Östergötland, Örebro Län, Värmlands Län och Karlstad

Startat av Stefan P, 04 oktober 2010, 15:58:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

julle

Avtalstiden för både Linde- och Kopparberg samt Odensbacken är 6 + 3 år med trafikstart augusti 2011.

Som redan bekannt är Busslink vinnare av Odensbacken och Buss i Väst av Linde och Kopparberg, Frövi och Fellingsbro i kombinationsanbud.

För Odensbacken handlar det om 15 st Region Boggibussar med lågentré, 5 st 10,5 metersbussar, 3 st Ledbussar med normalgolv och lift, alltså totalt 23 bussar. Samtliga fordon ska drivas med fosilfritt bränsle, där samtliga anbudsgivare offererat RME.

För anbudslämnare som inte ansåg sig kunna tillhandahålla ledbussar med normalgolv gavs möjligheten till alternativt anbud genom att ersätta 3 led med 5 boggibussar med lågentré. Detta alternativ har utnyttjats av Weidermans och Orusttrafiken. I trafiken ingår både linjetrafik samt skolskjuts. Anbudslämnare och pris:

                          Nobina           Busslink        Orust              Weidermans
Dieseldrift             36 094 095     30 935 279   35 080 834       36 659 965
Jmf med lägsta      18,7%           1,7%            15,4%             20,5%

Fossilfritt (RME)     35 484 129    30 410 600     34 544 756      37 766 507
Jmf med lägsta      16,7%                              13,6%             24,2%

Jämfört med nuvarande trafikavtal så ökar priset med 3,2%.


För Lindesberg handlar det om 5 st boggibussar med normalgolv, 8 st boggi med lågentré och 3 st 10,5 metersbussar. I Fellingsbro är det 4 st boggibussar med lågentré och 2 st 10,5 metersbussar. Frövi är det 4 boggi med lågentré och 1 st 10,5 metersbuss. Kopparberg har 4 st boggi med lågentré. Totalt rör det sig således om 5 st normalgolvade boggibussar, 20 st boggi lågentré, 6 st 10,5 metersbussar. Även här handlar det om RME som drivmedel.

Kombinationsanbud har varit möjligt. Anbudslämnare och priser:

1 Lindesberg         Orust                  Buss i Väst            Norabuss               Lindbergs buss
Fossilfritt                26 180 451          22 042 683
Diesel                  26 632 788          22 414 719

2 Fellingsbro      
Fossilfritt                8 154 593            7 175 955             7 733 521            8 341 409
Diesel                  8 249 469            7 274 476             7 733 521            7 595 748

3 Frövi
Fossilfritt                8 574 818            7 546 124             8 072 519            8 546 405
Diesel                  8 735 257            7 662 734             8 072 519            8 045 496

4 Kopparberg
Fossilfritt             7 884 210             7 231 847
Diesel                  8 021 140             7 327 523

Buss i Väst har lagt ett kombinationsanbud på samtliga 4 paket på 42 232 237 kr. Likaså gjorde Orusttrafiken med priset 47 160 097, bägge dessa med RME som bränsle.

Jämfört med nuvarande trafikavtal så minskar priset med hela  8,6%!

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2010, 16:05:56 PM
Om Volvo har någon RME motor i "braskaminsutförande" till B9S är mer tveksamt
Inte aktuellt med "braskamin" från Volvo, då ledbussarna i Odensbacken ska vara normalgolvade med RME- drift!

Blir spännnade att se vad det är för bussar Busslink har tänkt sig för det uppdraget!

RoggaBoy

En rätt stor prisskillnad mellan Busslink och Nobina. Märkligt att priserna i anbuden sjunker, samtidigt som tex lönerna för förare etc. stiger fast drivmedlet kanske blir billigare?

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2010, 22:32:19 PM
Gick det bra med beg normalgolvare?
Då kan man nog lösa det hela.
Avtalsår 2011-13 är kravet minst Euro III, därefter Euro IV.

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2010, 22:32:19 PM
Priserna på resten ligger som befarat väl lågt för BiV, tyvärr kan man nog befara att den låga nivån kan driva fler delägare på obestånd likt VL
Bussbranschavtalet ger rätt stort genomslag i Lindesberg med kringområden vad gäller kostnadsökningar, med väldigt många 3-timmarsinställelser och delade tjänster som ska räknas upp med 17%. Enkom detta borde höjt priserna med några procent! RME-driften har förvisso gjort att bränslekostnaden sjunker jämfört med diesel, men det är ändå rätt marginellt.

Jag är nog benägen att hålla med dig om att Buss i Väst har lagt ett klart "prisoffensivt" anbud. Hoppas nu bara för jösse namn att inte Söne ska tvingas gå samma väg som VL.....

Jan

Citat från: julle skrivet 10 oktober 2010, 17:49:23 PM
Bussbranschavtalet ger rätt stort genomslag i Lindesberg med kringområden vad gäller kostnadsökningar, med väldigt många 3-timmarsinställelser och delade tjänster som ska räknas upp med 17%. Enkom detta borde höjt priserna med några procent! RME-driften har förvisso gjort att bränslekostnaden sjunker jämfört med diesel, men det är ändå rätt marginellt.

Jag är nog benägen att hålla med dig om att Buss i Väst har lagt ett klart "prisoffensivt" anbud. Hoppas nu bara för jösse namn att inte Söne ska tvingas gå samma väg som VL.....
Utan att veta mycket om Söne buss och deras prispolitik, just nu känns det som visa bolag i poolsamarbete lägger låga bud.
I branschen 37 år

1896

Varför är inte Nobina intresserade av Kopparberg ? Finns det inga förutsättningar att få lönsamhet i den trafiken ? Långt tillbaka så har man ju faktiskt haft trafiken där, då borde ju trafiken vara intressant också.

julle

Citat från: 1896 skrivet 11 oktober 2010, 11:51:47 AM
Varför är inte Nobina intresserade av Kopparberg ? Finns det inga förutsättningar att få lönsamhet i den trafiken ? Långt tillbaka så har man ju faktiskt haft trafiken där, då borde ju trafiken vara intressant också.
Nobina kanske redan från början insåg att de inte har en chans mot Buss i Väst och därmed besparade sig arbetet med anbudsräknande....?!?