Norrtälje på linje 401

Startat av igel, 16 juli 2011, 15:45:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2011, 18:36:40 PM
oftast med 10-15 min uppehåll i varenda ände.

Ja då hinner ni ju "kissa" mellan varven också och slipper ha fackbasen flåsandes inne på kontoret

Lars

Citat från: Omnilasse skrivet 17 juli 2011, 02:31:26 AM


Lars:
Fast du kan ju bara ha rast på bortaort om den inte delar tjänsten. Det står ingen stans i avtalet att man inte ska räkna på samma sätt som vid delad tjänst på hemmaort. Bortaortsregeln är ju främst utformad för beställningstrafik, och då är det ju normalt att man har körningar även på bortaorten och det är ju där rasten kommer in. Dessuom räknas ju 25 procent av rasten också som arbetstid. Men huvudregeln gäller ju alltid - att rast inte delar tjänst/pass. 


Hej med förbehåll att det står något annat i avtalet som började gälla 1 juni 2011 som jag ännu inte har tillgång till så står följande i valda bitar i BBA som gällde till 31/5 2011

Detta problem förhandlades med Nobina (Swebus) i Värmland redan runt 2004 då Hagforsförare fick sitt uppehåll i Torsby.
Nobina backade inte 1 mm på sin tolkning av avtalet, även om syftet med uppräkningen av delade tjänster i BBA var att det skulle minimera framtagandet av delade tjänster.
Nu är det ju inte så många tjänster i Värmland som är delade på bortaort men principen retar upp förarna.

BBA 1 juni 2008 – 31 maj 2011 som pdf

Urklipp från §5 mom
Här framkommer att inte rasten betalas med 25%

Arbetstid vid körning i linjetrafik inom Norden och vid beställningstrafik
inom riket
Som arbetstid räknas:
1 A Tid under vilken förare står till arbetsgivarens förfogande, dock minst tre
timmar per dygn.
I arbetstid inräknas även ledig tid understigande 30 minuter såvitt inte
annat följer av lokal överenskommelse enligt 12 mom.
1 B 75 procent av uppehållstid på bortaort som ej utgör rast (se dock mom 5
vid linjetrafik).
Vid uppehåll, som ej utgör rast, mellan 06.00-22.00 då arbetsgivaren tillhandahåller
dagrum eller överliggningsrum enligt avtalsbilaga E, räknas
istället 25 procent av uppehållstiden som arbetstid.


Urklipp från §5 mom5
Här framgår att uppräkning med 17% endast gäller hemmaort

mom 5 Uppräkning av tid vid linjetrafik
1. Varje arbetad timme som utförs mellan kl 22.00 – 06.00 skall räknas upp
med 1,17 vid fastställande av den ordinarie arbetstiden.
Mellan kl 22.00 – 06.00 får inte uppehållstid förläggas.
Rast förläggs enligt avtalets regler.
2. Vid delad tjänst/delade pass på hemmaort skall 17 procent av uppehållstiden
räknas som arbetstid.
Rast som förläggs i tjänst som är delad skall uppräknas på samma sätt som uppehållstiden.
Delad tjänst/pass är tjänster med uppehållstid överstigande 90
minuter
.

Urklipp §5 mom 11
Här framkomnmer att rast(er) inte får vara längre än 90 min per dag

Den sammanlagda rasttiden under en tjänstgöringsdag får ej överstiga 90 minuter.
Rast får inte utläggas tidigare än två timmar efter tjänstgöringens början och
inte heller mindre än två timmar från arbetstidens slut, andra raster eller obetalda
uppehåll.

Bussföraren

Här förstår jag inte varför det gått till förhandling?

Det här är ju solklart och var så även i det rosa avtalet och t.om i gamla SF:s avtal....

Kvartstid utgår ju bara på bortaort (med u-rum) och en sådan tjänst anses aldrig som delad (även om vissa arbetsgivare vill ha det så) Gm att tjänsten inte är delad lägger man ut 90 min rast och tid därutöver beräknas kvartstiden på.

Det måste vara en ny eller dåligt påläst fackombud som drev detta.

Omnilasse

Citat från: Lars skrivet 17 juli 2011, 23:05:00 PM
Hej med förbehåll att det står något annat i avtalet som började gälla 1 juni 2011 som jag ännu inte har tillgång till så står följande i valda bitar i BBA som gällde till 31/5 2011

Detta problem förhandlades med Nobina (Swebus) i Värmland redan runt 2004 då Hagforsförare fick sitt uppehåll i Torsby.
Nobina backade inte 1 mm på sin tolkning av avtalet, även om syftet med uppräkningen av delade tjänster i BBA var att det skulle minimera framtagandet av delade tjänster.
Nu är det ju inte så många tjänster i Värmland som är delade på bortaort men principen retar upp förarna.


När jag kontrollerar så stämmer det det du säger - hade lite bråttom eller det finns en otydlighet i att man definierar delad tjänst/pass på två olika sätt i avtalet, under §5 står det att delad tjänst är uppehållstid som är betald - men i definitionen senare i avtalet begränsas delad tjänst som ett obetalt uppehåll. Egentligen kan man ju inte ha två olika definitioner i ett och samma avtal (även om det är under olika rubriker), så till viss del skulle man kunna hävda den definitionens giltighet som finns i själva avtalet, före bilagans och i sådana fall innebär det faktiskt en annan tolkning.

En inkonsekvens som en följd av att man lagt in nya saker i avtalet, men fortsatt använda ett begrepp som ju inte egentligen gäller längre. Delad tjänst finns alltså egentligen inte i linjetrafik, oavsett om det är på borta, eller hemmaort...Men om delad tjänst kan bestå av betald uppehållstid, som faktiskt skrivs i §5, kan man heller inte ha rast förlagd till uppehållstid på bortaort...En viss brist i avtalet med andra ord.

MrX

Citat från: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 00:31:20 AM
Tyresö får knappast fler delade tjänster eftersom Nacka/Värmdö kör 401 dagtid sedan många år.

Och givetvis har inte Tyresöförare delade tjänster med uppehåll i Slussen....

Men eftersom Nacka/värmdö tas över av Keolis i höst kommer all trafik på 401 bedrivas av Nobina Tyresö då linjen enligt kontraktet tillhör Tyresö. Om då Norrtäljetjänster tilldelas något eller några varv 401 kommer alltså antalet delade tjänster i Tyresö öka i jämförelse med om Tyresö kör allting och då måste ha fler tjänster med trafik på 401 i lågtrafik mellan peaktiderna. Så egentligen kommer nog antalet delade tjänster i Tyresö minska något i jämförelse med tidigare till fördel för fler hela tjänster men inte i den utsträckning som fullständig trafik på 401 skulle ha inneburit.

Bussföraren

Citat från: MrX skrivet 18 juli 2011, 16:49:49 PM
Men eftersom Nacka/värmdö tas över av Keolis i höst kommer all trafik på 401 bedrivas av Nobina Tyresö då linjen enligt kontraktet tillhör Tyresö. Om då Norrtäljetjänster tilldelas något eller några varv 401 kommer alltså antalet delade tjänster i Tyresö öka i jämförelse med om Tyresö kör allting och då måste ha fler tjänster med trafik på 401 i lågtrafik mellan peaktiderna. Så egentligen kommer nog antalet delade tjänster i Tyresö minska något i jämförelse med tidigare till fördel för fler hela tjänster men inte i den utsträckning som fullständig trafik på 401 skulle ha inneburit.

Jo det var ju det jag skrev :-)

Förändringen i Tyresö blir ju marginell eftersom man redan har dagproduktionen bortlejd, om jag minns rätt bör det röra sig om tre omlopp på 401:an (är väl 20 min trafik dagtid)

Karsten

Citat från: Bussföraren skrivet 18 juli 2011, 17:22:09 PM
Jo det var ju det jag skrev :-)

Förändringen i Tyresö blir ju marginell eftersom man redan har dagproduktionen bortlejd, om jag minns rätt bör det röra sig om tre omlopp på 401:an (är väl 20 min trafik dagtid)

12-minuterstrafik är det i mellantrafiken vintertid. Det borde gå åt 6-7 omlopp för detta.

Bussföraren

Citat från: Karsten skrivet 18 juli 2011, 19:09:41 PM
12-minuterstrafik är det i mellantrafiken vintertid. Det borde gå åt 6-7 omlopp för detta.

Hmm,,, jag kikade naturligtvis i sommartdt :-(

MrX

Kanske kan man göra åt andra hållet med, att Tyresöförare kör ett varv 639 efter någon linje till Stockholm C eller mellan 401:orna. Helt osannolikt är det kanske ändå inte.