Färdskrivar fråga

Startat av CD, 21 oktober 2010, 21:09:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Om bussen är utrustad med digitalfärdskrivare måste denna även användas om man enbart kört sträckor under 50km?
har kollat runt på transportstyrelsen hemsida och yrkestrafiken.se men kan inte få någon klarhet i det.

Björn Lövdahl

Citat från: CD skrivet 21 oktober 2010, 21:09:04 PM
Om bussen är utrustad med digitalfärdskrivare måste denna även användas om man enbart kört sträckor under 50km?
har kollat runt på transportstyrelsen hemsida och yrkestrafiken.se men kan inte få någon klarhet i det.
Vad jag vet så är svaret Nej. Tex Busslink i Stockholms Innerstad kör utan kort på sina.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

CD

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 21:26:14 PM
Vid enbart körning enligt gamla ATK skall skrivaren användas i out läge enligt anvisningar/tillämpningsföreskrifterna, se yrkestrafikportalen.

tack för svaret!

KG

Kan tillägga att OUT läget får användas både när man har kortet i samt utan kort.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 oktober 2010, 21:26:14 PM
Vid enbart körning enligt gamla ATK skall skrivaren användas i out läge enligt anvisningar/tillämpningsföreskrifterna, se yrkestrafikportalen.

Hur skall en traditionell färdskrivare egentligen användas i sådana fall?

SimonB

Citat från: JDS skrivet 21 oktober 2010, 22:38:14 PM
Hur skall en traditionell färdskrivare egentligen användas i sådana fall?

Utan blad?

SimonB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 00:16:53 AM
Inte använda skrivaren alls.

Detta är för att det i efterhand INTE ska kunna bli en diskussion huruvida du utfört undantagen körning eller ej, allt detta kan man läsa under tillämpningsanvisningar på yrkestrafikportalen.

Om du använder skrivare och i efterhand blir kontrollerad finns det ingen möjlighet att avgöra om du utfört undantagen körning eller underlåtit att följa lagen....

Ja det var vad jag menade. Har du inget blad, så använder du ju inte skrivaren. :)

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2010, 00:16:53 AM
Inte använda skrivaren alls.

Detta är för att det i efterhand INTE ska kunna bli en diskussion huruvida du utfört undantagen körning eller ej, allt detta kan man läsa under tillämpningsanvisningar på yrkestrafikportalen.

Om du använder skrivare och i efterhand blir kontrollerad finns det ingen möjlighet att avgöra om du utfört undantagen körning eller underlåtit att följa lagen....

Hur gör man när man kör blandad trafik? Säg varannan linje över och under 50km i längd.

SimonB

Citat från: KG skrivet 22 oktober 2010, 18:43:18 PM
Hur gör man när man kör blandad trafik? Säg varannan linje över och under 50km i längd.

Som jag har förstått det, så ska du rita "annat arbete" på bladet för de sträckor du kört linjer under 5 mil. Du kör alltså utan blad då, och ritar "annat arbete" efteråt när du sätter dig för att köra där du behöver blad.

KG

Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 18:46:04 PM
Som jag har förstått det, så ska du rita "annat arbete" på bladet för de sträckor du kört linjer under 5 mil. Du kör alltså utan blad då, och ritar "annat arbete" efteråt när du sätter dig för att köra där du behöver blad.

Men man får ju inte ta ur bladet och stoppa i det igen hur som helst?

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 16:25:31 PM
Ja det var vad jag menade. Har du inget blad, så använder du ju inte skrivaren. :)

"Nej nej nej!" skulle min körskollärare i Vännäs ropa på det. Man bör inte ha samma pappersblad i den analoga färdskrivaren någon längre tid, då detta ritas sönder efter ett tag. Men man ska alltid ha en tunn plastskiva av samma form som ett blad i skrivaren i stället. Att köra helt utan någon form av blad kan tydligen skada den på längre sikt.

Ersa

Citat från: KG skrivet 22 oktober 2010, 18:43:18 PM
Hur gör man när man kör blandad trafik? Säg varannan linje över och under 50km i längd.

På alla firmor jag kört för med sån blandad trafik har samma regel gällt: Alltid blad i för enkelhetens skull. :)

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 22 oktober 2010, 20:12:01 PM
"Nej nej nej!" skulle min körskollärare i Vännäs ropa på det. Man bör inte ha samma pappersblad i den analoga färdskrivaren någon längre tid, då detta ritas sönder efter ett tag. Men man ska alltid ha en tunn plastskiva av samma form som ett blad i skrivaren i stället. Att köra helt utan någon form av blad kan tydligen skada den på längre sikt.

Okay då! Det trodde jag var underförstått, men absolut. ;)
I avsaknad av plastskiva (vilket är rätt ofta) funkar det bra med ett blad, så länge man ser till att byta ut det i tid.
Jag kör ju lastbil, så jag måste alltid ha blad (kör dock mest digitalt), men det andra facket ska ju skonas...

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 22 oktober 2010, 20:28:56 PM
Okay då! Det trodde jag var underförstått, men absolut. ;)
I avsaknad av plastskiva (vilket är rätt ofta) funkar det bra med ett blad, så länge man ser till att byta ut det i tid.

Ja, mycket borde vara underförstått... men är tyvärr sällan det. 8)

Lusan

Transportsyrelsen rekommenderar om man kör ett fordon med digitalfärdskrivare att man skall ha kortet i och mata in "OUT", för att fusk inte skall misstänkas. Kör man sedan en tur då linjens längd överstiger 50km har man då inte "OUT" innmatat. De som bara har stadskörning får ju inte heller detta problem, om fusk dvs.
Har kört på en depå där vi körde både linjer under 50km och sedan efter tex rast linje över 50km, och då upp till 12 mil. Vi hade ALLTID färdskrivar blad i våra bussar och för att göra det så lätt som möjligt var det EU reglerna som gällde, alltid.

P.S Jag har frågat Transportsyrelsen D.S