Trafikområde Nacka Värmdö

Startat av tågluffaren, 08 maj 2012, 14:27:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Hur många garage finns det? Vet att det finns i Björknäs och Mölnvik/Grisslinge. Finns det fler? Och hur delar man på linjerna mellan garagen? Kör alla på allt?

jbnilsson

Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby, Ramsmora.

Man kan säga att alla garagen kör de flesta linjerna, vissa undantag finns, t.ex 408,469 som bara körs av Björknäs. 462 körs bara av Älvsby.

Blåbussarna finns endast i Björknäs o Mölnvik. 471 från Bnga, 474 från Möga.

Naturligt blir det ändå ganska uppdelat.
Björknäs kör de flesta turerna i Nacka, Mölnvik kör de flesta turerna på Ingarö, Ramsmora kör de flesta turerna till Stavsnäs/Djurö. 


Carl Eric

Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 14:47:37 PM
Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby, Ramsmora.

Man kan säga att alla garagen kör de flesta linjerna, vissa undantag finns, t.ex 408,469 som bara körs av Björknäs. 462 körs bara av Älvsby.

Blåbussarna finns endast i Björknäs o Mölnvik. 471 från Bnga, 474 från Möga.

Naturligt blir det ändå ganska uppdelat.
Björknäs kör de flesta turerna i Nacka, Mölnvik kör de flesta turerna på Ingarö, Ramsmora kör de flesta turerna till Stavsnäs/Djurö.

Det är väl dessutom så att endast Ramsmora kör 433/434 på vardagar? På helger har Mölnvik i pincip alla 433.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

jbnilsson

Citat från: Carl Eric skrivet 08 maj 2012, 19:48:45 PM
Det är väl dessutom så att endast Ramsmora kör 433/434 på vardagar? På helger har Mölnvik i pincip alla 433.

Nog kör Raga 433:or på helgerna med. 

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.

434 är nog alltid Raga normalt?

P.Ek

Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM
Nog kör Raga 433:or på helgerna med. 

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.

434 är nog alltid Raga normalt?

I söndags var det inte normalt, då Mölnviks 6464 stod och väntade på avgång vid Sollenkroka brygga. Någon som kan gissa varför 6464 och inte en från Ramsmora?



Jag noterade att Keolis 6464 hade samma stolstyg som Nobina 6131, har 6464 samt övriga Nacka/Värmdö-B9S kvar Nobina-tyget sen de körde för Nobina?

jbnilsson

Det var ingen lånebuss då?. Det stod nämligen någon/några Scania-led i Björknäs i helgen.

Jag mötte Volvon i helgen med, tänkte nog på Mölnvik.  Mötte den tomkörandes utifrån, tyckte det var konstigt, men de kanske har nåt omlopp med Stavsnäs/Överby-Sollenkroka på helgen?

Carl Eric

Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM
Nog kör Raga 433:or på helgerna med. 

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.

434 är nog alltid Raga normalt?

Tack så mycket för information, man lär sig någonting nytt varje dag!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

jbnilsson

Jag har bestämt för mig att det stod en B9s i Raga på lördagsnatten. Då var den isf inlånad från nåt annat garage.

Samtliga B9s som övertogs från Nobina har kvar sin ursprungliga inredning. 

Marc

6464 gick i lördags eftermiddag på ett vanligt Raga-omlopp, men vagnen hämtades från Mölnvik av en bussnackare!
Är bilden tagen vid 17:15 avgången? I så fall tog jag över turen med 6042 några kilometer senare!

P.Ek

Citat från: Marc skrivet 09 maj 2012, 14:06:21 PM
6464 gick i lördags eftermiddag på ett vanligt Raga-omlopp, men vagnen hämtades från Mölnvik av en bussnackare!
Är bilden tagen vid 17:15 avgången? I så fall tog jag över turen med 6042 några kilometer senare!

Japp! Det var 17:15-avgången från Sollenkroka i söndags, blev ingen bild på 6042, eftersom Slussen inte är världens bästa fotoställe (under taket iaf).

Då kanske du kan svara på gåtan!

//P.Ek :)

MrH

Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM

Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.


F-omlopp?   :-[  Ursäkta min okunnighet...?

/MrH

MrH

Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 14:47:37 PM
Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby, Ramsmora.

När jag började i Björknäs i slutet av 1999 så har jag för mig att Älvsbygaraget kördes av Wasatrafik med små vita bussar, kan någon bekräfta det?
Efter att Busslink sagt upp trafikavtalet i förtid och Swebus vunnit trafiken (2002?) så var alla bussar röda, även i Älvsby och vi som inte kört 46x-linjerna innan fick lära oss även dessa  :D  Jag minns att det (med all rätt) blev ett j-a liv när jag som vikarierande trafikledare råkade tursätta "fel" buss på t.ex Älvsby när deras ordinarievagn varit utlånade för service eller annat... så det råkade bli en buss utan Webasto... Man lär sig av misstagen!  :P

För att återknyta till ursprungliga frågan om "alla kör allt" så är det väl delvis sant, åtminstone för timanställda som kan få tjänster på vilket garage som helst, även yttergaragen. Så var det i alla fall när jag jobbade där...

/MrH

jbnilsson

Citat från: P.Ek skrivet 08 maj 2012, 20:32:50 PM
I söndags var det inte normalt, då Mölnviks 6464 stod och väntade på avgång vid Sollenkroka brygga. Någon som kan gissa varför 6464 och inte en från Ramsmora?



Jag noterade att Keolis 6464 hade samma stolstyg som Nobina 6131, har 6464 samt övriga Nacka/Värmdö-B9S kvar Nobina-tyget sen de körde för Nobina?
Som svar på varför inte 6464 är från Ramsmora, är ju isf att Ramsmora inte har några Volvo längre, annat än till låns ibland.

Carl Eric

Citat från: MrH skrivet 09 maj 2012, 21:07:22 PM
F-omlopp?   :-[  Ursäkta min okunnighet...?

/MrH

Gissar på att det är Fredags-omlopp som åsyftas!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Citat från: jbnilsson skrivet 08 maj 2012, 20:10:08 PM
Bnga har 433:or på F-omlopp på vardagarna vet jag.
Citat från: MrH skrivet 09 maj 2012, 21:07:22 PM
F-omlopp?   :-[  Ursäkta min okunnighet...?
Citat från: Carl Eric skrivet 10 maj 2012, 15:17:25 PM
Gissar på att det är Fredags-omlopp som åsyftas!
Jag tror snarare att det är Förstärknings-omlopp som menas. På specen har omloppsnumret prefixet F.