Solaris vinterkörning

Startat av forthemoment, 10 november 2010, 03:14:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Att Solaris-kortvagnarna bromsar lite för mycket på framaxeln jämfört med bakaxeln är ju ett gammalt bekymmer som ingen riktigt verkar kunna lösa. Detta i kombination med att drivaxeln gärna driver vidare lite gör ju att bekväma stopp blir svårt i halka. Man kan ju lägga i neutralläget för att dämpa symtomen, men det är ju ingen permanent lösning i längden.

Det måste vara en märklig syn att se en Solaris-ledvagn fastkörd. Med bra däck är dessa ju väldigt bra vintervagnar för att vara ledvagnar, helt i samma klass som de underbara grå Scania CN113ALB-ledvagnarna som bara gick på 1:an mot slutet. De ledvagnar man först körde fast med var ju Scania OmniCity tätt följd av Volvo B9S.

52xx-vagnarna är ju långa boggivagnar och måste ju som alla boggis ha rejäla däck åtminstone på drivaxeln för att kunna ta sig fram. Dessa är tyvärr nerlusade med då toppmodern teknik av årgång 2001, och antispinnsystemet fungerar därför lite till och från, beroende på vad datorerna är på för humör. Det var ju inte direkt i bästa skick när de kom direkt från Jönköping med bl.a igensatta kylare (som ledde till att kylfläkten gick jämt) och glapp i både ABS och första generationens ASR.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 13 november 2010, 00:41:24 AM
Varför tror du att vissa reglage är placerad innanför en lucka? Jo, just för att fordonets ägare inte vill att förarna inte ska ändra på dess inställningar. Precis samma sak som för inställning I & II på vissa automatlådor samt reglaget för temperatur i passagerarutrymmet. Denna inställning och interna regler kan man ju tycka vad man vill om, men man bör ju ändå respektera det.

Det är standard hos Scania att ha knappen där. Lika så på Maxci sitter den också innanför luckan. Det är för tillval man får knappen på instrumentpanelen. Jag brukar inte stäga av retardern, men när folk säger att det "inte" går så måste jag ju få säga att dom har fel :)

M

Citat från: Ersa skrivet 13 november 2010, 15:07:02 PM
Att Solaris-kortvagnarna bromsar lite för mycket på framaxeln jämfört med bakaxeln är ju ett gammalt bekymmer som ingen riktigt verkar kunna lösa.

Låter mycke konstigt. Antar att dom som med annat köper det rätt från hyllan hos tillverkarna. Standard på ZF axlar är Knorr bromsar om du inte beställer något annat. Låter som det är Knorrs reglerventiler sitter i bussarna, så jag fattar inte vad problemet skulle vara. Antar att man mäter bälgtrycket i axlarna och därifrån anpassar bromsverkan.Så gör alla seriösa tillverkare med Knorrs utrustning men Solaris har kanske varit där och pillat för att göra det billigare. Hur svårt kan det vara att skruva ihop en buss med standardgrejjor från företrädesvis ZF? Uppenbarligen har inte Solaris fixat detta och då skall dom snarast sluta med att tillverka bussar.

/M

buskörare

Citat från: M skrivet 13 november 2010, 16:38:51 PM
Låter mycke konstigt. Antar att dom som med annat köper det rätt från hyllan hos tillverkarna. Standard på ZF axlar är Knorr bromsar om du inte beställer något annat. Låter som det är Knorrs reglerventiler sitter i bussarna, så jag fattar inte vad problemet skulle vara. Antar att man mäter bälgtrycket i axlarna och därifrån anpassar bromsverkan.Så gör alla seriösa tillverkare med Knorrs utrustning men Solaris har kanske varit där och pillat för att göra det billigare. Hur svårt kan det vara att skruva ihop en buss med standardgrejjor från företrädesvis ZF? Uppenbarligen har inte Solaris fixat detta och då skall dom snarast sluta med att tillverka bussar.

/M

Jag tror dock Solaris använder Voith-låda. Inte ZF.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 16:22:34 PM
Det är standard hos Scania att ha knappen där. Lika så på Maxci sitter den också innanför luckan. Det är för tillval man får knappen på instrumentpanelen. Jag brukar inte stäga av retardern, men när folk säger att det "inte" går så måste jag ju få säga att dom har fel :)

Ja, det går självklart att göra en massa saker, men då mycket av detta kan gå tvärtemot vad arbetsgivaren bestämt är det ju inte så bra att uppmuntra till det. På vissa håll kan man som anställd få en skriftlig varning direkt om man ändrar lägen på strömbrytare innanför "låsta" luckor.

forthemoment

Citat från: buskörare skrivet 14 november 2010, 12:39:36 PM
Jag tror dock Solaris använder Voith-låda. Inte ZF.

Vi har både VOITH lådor och ZF på våra. Mest VOITH dock. Solaris verkar plocka ihop en massa olika komponenter från massa olika tillverkare och sätta ihop en buss utav det. Det verkar vara väldigt lite som e standard på en Solaris som man måste betala extra för och det vill väl inte alla företag. Jag kommer inte att gilla att köra Solaris nu under vintern i Göteborg. Tänker också på hur det skall gå i halkan när bussen hackar fram så som SSolaris kan göra. Jag hoppas verkligen att Veolia bygger om dom så vi kanske får en dräglig arbetsmiljö. Märkte i veckan att den dagen jag bara körde Volvo, hade jag inte alls ont i kroppen. Den dagen där jag körde Solaris hade jag jätte ont i hela kroppen, främst i axlar och höger ben. Jag hoppas verkligen dom får ordning på de Solaris vi har och inte köper in fler efter det heller!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

buskörare

#21
Citat från: forthemoment skrivet 14 november 2010, 13:14:51 PM
Vi har både VOITH lådor och ZF på våra. Mest VOITH dock. Solaris verkar plocka ihop en massa olika komponenter från massa olika tillverkare och sätta ihop en buss utav det. Det verkar vara väldigt lite som e standard på en Solaris som man måste betala extra för och det vill väl inte alla företag. Jag kommer inte att gilla att köra Solaris nu under vintern i Göteborg. Tänker också på hur det skall gå i halkan när bussen hackar fram så som SSolaris kan göra. Jag hoppas verkligen att Veolia bygger om dom så vi kanske får en dräglig arbetsmiljö. Märkte i veckan att den dagen jag bara körde Volvo, hade jag inte alls ont i kroppen. Den dagen där jag körde Solaris hade jag jätte ont i hela kroppen, främst i axlar och höger ben. Jag hoppas verkligen dom får ordning på de Solaris vi har och inte köper in fler efter det heller!

Oki. Våra har Voith och det är också dom som ska försöka få ordning på retarden på våra.
Måste dock erkänna att jag blivit lite "Solaris-ifierad" och har vant mig vid många av problemen. Men dom är ju inte lättkörda direkt. Måste också berömma min arbetsgivare i deras arbete med dom, för det jobbas hårt med att få ordning på problemen. Lite nervös inför vintern jag med, kommer nog fega ur och lägga i neutralen vid inbromsning i nedförsbackar. Våra driver rätt hårt framåt vilket ställer till det i inbromsningar nedåt.

Laban

Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 16:22:34 PM
Det är standard hos Scania att ha knappen där. Lika så på Maxci sitter den också innanför luckan. Det är för tillval man får knappen på instrumentpanelen. Jag brukar inte stäga av retardern, men när folk säger att det "inte" går så måste jag ju få säga att dom har fel :)

Oki där ser man, hade jag ingen aning om! Har dock inte tillgång till låsta luckor så det är svårt att hålla koll på.
På alla äldre bussar jag har kört har knappen suttit på instrumentpanelen för just detta... Vid halt väglag brukar jag alltid stänga av retardern just för att slippa låsta bakhjul!

Annars försöker iaf jag använda retardern så mkt det bara går

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 12:50:15 PM
Ja, det går självklart att göra en massa saker, men då mycket av detta kan gå tvärtemot vad arbetsgivaren bestämt är det ju inte så bra att uppmuntra till det. På vissa håll kan man som anställd få en skriftlig varning direkt om man ändrar lägen på strömbrytare innanför "låsta" luckor.

Jo precis. Brukar bara ändra om jag får den ordern av någon på ledningen. Vilket har hänt en gång, då retardern var så stark att den låste hjulen vid inbromsning.