Norrtälje på linje 401

Startat av igel, 16 juli 2011, 15:45:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Nacka-Värmdö har ju kört en hel del avgångar på 401:an, men till hösten lär det vara slut då N-V och Tyresö inte tillhör samma bolag. Nu ryktas det att Nobina Norrtälje ska köra en del avgångar på 401:an.

Karsten

Ja, varför inte? Kallhäll körde väl en 442 vintern som gick, så värre blandning har vi varit med om. Kör man med Tyresös vagnar eller merutnyttjas B9S från linje 639?

MrX

Det stämmer fint, till i höst kommer enstaka delade körpass från Norrtälje ha några avgångar på 401. Förmodligen stämmer det Karsten säger alltså att man utnyttjar 639ans bussar. Anledningen är enkel, man vill minska de delade passen. Vi får se resultatet i höst som sagt var, spännande värre!

Bussmicke

Delade pass är en idioti som bra tar upp onödigt mycket av ens fritid.
På vissa småhålor är det oundvikligt men ändå
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrH

Citat från: Bussmicke skrivet 16 juli 2011, 19:19:29 PM
Delade pass är en idioti som bra tar upp onödigt mycket av ens fritid.
På vissa småhålor är det oundvikligt men ändå

Stämmer i många fall men det är inte alla som tycker så! Mig passar det utmärkt med en lång rast mitt på dagen då jag kan klippa gräs eller rasta hund. Men då bor jag nära depån och kan "kvista hem" närsomhelst. Värre är det när man passet är delat i tre delar som vi ibland har, med kanske 1,5 timme rast en gång och 2 timmar andra. Då hinner man inte med något vettigt alls.

Men totalt sett är det nog sant att det är för många delade pass och det är väl bra att man försöker minska dem, det håller jag med om. Många bor ju också en bit ifrån depån och då är delat ett otyg såklart.

/MrH

Omnilasse

Citat från: Bussmicke skrivet 16 juli 2011, 19:19:29 PM
Delade pass är en idioti som bra tar upp onödigt mycket av ens fritid.
På vissa småhålor är det oundvikligt men ändå
Det är tyvärr oundvikligt i en stad som Stockholm också - om man inte vill köra med en massa halvtidare och folk på timmar förstås...I stadstrafik fungerar det ju dock bra att minimera den delen med bra tidtabellsupplägg. Sedan är det ju också en del som gillar det upplägget, men i den bästa av världar borde det ju råda en jämvikt mellan de som gillar det och antalet sådana tjänster...

Men för att ta ett räkneexempel:
Det behövs kanske drygt 200 bussar och förare för att klara högtrafiken i ett på forumet kärt område som exempelvis Nacka/Värmdö, i mellantrafiktid behövs det kanske 60 fordonsomlopp. Visserligen kan pausar och raster kanske göra att man kan få upp det till 75 tjänster - men sedan...om 200 förare ska dela på 60 turer, tja då skulle man utslaget köra knappt var trejde tur på en linje! (om man nu leker med det osannolika att man körde samma linje hela dagen...), exempelvis då kör ett varv på 474 från Hemmesta kl. 9.02, tillbaka 10.47, och sedan köra nästa tur klockan 14.32 till 16.27...Visst, man kan ge betalt för tiden, men i realiteten är det ju en delad tjänst iaf!

Man kan möjligen diskutera villkoren för delade tjänster etc, men att de inte skulle behövas håller inte (såvida inte trafikhuvudmannen beställer avsevärt mer trafik och väljer att köra med tomma bussar)...




 

Adrian Langemar

Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt. Anledningen är att många Norrtäljebussar går till Stockholm på morgonen och tillbaka till Norrtälje på eftermiddagen. På Busslinks tid löste man det genom att låta förarna köra innerstadsbussar under dagen, men det går ju inte längre då det är olika entrepenörer. Det är väl antagligen därför som dessa förare får köra 401 istället. I så fall är det värt att notera att man inte minskar det totala antalet delade tjänster genom detta, vad som händer är att delade Norrtäljetjänster med uppehåll i Stockholm ersätts med delade Tyresötjänster med uppehåll i Tyresö (eller blir det Slussen?). (det totala antalet tjänster per garage förändras inte eftersom Norrtälje får fler "vanliga" tjänster och Tyresö får färre sådana jämfört med alternativet)

homer

Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 juli 2011, 22:33:46 PM
Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt.

Där har vi svaret varför cirka 40 förare har sagt upp sig från Nobina...

usel personalpolitik är bara förnamnet 2011

Bussföraren

Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 juli 2011, 22:33:46 PM
Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt. Anledningen är att många Norrtäljebussar går till Stockholm på morgonen och tillbaka till Norrtälje på eftermiddagen. På Busslinks tid löste man det genom att låta förarna köra innerstadsbussar under dagen, men det går ju inte längre då det är olika entrepenörer. Det är väl antagligen därför som dessa förare får köra 401 istället. I så fall är det värt att notera att man inte minskar det totala antalet delade tjänster genom detta, vad som händer är att delade Norrtäljetjänster med uppehåll i Stockholm ersätts med delade Tyresötjänster med uppehåll i Tyresö (eller blir det Slussen?). (det totala antalet tjänster per garage förändras inte eftersom Norrtälje får fler "vanliga" tjänster och Tyresö får färre sådana jämfört med alternativet)

Tyresö får knappast fler delade tjänster eftersom Nacka/Värmdö kör 401 dagtid sedan många år.

Och givetvis har inte Tyresöförare delade tjänster med uppehåll i Slussen....

Lars

Här har vi ytterligare ett problem i BBA som inte blivit som det är tänkt. Genom att lägga delade tjänster på bortaort så tjänar bussföretaget på detta då den 17%-iga uppräkningstiden inte gäller om uppehållet är på bortaort. Då kommer istället den 25%-iga tiden.
Men skillnaden är att på hemmaort så räknas all tid som 17% om rasten är mer än 90 min
medan det endast är tiden utöver 90 min rast som räknas som betald med 25% på bortaorten om uppehållsrum finns, vilket jag utgår ifrån att det finns i Stockholm, med de krav på ett sådant som finns i bilaga E i BBA annars ska tiden betalas med 75%.
Detta innebär att först vid uppehåll längre än 4 timmar och 40 minuter tjänar föraren på att ha uppehållet på bortaort.
Jag har gjort en tabell som visar den tid som de flesta förare förlorar på ett uppehåll på bortaorten jämfört med om rast varit på hemmaorten.


Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 juli 2011, 22:33:46 PM
Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt. Anledningen är att många Norrtäljebussar går till Stockholm på morgonen och tillbaka till Norrtälje på eftermiddagen. På Busslinks tid löste man det genom att låta förarna köra innerstadsbussar under dagen, men det går ju inte längre då det är olika entrepenörer. Det är väl antagligen därför som dessa förare får köra 401 istället. I så fall är det värt att notera att man inte minskar det totala antalet delade tjänster genom detta, vad som händer är att delade Norrtäljetjänster med uppehåll i Stockholm ersätts med delade Tyresötjänster med uppehåll i Tyresö (eller blir det Slussen?). (det totala antalet tjänster per garage förändras inte eftersom Norrtälje får fler "vanliga" tjänster och Tyresö får färre sådana jämfört med alternativet)

Fast det kanske ska tilläggas att det faktum att man kör med DD borde ju totalt sett minska antalet delade tjänster med närmare ett tiotal till vintertidtabellen - om än Norrtäljeförarna själva inte får ta del av hela den vinsten, pågrund av det produktionsutbyte Busslink kunnat ha med Norrort och innerstaden.

Sedan (oavsett vad man tycker om det) har det ändå rört sig om ett fåtal tjänster per dag - det är ju inte direkt någon invasion av Norrtäljebussar som stått parkerade vid Tekn dagtid...Kan man bara fördela dem på ett bra sätt, bör det ju inte vara så allvarligt. Värre är det väl då för Hallstavikförarna - om ett par av deras omlopp blir delade (med tanke på att det väl är rätt få förare som är stationerade där)...Samtidigt som det ju blir ännu mer orimligt att tomköra bussen fram och tillbaka mellan Hallstavik och Stockholm, enkom för att kunna erbjuda uppehållet på hemmaort...En tröst är ju dock ändå att viss del av tiden (är väl 25 procent på bortaort), räknas som betald arbetstid. Detta är ju också ett bra sätt att göra det lönsamt för företagen (förutom att man nog ändå oavsett vill försöka hitta en bra lösning) att hitta produktionsutbyteslösningar på. Om man ändå får betala för 1,5 timme av tiden föraren är i Stockholm, är det ju förstås en vits om tiden kan utnyttjas till arbete istället - även om det innebär viss förflyttningstid.

Lars:
Fast du kan ju bara ha rast på bortaort om den inte delar tjänsten. Det står ingen stans i avtalet att man inte ska räkna på samma sätt som vid delad tjänst på hemmaort. Bortaortsregeln är ju främst utformad för beställningstrafik, och då är det ju normalt att man har körningar även på bortaorten och det är ju där rasten kommer in. Dessuom räknas ju 25 procent av rasten också som arbetstid. Men huvudregeln gäller ju alltid - att rast inte delar tjänst/pass. 



Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 17 juli 2011, 02:31:26 AM
Sedan (oavsett vad man tycker om det) har det ändå rört sig om ett fåtal tjänster per dag - det är ju inte direkt någon invasion av Norrtäljebussar som stått parkerade vid Tekn dagtid.

En eller två platser reserverade för Rimbobaserade bussar som är tänkta att stå på TEH flera timmar dagtid är dock alltid tomma, då Fridströms räknat på att det lönar sig att tomma hem dem för att kunna städa, tvätta, tanka, serva och laga dem under dagtid istället för under sena kvällar och nätter.

yngrot

Då låter det som att Fridströmsförare inte har så många delade pass??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2011, 02:39:44 AM
En eller två platser reserverade för Rimbobaserade bussar som är tänkta att stå på TEH flera timmar dagtid är dock alltid tomma, då Fridströms räknat på att det lönar sig att tomma hem dem för att kunna städa, tvätta, tanka, serva och laga dem under dagtid istället för under sena kvällar och nätter.

Är omloppen så luftiga att det finns tid till sådant? Annars måste ju föraren börja med att ta rast i Teh på förmiddagen och åka tidigare på em för att hinna ta en rast innan omloppet ska gå i trafik igen, detta gör ju ofta att det inte fungerar med att tomma fram o åter en så pass lång sträcka.

Men man kan ju lägga arbetstiden så att bussen ska stå kvar i Teh med kvartstid men underförstått ska föraren köra hem den o tillbaka på em, det funkar till tunga gruppen är på kontrollhumör och vill se "kortet" :-)

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 17 juli 2011, 13:29:59 PM
Då låter det som att Fridströmsförare inte har så många delade pass??

Jovisst finns det gott om delade pass, men med uppehållet i Rimbo.

Citat från: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 16:49:27 PM
Är omloppen så luftiga att det finns tid till sådant? Annars måste ju föraren börja med att ta rast i Teh på förmiddagen och åka tidigare på em för att hinna ta en rast innan omloppet ska gå i trafik igen, detta gör ju ofta att det inte fungerar med att tomma fram o åter en så pass lång sträcka.

Men man kan ju lägga arbetstiden så att bussen ska stå kvar i Teh med kvartstid men underförstått ska föraren köra hem den o tillbaka på em, det funkar till tunga gruppen är på kontrollhumör och vill se "kortet" :-)

På de omlopp jag tänker på räcker tiden mer än väl. Jag har kört de flesta SL-omloppen med digital färdskrivare, och det är inga som helst bekymmer. Oftast börjar man med tre st 639:or RMO-TEH, TEH-RMO, RMO-TEH och sen tom hem. Inräknat tomkörningen till Rimbo blir det nästan fyra timmars sammanlagd arbetstid, oftast med 10-15 min uppehåll i varenda ände. Öregrundkörningen löser man man med hjälp av föraravlösning i Rimbo.