Solaris vinterkörning

Startat av forthemoment, 10 november 2010, 03:14:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

forthemoment

Hej!!

Jag har en fråga angående bussar i allmänhet kanske eller det rör våra Solaris i Göteborg iaf. Jag har inte kört dom på ett tag så kör man dom en hel dag och går hem med värk i hela kroppen!! Axlarna värker för den tröga styrningen och höger benet värker för pedalerna. Men nu har så många av oss klagat, och en hel del är sjukskrivna i perioder pga. den dåliga arbetsmiljön i Solaris så dom ahr börjat titta på möjligheten att justera dom. Man kan ju alltid hoppas. Men iaf till min fråga!

På alla andra bussar jag kört så har retardern gått att stänga av. Jag brukar alltid stänga av den när det är riktigt halt, eller justera ner den så den inte tog i hårt iaf! Nu är det ju så med Veolias Solaris i Göteborg att man inte kan stänga av retardern!! Idag när jag körde i Bergsjön, så fick jag inte stopp när retardern gick in, bussen bara gled. Jag tyckte det var äckligt på många ställen när retardern går in så pass hårt som den gör på Solaris! Dessutom hackar dom/studsar ju fram, det var inte roligt I bergsjön när man skulle få stopp för det var lite halt. Sen drog dom in trafiken på 58:an vid Stora Björn och Atmosfärsgatan. Jag fatta inte varför man inte kan stänga av retardern! På Volvo bussarna går inte retardern in så kraftigt direkt som den gör här, och man kan kan ju stänga av den här.

Nån som har några tips på hur man kan bromsa på något speciellt sätt med Solaris, jag körde väldigt sakta men ändå var det äckligt på sina ställen, har kört Volvo MAN Den Oudsten i halka men upplevelsen med Solaris slår allt och detta var ju ingenting egentligen, det var ju bara halt på sina ställen vill inte ens tänka på när det blir vinter på riktigt och hur det skall bli att köra Solaris!!

Tacksam för tips!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Jan Sjöberg

Så som du beskriver det så tycker jag du ta kontakt med ditt Skyddsombud! Bussen är rent av trafikfarlig och då ska det sättas ett Skyddstopp !!! enl gällande regler som finns, tills teknikavd har löst problemet!!!!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Björn Ax

Ja håller med helt. På våra bussar på GUB så har vi inte en enda som vi kan stänga av retarden på.
Vissa bussar är helt okej för där tar inte retarden så hårt men andra är helt omöjliga.

Förstår inte varför bolagen inte beställer med avstängningsbar retarder. På vintern är den ett otyg.  >:(

Ersa

I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.

Rojje

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 09:45:53 AM
I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.

Hur kan det skilja så mycket beroende på var i Sverige en Solaris går? Inte skiljer det på servostyrningen, eller pedalerna, på en Volvo eller Scania beroende på var i Sverige den går? Eller?

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2010, 11:43:03 AM
Men... jobbar inte retardern tillsammans med ABS/ASR? Då ska du inte kunna få hjullåsning.

På modernare Volvo är det så i alla fall. Pajar ABS så slutar även retardern att fungera.

M

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 09:45:53 AM
I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.
Då hade man fått Dieseldrivna bussar inte Gasdrivna. Viss skillnad på motorbroms på de motorerna och då klappar man på med retardern på gasarna istället. Nämnas skall att Gas Solarisarna i Gbg är försedda med växellådor från Voith eller ZF och jag upplever som passagerare att Voitarna klämmer i lite extra. Det verkar som att dom har börjat få ordning på växlingsprogrammet oxå, dom växlar inte lika hysteriskt längre (Voith). Sedan att det inte finns någon "offknapp" till retardern är ju rent kriminellt i en sådan backig stad som Gbg. Allmänt tycker jag att ZF Ecolife lådan passar bättre till Cummins Westport gasmotorn, då tack vare sitt extra växelsteg. Tack för mig nu skall jag strax med 95% risk åka Solaris till jobbet :-(.

/M

georg

Det är faktiskt två steg mer i Ecolife! den är sex växlad.

M

Citat från: georg skrivet 11 november 2010, 08:24:41 AM
Det är faktiskt två steg mer i Ecolife! den är sex växlad.

Sorry jag vet det.

/M

Laban

Här uppe i norra delen av landet går retardern ej att stänga av på nyare Scania Omnilink heller! ett riktigt otyg om ni frågar mig...

Angående Solarisbussarna så har jag faktiskt aldrig upplevt retardern som något större problem!
Men vid riktig halka är dom hopplösa, glider långt förbi hållplatser och "hackar/hoppar" fram flera meter innan man ska göra det sista stoppet!

Optimal

Citat från: Laban skrivet 13 november 2010, 00:07:51 AM
Här uppe i norra delen av landet går retardern ej att stänga av på nyare Scania Omnilink heller! ett riktigt otyg om ni frågar mig...

Angående Solarisbussarna så har jag faktiskt aldrig upplevt retardern som något större problem!
Men vid riktig halka är dom hopplösa, glider långt förbi hållplatser och "hackar/hoppar" fram flera meter innan man ska göra det sista stoppet!

Tycker det är kul när folk säger att det inte går utan att änns ha prövat. På Scania så öppnar du bara luckan i taket å trycker på knappen som det står Retarder ON  OFF på. Tryck den till off. Sen är det klart :D

Ersa

Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 00:34:29 AM
Tycker det är kul när folk säger att det inte går utan att änns ha prövat. På Scania så öppnar du bara luckan i taket å trycker på knappen som det står Retarder ON  OFF på. Tryck den till off. Sen är det klart :D

Varför tror du att vissa reglage är placerad innanför en lucka? Jo, just för att fordonets ägare inte vill att förarna inte ska ändra på dess inställningar. Precis samma sak som för inställning I & II på vissa automatlådor samt reglaget för temperatur i passagerarutrymmet. Denna inställning och interna regler kan man ju tycka vad man vill om, men man bör ju ändå respektera det.

SimonB

Citat från: Jim skrivet 13 november 2010, 00:34:29 AM
Tycker det är kul när folk säger att det inte går utan att änns ha prövat. På Scania så öppnar du bara luckan i taket å trycker på knappen som det står Retarder ON  OFF på. Tryck den till off. Sen är det klart :D

Man vill ju kunna ändra under körning. Ofta är hjälpbromsen bra att ha, men ibland vill man helst slippa den. För min del brukar jag använda VEBen vid körning på landsväg, medan jag ofta slår från den vid tätortskörning under 50 kmh. Det blir väldigt lätt ryckiga inbromsningar om man har den på i lägre farter.
Att den sitter i taket är ju ett gott tecken på att tanken är att den inte ska ändras...

//Simon som tycker det är tragiskt att bussåkerierna omyndigförklarar sina chaufförer.

Uffe D

Retardern är närmast livsfarlig vid halt väglag, att inte bussbolagen tillåter att den stängs av är ett tecken på dålig omsorg om passagerarnas säkerhet, fast å andra sidan, ligger man och pressar i 100 knyck på motorvägen med stående passagerare i bussen så spelar det nog ingen roll, omsorgen om passagerarna är redan dålig.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2010, 09:45:53 AM
I Umeå går det att stänga av retadern på alla Solaris Urbino. I vissa extrema fall hjälpte det dessutom att lägga ur växeln för att kunna bromsa riktigt mjukt. Pga Umesolarisvagnarnas hängande pedaler, extremt bra servostyrning och bra antispinn var de favoriter även på vintern. Synd att inte ni fått samma typ av vagnar.
Dessvärre är inte våra 12-meters Solaris några favoriter längre. De bromsar för hårt på framhjulen vilket får till
följd att man åker i sidled med framvagnen vid inbromsning vid hållplatser. Dessutom anlitar Nobina en däcksfirma med
namnet Euromaster som inte verkar ta seriöst på det här med däckkvalitet. Så här långt i vinter har vi åkt omkring på
undermåliga däck på många bussar. Om det är Nobina eller Euromaster som ska klandras, det vet jag inte.
Det har förstås att göra med vilka direktiv som utgått mellan nyss nämnda.
Det är första gången under alla år jag kört buss som man bytt däck även på våren. Tidigare har man kört slut på
vinterdäcken på sommaren och lagt på nytt till hösten.
Vid vår första riktiga vinterdag i veckan fick detta till följd att 6930 stod och blockerade gamla E12 40min i morgonrusningen
i ett litet uppförslut vid Minervaskolan. Den hade ställt sig på tvären. Drivhjulen såg ut som nötta fjolårsdäck med
lite mönster. En buss gled baklänges av vägen vid Östra Ersboda ändhållplats. Undermåliga däck.
Det blev en viss aktivitet under dagen att byta däck på ett antal vagnar.
De utlovade snödäcken från Michelin som användes rätt mycket under förra vintern har vi inte sett mycket av.
Bussar ur 52XX-serien har dom och det känns och märks!! Det var en lärdom från förra vintern