med Van Hool kaross.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Christer K

Citat från: Mikael K skrivet 19 september 2012, 10:14:22 AM
Gamla linje 11 gick där. Men sedan omläggningen av linjenätet finns ingen stadsbusslinje under bron. Vill minnas någon sa att biogasbussarna inte tar sig under där. Dagens linje 24 tar istället nya bron över järnvägen cirka 100-200 meter från denna plats.

Mikael K.

Först var det linje 1 till någon gång under 60 talet och sedan linje 5, detta var innan linjeomläggningen hösten 1976. Då fick bussen heta linje 11 och trafikerades då med Scania CR 111. På linje 11 placerade man alltid de nya bussarna för linjen var lång och bra för inkörnings period. De enda bussarna som inte gick på linje 11 var när ledbussarna kom de var bara avsedda för linje 12 och i viss mån förstärkning. Detta under tiden då bolaget var Örebro Trafik AB.

// Christer K

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Björn Ax

Citat från: Mikael K skrivet 19 september 2012, 10:14:22 AM
Gamla linje 11 gick där. Men sedan omläggningen av linjenätet finns ingen stadsbusslinje under bron. Vill minnas någon sa att biogasbussarna inte tar sig under där. Dagens linje 24 tar istället nya bron över järnvägen cirka 100-200 meter från denna plats.

Mikael K.

Nej biogasbussar brukar vara 3,4meter så dom lär inte gå under. Man får bara köra med diesel då. :P

Christer K

Hittade bussen i dag på Rejmes i Örebro, inget verkar vara gjort med bussen sedan olyckan.


Och så en liten närbild på hörnet.


// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mustman

Linje 701 från kumla gick den vägen tidigare... Enligt en förare la man om den när den nya Setra bussarna kom till Weidermans. För att dessa var för höga... men också för att spara tid. Vet iofs inte om det med Setrorna stämmer, då dom sällan går på 701an...
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."