Lägg ner Västtrafik !!!

Startat av Bussdaniel, 31 augusti 2010, 02:27:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussdaniel

Hur vore det om Västtrafik och dess kontrollanter koncentrerade sig på att ha nöjda kunder dvs resenärer istället för att jaga bussägare som glömt klistra upp diverse lappar i fönsterrutorna? Hur vore det om Västtrafik och dess kontrallanter koncentrerade sig på säkerhetsfrågor istället för design frågor, hur vore det om Västtrafik gjorde kundenkäter och då menar jag enkäter bland skoleleverna som är vår framtid och bad om deras åsikter . Västtrafik är inte ett bussbolag som dem vill få det att framstå utan Västtrafik är som vilken kund som helst och då gäller regler även för dem . Hoppas snart för guds skull att vi kan bli kvitt dessa trafikhuvudmän som sitter på höga stolar och har feta löner , dem är inte annat än till besvär . Det va bättre förr när vi hade kvalité på fordon och vanliga biljettänger .

forthemoment

Kollar dom om lappar inte är uppklistrade? Det låter ju sjukt när det finns så mycket viktigare. Men det förvånar mig inte när det gäller Västtrafik. Dom vet ingenting om hur deras krav slår i verkligheten och det ställer ju till problem varje dag för mig som förare med Västrafiks krav som någon människa säkert utan busskörkort och som inte åker kollektivt bestämt.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

ch

Nu handlar det inte om biljettkontrollanterna om nån nu tror det, det handlar väl om "Västtrafik leveranskontroll" vilket innebär att man gör stickprov ute på fältet.

Det kan handla om att man t.ex åker ut till en knutpunkt, typ Hjalmar, och där kontrollerar fordonen så att de uppfyller Västtrafiks krav. Det är alltså Västtrafik som kollar att deras leverantörer uppfyller avtalen. Om en buss t.ex är väldigt skitig, saknar giltig prisinformation etc så görs noteringar om detta och entreprenören informeras om bristerna. Enskilda fordon kan också vid behov "stängas av" tills dess de är åtgärdade.

Ibland gör man omkontroll av fordon, och då kanske man väntar in bussen på ändhållplatsen när den ligger på ett omlopp. Då vill man se att bristerna har åtgärdats.


Brister gentemot avtalet kan rendera i viten samt i värsta fall att avtal kan hävas.



Så forthemoment menar att det inte är bra att Västtrafik som upphandlande part kontrollerar att deras leverantörer faktiskt levererar det som man betalar för?

forthemoment

Nu har jag fått det lite mer förklarat av det du skriver. Men om det är så så gör ju inte Västtrafik sitt jobb. Det e sånna stora brister på de bussar som jag kör dagligen, och även hos andra bolag. Västtrafik bryr ju sig inte ens om att det rullar bussar med körförbud månad efter månad! Jag tycker Västtrafik borde koncentrera sig på att utveckla kollektivtrafriken så att mer folk åker. Bekväma fräscha bussar. Inte bussar där det är bekvämare att sitta i en kyrkbänk, bussar som håller och går i tid och information till resenärerna. Det saknas idag!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

virtual1

Citat från: forthemoment skrivet 06 september 2010, 20:02:21 PM
Nu har jag fått det lite mer förklarat av det du skriver. Men om det är så så gör ju inte Västtrafik sitt jobb. Det e sånna stora brister på de bussar som jag kör dagligen, och även hos andra bolag. Västtrafik bryr ju sig inte ens om att det rullar bussar med körförbud månad efter månad! Jag tycker Västtrafik borde koncentrera sig på att utveckla kollektivtrafriken så att mer folk åker. Bekväma fräscha bussar. Inte bussar där det är bekvämare att sitta i en kyrkbänk, bussar som håller och går i tid och information till resenärerna. Det saknas idag!

Men det är väl inte Västtrafik som bestämmer vilka bussar som köps in? Nog för att grundkrav finns vad bussarna ska innehålla, men busstyp, komfort och fräschhet är väl upp till resp. trafikutövare att hålla, och inte huvudmannen?

ch

Jag får hålla med virtual1, du snurrar till begreen lite forthemoment.


Västtrafik är ett företag som ger ut tidtabeller och har månadskort. Så kan man se det. För att utföra transporterna så har man transportörer som har vunnit upphandlingar där Västtrafik har stipulerat vilka fordon etc som krävs. T.ex så kan det vara så att man ställer krav på att det ska vara en viss typ av fordon, och ett avtal kan lätt löpa på 7+2 år. Under den tiden så kan t.ex en kommun få för sig att bygga ett nytt bostadsområde längs en linje eller öppna en skola eller liknande längs linjerna, vilket gör att fordonstypen kanske inte är optimal i exakt 7+2 års tid.

Det handlar om fordon som rullar ett stort antal mil i mestadels stadstrafik, stora delar av dygnet. Det innebär givetvis påfrestningar på fordonen. Jag vet t.ex folk som har köpt nån billig Honda för att köra taxi, men den rasar konstant. Den duger utmärkt som privatbil men inte i yrkesmässig trafik. Vad vill jag få sagt med det? Jo, dels att yrkesmässig trafik ställer högre krav på fordonens kvalitet, men också att gemene man inte förstår vilka påfrestningar det handlar om.

Vad Västtrafik egentligen ska göra är alltså att se till att leverantörena (transportörerna) uppfyller de krav som har ställts i upphandlingarna. Leverantörernas ansvar är att se till att de uppfyller kraven i avtalet samt lagkrav.

Om Västtrafik aldrig skulle göra stickprov så skulle man inte veta om leverantörerna uppfyllde kraven. Det kan handla om att kolla så att det är rätt fordon som verkligen kör omloppet, är det rätt skyltat, har det nödhammare osv... Det handlar också om kontroller hos leverantören för att säkerställa att det finns rutiner, utbildningar etc.

Det du önskar är alltså att Västtrafik ska skita i att kontrollera ifall det man betalar för verkligen levereras och istället upphandla ännu mer krav som man inteheller ska kontrollera? ;-)

jasve

Citat från: Bussdaniel skrivet 31 augusti 2010, 02:27:53 AM
Hur vore det om Västtrafik och dess kontrollanter koncentrerade sig på att ha nöjda kunder dvs resenärer istället för att jaga bussägare som glömt klistra upp diverse lappar i fönsterrutorna? Hur vore det om Västtrafik och dess kontrallanter koncentrerade sig på säkerhetsfrågor istället för design frågor, hur vore det om Västtrafik gjorde kundenkäter och då menar jag enkäter bland skoleleverna som är vår framtid och bad om deras åsikter . Västtrafik är inte ett bussbolag som dem vill få det att framstå utan Västtrafik är som vilken kund som helst och då gäller regler även för dem . Hoppas snart för guds skull att vi kan bli kvitt dessa trafikhuvudmän som sitter på höga stolar och har feta löner , dem är inte annat än till besvär . Det va bättre förr när vi hade kvalité på fordon och vanliga biljettänger .

I alla avtal som Västtrafik har med dom olika entreprenörerna finns det en massa skallkrav.
Bland annat när det gäller designen på fordonen som kör för Västtrafik, den skall alltså vara enhetlig på alla fordon.
Detta står klart och tydligt i förfrågningsunderlagen till anbuden.
I ditt fall är det Buss i Väst som har avtalen, och dom har i och med avtalet förbundigt sig att följa dom krav som står i avtalet, bland annat att det inte får finnas någon annan design än Västtrafiks design på bussarna. så det är bara att gilla läget Daniel.

Johan B

Citat från: jasve skrivet 19 september 2010, 14:30:18 PM
I alla avtal som Västtrafik har med dom olika entreprenörerna finns det en massa skallkrav.
Bland annat när det gäller designen på fordonen som kör för Västtrafik, den skall alltså vara enhetlig på alla fordon.
Detta står klart och tydligt i förfrågningsunderlagen till anbuden.
I ditt fall är det Buss i Väst som har avtalen, och dom har i och med avtalet förbundigt sig att följa dom krav som står i avtalet, bland annat att det inte får finnas någon annan design än Västtrafiks design på bussarna. så det är bara att gilla läget Daniel.

Självklart ska man följa det man har åtagit sig genom avtal. Tror nog Daniel har klistrat upp de saknade dekalerna vid det här laget också. Däremot kan man gott få reta sig på det faktum att Västtrafik lägger energi på att jaga dekaler snarare än att en gång för alla sätta P för alla åkare som ostraffat kör omkring med likkistor, dock med alla dekaler på plats ::). När det gäller fordonskontroller kan man ju tycka att fokus bör ligga det område där man får mest klagomål vilket jag har svårt att tro råkar vara skolbussarna kring Ljungskile. Tycker ju att det bör ligga mer i Västtrafiks intresse att få bort alla bussar med skitig inredning, långa revor längs sidorna och silvertejpslagningar vilket inte skapar annat en enhetligt lågt förtroende för Västtrafik, än att det sitter klisterlappar med div. käck information här och var som inte är till glädje för några andra än buset som finner stort nöje i att pilla loss dem och klistra på någon yta där inredningen blir förstörd istället.

yngrot

ja vad ska man säga om detta??  Om bussen saknar tidtabeller blir det dyra pengra i vite om jag inte minns fel 5000SEK    och det känns väl som lite overkill ... Det vore ju bättre Västtrafik informerar hur biljettsystemet fungerar och därmed få fler att göra rätt och de borde väl göra mer raklam för sina produkter ?+ Jämför med Jönköpins länstrafik som har massa radioreklam
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussdaniel

Fick en faktura med vite från Västtrafik i förrgår för avsaknad av 3 st klistermärken , 154000 kr (ej avdragsgillt) , var finns logiken i detta? Man kan köra med brandfarliga bussar, ej besiktigade bussar, trasiga bussar, livsfarliga bussar och vitena är lika höga . Dem borde betala mej 154.000 kr istället för att dem får nöjda resenärer . Sista ordet är inte sagt här utan jag kommer bjuda in hela mediakåren på fredag, har nu tagit fram underlag, protokoll, bilder, konversationer etc för att påpeka alla brister som finns hos mina konkurrenter samt även brister hos leverantören Västtrafik. Många bussbolag kommer få fakturor från Västtrafik framöver om dem låter min faktura stå kvar, det kan jag lova . Att inte behandla lika är ett brott som är minst lika allvarligt som att ha missat 3 st klistermärken . Västtrafik vill sätta alla småföretagare i konkurs så dem bara får stora entreprenörer . Det kan även bli aktuellt med motfakturor på väsentligt mycket högre belopp.

Ersa

Självklart måste trafikhuvudmännen följa upp att ingångna avtal följs, men det handlar ju om att prioritera rätt. Absolut viktigast måste väl ändå vara att resenärerna är nöjda. Ett område med få kundklagomål behöver man ju inte inte syna med lupp för att hitta småfel. Det skapar bara misstro mellan parterna.

Angående just denna detalj med tre st dekaler anser jag gott att vänlig och tydlig kommunikation ger bättre effekt än hot och snabbt utdömda höga viten. För mindre "avtalsbrott" som dekaler eller regelbunden avsaknad av tidtabeller kan man gott få ett skriftligt påpekande först, gärna där det förklaras att vite utdöms om anmärkningarna inte åtgärdas, samt med en upplysning om exakt vitesbelopp. Först därefter om bättring inte sker ska THM givetvis ta ut vite. Men 154 000 kr för att tre st dekaler saknas på en enda buss? Där har man nog tagit i lite väl i överkant.

För trafikfarliga bussar och andra större avtalsbrott måste man dock ta ut vite direkt.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 15:24:34 PM
Eftersom vad jag förstår Västtrafik har trafikavtal med BiV och inte direkt med här aktuellt bolag borde väl den fakturan etc ställas till avtalsparten?

Sedan att man åtar sig att följa fastställt designprogram är ju något man bekräftar när man signerar avtalsblanketten.

Vad som gäller finns ju väl beskrivet i avtalsbilagan fordonsdesign och vitesbeloppen i själva trafikavtalets bilagor.

Sen kan man givetvis ha olika åsikter om varför VT kräver denna enhetlighet men det är ju något man redan har accepterat när man åtar sig uppdraget, eller?

Om det nu inte rör sig om förändringar under avtalets gång. Vore intressant att veta vilka dekaler det handlar om.

Erling.L

Dekaler om smsbiljetter hur man loggar in kort
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

yngrot

Men 154000 för att missa 3 dekaler???  Om det är rätt är det lindrigt sagt helt sinnessjukt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jasve

#14
Nu är det inte bara tre små dekaler det handlar om, och det handlar definitivt inte om sms dekaler, det handlar om att fordonet inte varit rätt designat, och detta har påpekats sedan augusti förra året
Även säkerhetsdetaljer som fästanordning för barnvagn saknades.