Busskörkort i Uppsala

Startat av Fox, 14 november 2010, 17:23:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fox

Jag tänker ta busskort och börja ratta en buss....för arbetet som jag har nu är jag trött på!
Någon som kan rekomendera en bra utbildare i Uppsala?

Har sett annonsen från GUB där de söker folk till utbildning, men jag känner inte riktigt för att ratta en stadsbuss utan vill ut på landet.

----
EDIT: Ändrade rubriken "Busskort" till "Busskörkort", så frågeställaren kan få mer hjälp.

Ersa

#1
Nobina är den ende UL-operatör som har vunnit mer trafik från och med sommaren 2011, men då man bara har garanterad trafik ett år, fram till sommaren 2012 så blir det tyvärr inga nya tillsvidareanställningar. Dessutom vet jag inte om de utbildar D-kort till nya förare till UL-trafiken på sin egen skola.

Du kan ju alltid kontakta Nobina, men jag skulle tro att det säkraste kortet (D-kortet, höhö) är att ta kortet hos GUB och köra för dem i stan fram tills att hela landsbygdscirkusen är utredd.

Björn Ax

Ja säger som ersa. GUB är nog det säkraste företaget att ta D-kortet på just nu.

Om du inte tar det privat det vill säga.

kimpan

#3
Citat från: Björn Ax skrivet 14 november 2010, 18:03:03 PM
Ja säger som ersa. GUB är nog det säkraste företaget att ta D-kortet på just nu.

Om du inte tar det privat det vill säga.


Och skall du ta det privat behöver du en välfylld plånbok. Först måste du ta själva D behörigheten. Sedan fortsätta med YKB:n. grundutbildningen är på 140 timmar på heltid. YKB kostar kring ca 22 000 (enligt Grönslunds hemsida) plus sedan vad ditt busskort kostar... räkna med från 40 000 uppåt. YKB är på heltid Mån-Fre mellan 8 o 16 och du får ingen lön och tror inte att CSN heller hjälper till

KG

Tar du kortet på GUB måste du jobba där två år, annars får du betala:
Slutar innan ett år, 60 000kr.
Slutar efter ett år, 30 000kr.

Ersa

Citat från: KG skrivet 14 november 2010, 20:16:46 PM
Tar du kortet på GUB måste du jobba där två år, annars får du betala:
Slutar innan ett år, 60 000kr.
Slutar efter ett år, 30 000kr.

Smidig tajmning. Om två år har ju UL-cirkusen äntligen lagt sig, och en enda stor operatör har hunnit bli varm i kläderna. :)

lil-sis

Det är om man börjar idag ca 27 mån kvar tills man har fullgjort sitt åtagande.

Jag började sept 2008 och 5jan 2011 har jag gjort mina två år.

Fox

Nu har jag sökt på GUB och får se vad som händer...

KG

Citat från: Fox skrivet 15 november 2010, 09:47:08 AM
Nu har jag sökt på GUB och får se vad som händer...

Om det var länge sedan du gjorde något teoriprov för körkort kan det vara läge att friska upp dessa kunskaper inför besöket på GUB.  ;)

Fox

Nu har jag vatt på GUB....får vänta och se hur de gick men teorin o körningen var en baggis.
Får man vänta och se ifall man får 1 av de 9 platserna.

Jacob med C

Får man auto- eller manuelltbehörighet hos GUB?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

lil-sis

Som hos de flesta bolag som utbildar själva får man automat.

Men det är inte så besvärligt att fixa ett manuellt om man vill ha det. På Busslink så tyckte de att man skulle köra ett år först och sen när man var "varm i kläderna" köra upp för manuellt men jag vet inte om de hjälpte till.

jocke

Citat från: Fox skrivet 03 december 2010, 15:18:33 PM
Nu har jag vatt på GUB....får vänta och se hur de gick men teorin o körningen var en baggis.
Får man vänta och se ifall man får 1 av de 9 platserna.

Hur funkar de, körs de med större bil eller körs de med buss inne på garageplan/annat inhängnat område?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 03 december 2010, 21:47:34 PM
Hur funkar de, körs de med större bil eller körs de med buss inne på garageplan/annat inhängnat område?


Nu hade jag redan busskort när jag började på GUB så jag fick köra buss ute i trafiken men när jag började på swebus så fick jag köra vanlig personbil en liten sväng även fast jag hade busskort då också. Var inte svar på din fråga men ändå. :)

Fox

Citat från: jocke skrivet 03 december 2010, 21:47:34 PM
Hur funkar de, körs de med större bil eller körs de med buss inne på garageplan/annat inhängnat område?



Med vanlig bil...
En sväng runt i stan