Varför inte skylta "604H" och "604V" + mystik i Täby centrum?

Startat av Mikael T Nilsson, 25 juni 2012, 15:24:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag har märkt att linje 604H och 604V fr o m midsommarafton har skyltats "604" utan suffix "H" eller "V". Finns det någon anledning till detta? Övriga ringlinjer med höger och vänstervarv som utgår ifrån Danderyds sjukhus verkar skyltas med suffix, precis som under vintertidtabellen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rojje

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 juni 2012, 15:24:21 PM

Jag har märkt att linje 604H och 604V fr o m midsommarafton har skyltats "604" utan suffix "H" eller "V". Finns det någon anledning till detta? Övriga ringlinjer med höger och vänstervarv som utgår ifrån Danderyds sjukhus verkar skyltas med suffix, precis som under vintertidtabellen.

Bara en gissning, miss i programmering till sommartidtabellen, det har inte lagts in i filen som skickas ut till bussarna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Rojje skrivet 25 juni 2012, 17:01:48 PM
Bara en gissning, miss i programmering till sommartidtabellen, det har inte lagts in i filen som skickas ut till bussarna.

Ja, det kan förklara saken. "604" verkar vara programmerat i hela systemt. Även terminaldisplayerna vid Danderyds sjh och Mörby C visar endast "604" utan suffix i listan av avgångar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 juni 2012, 17:11:25 PM
Ja, det kan förklara saken. "604" verkar vara programmerat i hela systemt. Även terminaldisplayerna vid Danderyds sjh och Mörby C visar endast "604" utan suffix i listan av avgångar.

De tre linjesiffrorna är ju helt separerade från det efterföljande suffixet, och påverkas därför inte.
Alla SL:s suffix som t.ex C, E, X, H, V och Y ligger på samma plats som destinationerna, och därför måste man se till att programmera så att PC:n automatiskt väljer rätt rätt alternativ. Så jag tror på Rojjes gissning att man råkat styra om till fel destination. Dvs att det blev bara "Danderyds sjh" istället för "V Danderyds sjh" eller "H Danderyds sjh".

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 25 juni 2012, 17:50:46 PM
De tre linjesiffrorna är ju helt separerade från det efterföljande suffixet, och påverkas därför inte.
Alla SL:s suffix som t.ex C, E, X, H, V och Y ligger på samma plats som destinationerna, och därför måste man se till att programmera så att PC:n automatiskt väljer rätt rätt alternativ. Så jag tror på Rojjes gissning att man råkat styra om till fel destination. Dvs att det blev bara "Danderyds sjh" istället för "V Danderyds sjh" eller "H Danderyds sjh".

Det låter rimligt. Den normala skyltningen från Danderyds sjh är annars "604H Danderyds sjh via Enebyberg" och "604V Danderyds sjh via Grindtorp". Det antyder att suffix + destination hänger ihop.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 juni 2012, 17:59:00 PM
Det låter rimligt. Den normala skyltningen från Danderyds sjh är annars "604H Danderyds sjh via Enebyberg" och "604V Danderyds sjh via Grindtorp". Det antyder att suffix + destination hänger ihop.

I vanliga fall (när allt står rätt till) är det hur enkelt som helst att manuellt skylta om till "V Danderyds sjh", "H Danderyds sjh", "X Norrtälje" eller "Y Lilla Dalen" oavsett vilket linjenummer man har på bussen. Dylik skyltlek skall dock inte utföras på allmän väg.



Dörrbroms

Även 623 i Åkersberga har tappat riktningen. Och skyltar Åkersberga station redan från start från Åkersberga station istället för Åkerstorp.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 25 juni 2012, 18:35:39 PM
I vanliga fall (när allt står rätt till) är det hur enkelt som helst att manuellt skylta om till "V Danderyds sjh", "H Danderyds sjh", "X Norrtälje" eller "Y Lilla Dalen" oavsett vilket linjenummer man har på bussen. Dylik skyltlek skall dock inte utföras på allmän väg.


Tack för bilden! Tjusig skyltning! 647X direktbuss Norrtälje-Rimbo, angör inte alla hållplatser  :)

Citat från: Dörrbroms skrivet 26 juni 2012, 17:44:11 PM
Även 623 i Åkersberga har tappat riktningen. Och skyltar Åkersberga station redan från start från Åkersberga station istället för Åkerstorp.

Intressant! Då är fenomenet mer spritt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

jbnilsson

Även i Nacka/Värmdö finns problemet bl.a på linje 424 som endast skyltar Gustavsbergs C samt linje 465 som tappat destinationen Fisksätra.

Mikael T Nilsson

Citat från: jbnilsson skrivet 27 juni 2012, 18:39:29 PM
Även i Nacka/Värmdö finns problemet bl.a på linje 424 som endast skyltar Gustavsbergs C samt linje 465 som tappat destinationen Fisksätra.

Intressant!
Jag kan meddela att det i morse skyltades "604", men att man hade återgått till den gamla skyltningen "604H" och "604V" under eftermiddagen idag.
Linje 623H/V i Åkersberga verkar fortfarande endast skylta "623".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

SL verkar ha rört till det igen. Av vad jag har observerat i Nacka-Värmdö så saknas "X" på linjerna till Ingarö, samt att alla via destinationer tycks ha försvunnit. Exempelvis linje 414 skyltar numera enbart "Orminge centrum" utan via destinationer, och det går inte eller att ändra med hjälp av de destinationer som finns i Buss-PCn. Tråkigt då det reser många turister på sommaren!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 01 juli 2012, 14:09:52 PM
SL verkar ha rört till det igen. Av vad jag har observerat i Nacka-Värmdö så saknas "X" på linjerna till Ingarö, samt att alla via destinationer tycks ha försvunnit. Exempelvis linje 414 skyltar numera enbart "Orminge centrum" utan via destinationer, och det går inte eller att ändra med hjälp av de destinationer som finns i Buss-PCn. Tråkigt då det reser många turister på sommaren!

Hej,

Nu är skyltningen "604" tillbaka igen. Jag har även observerat att linje 621 mot Norrtälje verkar skyltas "621 Norrtälje" på Nobinaturerna och "621 Norrtälje busstation" på Keolisturerna. Jag vet inte om skyltningen "Norrtälje busstation" bara var en tillfällighet, men jag har sett den vid två tillfällen den senaste veckan. Skyltningen under vintertidtabellen var "621 Norrtälje via Åkersberga" när bussen trafikerade sträckan "Danderyds sjh-Åkersberga" och därefter ändrades den till "Norrtälje" under resten av linjesträckningen.

Just skyltningen"Norrtälje busstation" brukar annars endast skyltas på tätortslinjerna inom Norrtälje: 651, 656, 657 och 658.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rojje

Man kan ju undra om det är en sommarvikarie som programmerat allt detta?

Frågor, är det SL helt själva som bestämmer skyltningen, eller sker det i samråd med aktuell operatör eller bestämmer operatören? För det finns ju ingen anledning att p.g.a tidtabellsskifte ändra skyltningen om linjesträckningarna är oförändrade, "don't touch a running system" borde vara vägledande och skapar en kontinuitet i skyltning gentemot resenärerna.

buskörare

Så här skyltas vissa av linjerna när man ska lämna Täby C. Lite halvmystiskt kan jag tycka, Täby Centrum via vadå?  ::)


Dörrbroms

Är säkert samma sjuka som nyligen behandlades i "Varför inte skylta "604H" och "604V"?"