Umeå: "Manipulerade busskort för att påvisa brister – polisanmäld"

Startat av Ersa, 09 mars 2011, 15:34:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Att manipulera Länstrafikens busskort och datasystem är enkelt – det konstaterar Mikael Nordfeldth från föreningen Umeå Hackerspace. Han har erbjudit Länstrafiken sin hjälp som svarar med att polisanmäla honom"
http://www.folkbladet.nu/244866/2011/03/08/manipulerade-busskort-for-att-visa-pa-brister-%E2%80%93-anmald

Länstrafiken Västerbotten är inte intresserad av någon hjälp med att rätta till problemen med datasystemet. Tom Westerberg jobbar som ekonomichef på Länstrafiken Västerbotten och har blivit kontaktad via mejl av Mikael Nordfeldth. – Jag kan bekräfta att han har kontaktat oss och problemet har kommit till vår kännedom. Efter det har vi polisanmält honom och det föreningen gjort".
http://www.folkbladet.nu/244868/2011/03/09/lanstrafiken-ar-inte-intresserad-av-att-fa-hjalp-med-systemet

RoggaBoy

Ser fram emot den nya generationen av samma system som man talar om i artikeln dock, kanske innehåller det systemet reskassa som Länstrafiken utlovade Hösten 2008 skulle lanseras inom någon månad.

Ja, de månaderna har passerats och blivit några år...

Biljettsystemet anges som en av orsakerna av Länstrafiken till att dom måste spara 30 miljoner i år, så hoppas man gör ett bättre köp denna gång!

Jonas

Hur kan man anmälan någon som självmant kommer till en för att hjälpa till???  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 09 mars 2011, 18:51:07 PM
Hur kan man anmälan någon som självmant kommer till en för att hjälpa till???  ???

Han anmäldes för att han de facto förfalskat korten och dessutom via Youtube lärt ut hur man går till väga. Inte för att han ville hjälpa till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas