Behöver lite tips som ny bussförare

Startat av metalurg, 11 augusti 2012, 23:27:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

metalurg

Hej,

Har precis tagit busskortet för ca 2 månader sedan, hann dock inte få jobb under sommaren, men har nu skickat in o ringt runt för lite olika ansökningar.
Tog busskort som gör att jag kan köra både växel eller auto.

Förstår om de som jobbat länge kanske tycker dessa följande frågor är lite dumma, men som nybörjare inom branschen så vore det intressant att höra vad de gamla "rävarna" har för tips:

1) Den s.k. linjeutbildningen inom t.ex SL, får man verkligen "träna" på alla olika linjer och hur mycket? Förväntas man kunna t.ex 40-50 olika linjer efter 1 gång eller hur ser det ut?

2) Vad brukar vara svårast för nybörjarna? Förseningar? Eller problem med själva SL-kortsläsarna eller bussen osv.? Tips?

3) Vad gör man om man får frågan om man kan köra en linje man aldrig kört förut?
Vad ska man säga för klokt då utan att det låter "fel"? Skyldigheter/rättigheter? Tips?

4) Ge gärna fler tips, tankar om sådant man som ny kan tänka ha nytta av...tackar! :)




KG

Citat från: metalurg skrivet 11 augusti 2012, 23:27:49 PM
Hej,

Har precis tagit busskortet för ca 2 månader sedan, hann dock inte få jobb under sommaren, men har nu skickat in o ringt runt för lite olika ansökningar.
Tog busskort som gör att jag kan köra både växel eller auto.

Förstår om de som jobbat länge kanske tycker dessa följande frågor är lite dumma, men som nybörjare inom branschen så vore det intressant att höra vad de gamla "rävarna" har för tips:

1) Den s.k. linjeutbildningen inom t.ex SL, får man verkligen "träna" på alla olika linjer och hur mycket? Förväntas man kunna t.ex 40-50 olika linjer efter 1 gång eller hur ser det ut?

2) Vad brukar vara svårast för nybörjarna? Förseningar? Eller problem med själva SL-kortsläsarna eller bussen osv.? Tips?

3) Vad gör man om man får frågan om man kan köra en linje man aldrig kört förut?
Vad ska man säga för klokt då utan att det låter "fel"? Skyldigheter/rättigheter? Tips?

4) Ge gärna fler tips, tankar om sådant man som ny kan tänka ha nytta av...tackar! :)

1. Du förväntas kunna en linje på en visning, ofta en tur åt vardera håll. Är det mycket korsningar osv får du skriva ner hur den går så att du kan ha lite stödord när du kör. T.ex. Höger vid rosa huset osv, sånt som är lätt att känna igen.

2. Svårast är det ingen tänker på att lära en, situationer som uppstår som man får ta sig ur själv. Det är mycket man måste råka ut för själv för att lära sig.

3. Det är ingen som tvingar dig köra en linje du inte kan, om den nu inte är så enkel att det räcker att muntligt förklara. Jag tycker det är rimligt att en busschaufför ska kunna köra en enkel linje på bara en karta eller med lite "noter". Det har jag gjort flertalet gånger.

Ersa

Utbildningar och linjekännedom sparas det tyvärr gärna in på numera. Gäller både små och stora företag i vitt skilda län. Därför gör man ett flertal nybörjarmisstag i början av karriären. Så är det bara. Speciellt om man börjar köra buss i områden man aldrig någonsin besökt förr.

Men ett tips jag gärna delar med mig är att nästan alla trafikhuvudmäns hållplatser finns med i Google Maps, om man bara zoomar in tillräckligt noga. Så har man bara fått en detaljerad förteckning om vilka specifika hållplatser ens avgång ska trafikera (oftast via huvudmannens reseplanerare), så kan man ta hjälp av Google Maps och då skriva ner stödord och en egen vägbeskrivning, som man har med sig dagen efter ute på vägen. Tack vare denna karttjänst har jag kunnat köra UL 107, 108 samt SL 620, 630 och 631 på för mig helt okända vägar utan att behöva någon linjekännedom innan. Men nästan alla andra linjer jag idag kan har jag nog fått en "riktig" linjekännedom på, en gång i tiden.

Ett annat alternativ (som går att kombinera med ovanstående) är att man gör upp med arbetsgivaren att man ska ut och åka med ute på linjerna som passagerare längst fram i bussen, och då skriver sin egen linjebeskrivning som KG beskrev. Därefter får man betald timlön av arbetsgivaren den tid man var ute och åkte.

Du kan komma att träffa på äldre sura kollegor som gärna klagar och suckar över att nybörjare inte kan något, men som själva minsann inte tänker förklara för dig hur någon rutin går till. Några såna mötte jag i början av min karriär. Men ignorera dem bara, och ta istället emot tips från de lite gladare kollegorna. Det finns många glada kollegor som gärna ger dig tips om du bara vågar fråga. :)

AL

Ett gott råd är att slappna av och ta det lugnt när du ger dig ut och kör första gångerna... Fokusera inte så mycket på tidtabellerna... du kommer när du kommer... mindre stress ger mindre nervositet och det brukar oftast fungera mycket bättre i olika situationer du möter som nybörjare...  Lycka till...  :)

JDS

Åtminstone i SL-land finns ju skriftliga linjebeskrivningar med körvägar och hållplatser. Exempel

Jag antar att de flesta trafikföretag egentligen har något liknande, även om de kan vara lite okända på vissa ställen.

Wetjo

Stirra dig inte blind på fordonsdatorn som raskt kommer upp i minustid.
Det brukar gå till sig på slutet...

Lars-Håkan_E

Citat från: JDS skrivet 12 augusti 2012, 07:33:41 AM
Åtminstone i SL-land finns ju skriftliga linjebeskrivningar med körvägar och hållplatser. Exempel

Jag antar att de flesta trafikföretag egentligen har något liknande, även om de kan vara lite okända på vissa ställen.

Detta är något som är väldigt storstadsrelaterat, på de flesta håll är det tidtabellen tillsammans med länsbolagets etc karta som gäller.
Problemet med dessa linjebeskrivningar är att det krävs en ganska stor apparat för att hålla dem uppdaterade.

Behovet av detaljerade beskrivningar minskar ju när man kommer utanför stadskärnorna.

Betydligt knivigare kan det vara för beställningsföraren som ska kunna välja rätt väg till platser han aldrig kanske besökt både med tanke på restid och vändmöjligheter och höjd på bussen, och att kunden ska komma på rätt sida gatan också.

På flera håll vet jag att man för ett antal år sedan använde video och DVD för att effektivisera linjeutbildningen, det blir också miljövänligare.

Förare som får sina KK genom operatören får ofta en viss kännedom invävt redan på utbildningsstadiet vilket kan ge dessa en viss fördel jmf med anställda som redan har KK och som saknar lokalkännedom.

Men i normalfallet är det inte svårt men alla kommer att köra fel en eller flera gånger och när det händer kör hellre runt ett kvarter även om du missar en hållplats än att försöka backa.

Martin Maltkvist

Vad gäller linjeskolan har det för mig gått till som beskrivet ovan; utbildning genom företaget och sen har jag fått klara mig. Visst gjorde jag misstag som ny, inte pga linjeutb(för den var bra) utan mer för att jag var helt grön på att köra i själva staden.

Liegrann har det även blivit som Ersa beskriver på så vis att jag har gnetat i förorten utan linjeutbildning. Under min tid som behovsanställd hoppade jag ibland in i Norrort och har fått nytta av den idag då det kan bli några pass där ibland. Lite lurigt med det första på ett sätt men egentligen inget komplicerat, jag nötte de viktigaste linjerna och då blev de andra mycket lättare vartefter.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

MartinMartin

Citat från: AL skrivet 12 augusti 2012, 07:15:43 AM
Ett gott råd är att slappna av och ta det lugnt när du ger dig ut och kör första gångerna... Fokusera inte så mycket på tidtabellerna... du kommer när du kommer... mindre stress ger mindre nervositet och det brukar oftast fungera mycket bättre i olika situationer du möter som nybörjare...  Lycka till...  :)

Fast som alltid så finns det ju flera sidor av allt... Om man fullkomligt struntar i tidtabellen så resulterar det i att du får sura resenärer som knorrar
över att du är sen, vilket gör att du kommer att bli ännu mer stressad  ;)

Haha, men visst ... ta det lugnt är ett väldigt bra råd. Framförallt NÄR du kör fel.
Ta det lugnt, stanna och tänk. Kasta inte bara i backen tokstressad och riv ner stolpar.

metalurg

Stort tack för alla bra svar - grymt intressant att höra allas erfarenheter och tips!  :)

Man är ju lite nojjig i början, och tror man är det enda "puckot" som gör nybörjarfelen...Stort tack igen för alla svar!

Nico

Tja, tumreglerna är ju att det finns inga dumma frågor och att erkänna att man är nybörjare. Det mesta går äver med tiden, men samtidigt så är det bra om man är nyfiken av sig. T.ex. när man kommer till en ändhållplats (förutsatt att man har lite tid) så kan man ju alltid kika igenom sin buss, kolla vissa funktioner osv. Det skadar inte eller om man har lite allmän lokalkännedom då det ofta underlättar så har man tid så kan man ju även alltid 'offra' några timmar en ledig dag med att åka lite buss.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CD

Citat från: metalurg skrivet 11 augusti 2012, 23:27:49 PM
Hej,

Har precis tagit busskortet för ca 2 månader sedan, hann dock inte få jobb under sommaren, men har nu skickat in o ringt runt för lite olika ansökningar.
Tog busskort som gör att jag kan köra både växel eller auto.

Förstår om de som jobbat länge kanske tycker dessa följande frågor är lite dumma, men som nybörjare inom branschen så vore det intressant att höra vad de gamla "rävarna" har för tips:

1) Den s.k. linjeutbildningen inom t.ex SL, får man verkligen "träna" på alla olika linjer och hur mycket? Förväntas man kunna t.ex 40-50 olika linjer efter 1 gång eller hur ser det ut?

2) Vad brukar vara svårast för nybörjarna? Förseningar? Eller problem med själva SL-kortsläsarna eller bussen osv.? Tips?

3) Vad gör man om man får frågan om man kan köra en linje man aldrig kört förut?
Vad ska man säga för klokt då utan att det låter "fel"? Skyldigheter/rättigheter? Tips?

4) Ge gärna fler tips, tankar om sådant man som ny kan tänka ha nytta av...tackar! :)


En ramsa som du kan komma ihåg om du ska svänga och är osäker på att det är rätt korsning..

Är kantstenen hel har du kört fel
Står vägskylten snett har du kört rätt.

Lycka till!

metalurg

Citat från: CD skrivet 13 augusti 2012, 11:51:58 AM

En ramsa som du kan komma ihåg om du ska svänga och är osäker på att det är rätt korsning..

Är kantstenen hel har du kört fel
Står vägskylten snett har du kört rätt.

Lycka till!


Stort tack för tipset! :-)

The Boxer

Citat från: Wetjo skrivet 12 augusti 2012, 09:54:23 AM
Stirra dig inte blind på fordonsdatorn som raskt kommer upp i minustid.
Det brukar gå till sig på slutet...

Sanning !!  Det blir ingen "tur" förrän vi kommer i alla fall !! :o

tågluffaren

Citat från: KG skrivet 12 augusti 2012, 01:38:31 AM
1. Du förväntas kunna en linje på en visning, ofta en tur åt vardera håll. Är det mycket korsningar osv får du skriva ner hur den går så att du kan ha lite stödord när du kör. T.ex. Höger vid rosa huset osv, sånt som är lätt att känna igen.

2. Svårast är det ingen tänker på att lära en, situationer som uppstår som man får ta sig ur själv. Det är mycket man måste råka ut för själv för att lära sig.

3. Det är ingen som tvingar dig köra en linje du inte kan, om den nu inte är så enkel att det räcker att muntligt förklara. Jag tycker det är rimligt att en busschaufför ska kunna köra en enkel linje på bara en karta eller med lite "noter". Det har jag gjort flertalet gånger.

Trodde att man under SLs linjeutbildning fick köra linjen själv också. En visning låter lite....