Trafikpropp vid Triangeln i Malmö

Startat av Peter L, 23 december 2010, 22:13:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

...så kan det gå när snöröjningen inte fungerar och bilarna parkerar lite som de vill.  :(

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1336722/Trafikpropp-vid-Triangeln.html

Nupski

Bilden i repotaget på den gôr sletna framdäcket var en höjdare, konstigt att killen inte får grepp med framvagnen.

76

Däcken ser inte särskilt slitna ut. Däremot är det rulldäck.

Jan

Citat från: 76 skrivet 24 december 2010, 08:08:32 AM
Däcken ser inte särskilt slitna ut. Däremot är det rulldäck.

Det ska vara denna typ av däck på framhjulen.
I branschen 37 år

KG

Citat från: Jan skrivet 24 december 2010, 08:20:53 AM
Det ska vara denna typ av däck på framhjulen.

På sommaren ja. På vintern är de livsfarliga.

lil-sis

Citat från: KG skrivet 24 december 2010, 14:03:20 PM
På sommaren ja. På vintern är de livsfarliga.

Det går på vintern det också.

Fast då är det bra om det är lite röjt och inte så mycket bilar parkerade som tja folk har vett till att parkera.

KG

Citat från: lil-sis skrivet 24 december 2010, 21:38:22 PM
Det går på vintern det också.

Fast då är det bra om det är lite röjt och inte så mycket bilar parkerade som tja folk har vett till att parkera.

Klart det GÅR, men det finns en anledning till att varken ditt eller mitt företag har rulldäck på styrande axel...

Bussnissen

Citat från: KG skrivet 24 december 2010, 14:03:20 PM
På sommaren ja. På vintern är de livsfarliga.
Det är bara att instämma! I Umeå ser ofta däcken ut så här . De blir stenhårda i kylan
och absolut inget grepp. Ibland är det rena lotteriet om man ska hinna få stopp i tid.
Att väja är ofta lika svårt när de inte svarar i halka.
Dessa däck borde förbjudas vintertid. Det är inte seriöst av ett bussbolag att köra med
rulldäck vintertid. Man äventyrar personal och passagerares säkerhet.

Mittlinje

Just nu är det extremt väder i Skåne. Normalt behövs inget annat om vintrarna, vi klarar oss bra ändå. Det väglag som är normalt här på vinterna, under det gör inte ens dubbdäck någon nytta - ca 0,5 mm svart halka!

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 december 2010, 01:29:41 AM
Ursäkta men....det SKA sitta rulldäck på icke drivande axel, jag tror nog att de bussåkare som har däck med grovmönstrat drivmönster på framaxeln är lätt räknade.

Däremot finns det en hel uppsjö av mönster för rulldäck, från sommarmönster för fjärrtrafik till till vintermönstrade för citybussar.

Det senare har jag sett monterade på ytterst få bussar i landet i sådan trafik, kan bara påminna mig två bussåkare ;)

Om man pratar michelinspråk så har man tre typer av däck. Styrdäck, drivdäck och bärande däck. Jag klassar däcket på bilden som bärande, inte styr...