Nya idéer om direktlinjer från Nacka/Värmdö

Startat av Omnilasse, 29 augusti 2010, 13:10:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Bussutredningen för ostsektorn (Nacka/värmdö) är nu ute på remiss, den finns att ladda ner från Trafkkontoret, men filen är skadad (fungerar dock om man laddar ner alla ärenden och öppnar den som pdf.) http://www.insyn.stockholm.se/trn/insyn.aspx?page=agenda&nodeid=379261

Förutom att man föreslår en rad insatser för ökad framkomlighet (mer kollektivtrafikkörfält m.m.), så föreslår man tre nya direkbusslinjer. En som blir en förlängning av dagens trafik till Cityterminalen, som kommer fortsätta Kungsgatan,Birger Jarlsgata, Odengatan och fram till Tekniska Högskolan, en andra till Västerbroplan via Tegelbacken, Hantverkargtan, och en tredje variant till Frihamnen, Norra Djurgårdsstaden (dock först när det är färdigbyggt där). En fjärde planeras också från Kvarholmen, när nya bron dit är klar. Detta inkluderar inte BRT-lösningen (som ju utreds parallellt).

De skulle då trafikeras som nuvarande 444, respektive 474 - istället för dagens lite snabbare bussförbindelser. Kan ju förstås fungera. Linjerna till Cityterminalen planeras då också trafikera Munkbron, såsom planeras för BRT-lösningen.

Man diskuterar olika busstyper och det intressanta är att man delvis håller öppet för 24-meterslösning fast den ju bara ger marginellt fler sittplatser (och då inte till Slussen, då de inte fungerar där), men verkar mer skeptisk till dubbeldäckare (som dock inte heller kan passera Slussenterminalen - iaf inte alla  modeller). En fråga där är ju vindkänsligheten. Det är úppenbart att det finns ett sådant problem, men är det någon som vet hur ofta man måste ställa in trafik med dubbeldäckare för att det blåser för mycket? Räcker det med att minska farten? Hur mycket ska det blåsa per sekundmeter för att det ska vara en egentlig risk?


Jan

Precis och som andra här på forumet sagt innan, så är direktbussar/snabbussar framtiden för branschen. När linjetrafiken släpps fri om 18 månader så blir det i första hand där vi kommer finna de företag som vill köra.
I branschen 37 år

the0fiskis

Citat från: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 13:10:04 PM
Bussutredningen för ostsektorn (Nacka/värmdö) är nu ute på remiss, den finns att ladda ner från Trafkkontoret, men filen är skadad (fungerar dock om man laddar ner alla ärenden och öppnar den som pdf.) http://www.insyn.stockholm.se/trn/insyn.aspx?page=agenda&nodeid=379261

Förutom att man föreslår en rad insatser för ökad framkomlighet (mer kollektivtrafikkörfält m.m.), så föreslår man tre nya direkbusslinjer. En som blir en förlängning av dagens trafik till Cityterminalen, som kommer fortsätta Kungsgatan,Birger Jarlsgata, Odengatan och fram till Tekniska Högskolan, en andra till Västerbroplan via Tegelbacken, Hantverkargtan, och en tredje variant till Frihamnen, Norra Djurgårdsstaden (dock först när det är färdigbyggt där). En fjärde planeras också från Kvarholmen, när nya bron dit är klar. Detta inkluderar inte BRT-lösningen (som ju utreds parallellt).

De skulle då trafikeras som nuvarande 444, respektive 474 - istället för dagens lite snabbare bussförbindelser. Kan ju förstås fungera. Linjerna till Cityterminalen planeras då också trafikera Munkbron, såsom planeras för BRT-lösningen.

Man diskuterar olika busstyper och det intressanta är att man delvis håller öppet för 24-meterslösning fast den ju bara ger marginellt fler sittplatser (och då inte till Slussen, då de inte fungerar där), men verkar mer skeptisk till dubbeldäckare (som dock inte heller kan passera Slussenterminalen - iaf inte alla  modeller). En fråga där är ju vindkänsligheten. Det är úppenbart att det finns ett sådant problem, men är det någon som vet hur ofta man måste ställa in trafik med dubbeldäckare för att det blåser för mycket? Räcker det med att minska farten? Hur mycket ska det blåsa per sekundmeter för att det ska vara en egentlig risk?


Vad betyder BRT?



Ulf Rådeström

Citat från: Omnilasse skrivet 29 augusti 2010, 13:10:04 PM

men verkar mer skeptisk till dubbeldäckare (som dock inte heller kan passera Slussenterminalen - iaf inte alla  modeller). En fråga där är ju vindkänsligheten. Det är úppenbart att det finns ett sådant problem, men är det någon som vet hur ofta man måste ställa in trafik med dubbeldäckare för att det blåser för mycket? Räcker det med att minska farten? Hur mycket ska det blåsa per sekundmeter för att det ska vara en egentlig risk?


Vad jag vet finns det inga direktiv för sekundmeter angående dubbeldäckare.
Jag har inte heller hört om dubbeldäckare som blåst omkull för att det blåser för mycket.

Dock är ju dubbeldäckare ett stort vindfång, liksom alla andra höga bussar. Många av dagens turistbussar tex är ju 3,90 höga och en dubbeldäckare 4 meter, och dom ställs inte in när det blåser vad jag kan påminna mig om.

Däremot får man väl köra med furnuft som med alla andra större fordon - att när man kommer ut på granskogen och ut på öppna fältet vid halka på vintern att passa så man inte får glid på bussen etc.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 31 augusti 2010, 17:57:27 PM
Vad jag vet finns det inga direktiv för sekundmeter angående dubbeldäckare.
Jag har inte heller hört om dubbeldäckare som blåst omkull för att det blåser för mycket.

Dock är ju dubbeldäckare ett stort vindfång, liksom alla andra höga bussar. Många av dagens turistbussar tex är ju 3,90 höga och en dubbeldäckare 4 meter, och dom ställs inte in när det blåser vad jag kan påminna mig om.

Däremot får man väl köra med furnuft som med alla andra större fordon - att när man kommer ut på granskogen och ut på öppna fältet vid halka på vintern att passa så man inte får glid på bussen etc.

På Norrlandskusten infördes för några år sedan att trafiken med dubbeldäckare skulle ställas in om det förväntades 24 sekundmeter eller mer. Det fanns också en lägre gräns när hastigheten skulle sänkas i ett antal steg. Jag vet dock inte om detta tillämpas fortfarande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2010, 18:47:01 PM
På Norrlandskusten infördes för några år sedan att trafiken med dubbeldäckare skulle ställas in om det förväntades 24 sekundmeter eller mer. Det fanns också en lägre gräns när hastigheten skulle sänkas i ett antal steg. Jag vet dock inte om detta tillämpas fortfarande.

Det har jag inte märkt något av de senaste åren när man åkt Linje 100 längs Norrlandskusten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 31 augusti 2010, 18:48:59 PM
Det har jag inte märkt något av de senaste åren när man åkt Linje 100 längs Norrlandskusten.

Ja, jag har en känsla av att det hela rann ut i sanden. 24 sekundmeter är dock inte särskilt vanligt. Lär förekomma ett par gånger om året utmed Norrlandskusten och då bara under några timmar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2010, 18:55:27 PM
Ja, jag har en känsla av att det hela rann ut i sanden. 24 sekundmeter är dock inte särskilt vanligt. Lär förekomma ett par gånger om året utmed Norrlandskusten och då bara under några timmar.
Tack för svar, ja jag misstänkte väl att det var rätt ovanligt att man behövde ställa in, men när även UL framhöll vindargumentet som särskilt känsligt när det gällde dubbeldäckare (i ett pressmeddelande) och nu även SL, så tyckte jag det lät lite konstigt, många av de bussar som ju körs idag i regionaltrafik kan ju också ha en viss höjd, och även om naturligtvis känsligheten ökar, så lät det lite väl extremt. Så många olyckor där höjden spelat in har väl inte förekommit? Det var väl någon på Oxford Tube för några år sedan då det väl var något oklart vad som orsakat olyckan med en Neoplan som vält på en motorväg, men annars har jag inte hört om några sådana olyckor direkt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 31 augusti 2010, 22:27:24 PM
Tack för svar, ja jag misstänkte väl att det var rätt ovanligt att man behövde ställa in, men när även UL framhöll vindargumentet som särskilt känsligt när det gällde dubbeldäckare (i ett pressmeddelande) och nu även SL, så tyckte jag det lät lite konstigt, många av de bussar som ju körs idag i regionaltrafik kan ju också ha en viss höjd, och även om naturligtvis känsligheten ökar, så lät det lite väl extremt. Så många olyckor där höjden spelat in har väl inte förekommit? Det var väl någon på Oxford Tube för några år sedan då det väl var något oklart vad som orsakat olyckan med en Neoplan som vält på en motorväg, men annars har jag inte hört om några sådana olyckor direkt.

Det var ju en Scania Jonckheere som välte mellan Enköping och Sala för cirka tio år sedan och där man kom fram till att vinden gjorde att föraren inte kunde manövrera bussen. Sedan var det en Cityliner som blåste av E4 i Östergötland för cirka fem år sedan. Det är vad jag kan erinra mig i den vägen.

Beslutet gällande Norrlandskusten togs sedan det varit nära att dubbeldäckare blåst av vägen vid kraftiga vindar. Jag tror dock aldrig att det hände någon olycka men bussföraren blev rejält skraj.

Västtrafik har tycks det mig helt nonchalerat problemet. Jag påpekade för dem när förslaget om dubbeldäckare på linje 100 kom att det kunde bli problem med kraftiga vindar men det var inget de lade vikt vid. Här rör det sig också om bussar som är ca 420 cm höga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 augusti 2010, 22:56:01 PM
Det var ju en Scania Jonckheere som välte mellan Enköping och Sala för cirka tio år sedan och där man kom fram till att vinden gjorde att föraren inte kunde manövrera bussen. Sedan var det en Cityliner som blåste av E4 i Östergötland för cirka fem år sedan. Det är vad jag kan erinra mig i den vägen.

Beslutet gällande Norrlandskusten togs sedan det varit nära att dubbeldäckare blåst av vägen vid kraftiga vindar. Jag tror dock aldrig att det hände någon olycka men bussföraren blev rejält skraj.

Västtrafik har tycks det mig helt nonchalerat problemet. Jag påpekade för dem när förslaget om dubbeldäckare på linje 100 kom att det kunde bli problem med kraftiga vindar men det var inget de lade vikt vid. Här rör det sig också om bussar som är ca 420 cm höga.

Sen mellan Enköping och Sala blåste väl av vägen i rätt extrem halka har jag för mig. Var det inte då man började diskutera dubbdäck på buss?

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2010, 00:00:56 AM
Sen mellan Enköping och Sala blåste väl av vägen i rätt extrem halka har jag för mig. Var det inte då man började diskutera dubbdäck på buss?

Jo, det var halka också vilket möjligen gjorde att bussen lättare gled av vägen. Men det var vindilar som fick tag i bussen. Det hade knappast gått så illa bara på grund av halkan eftersom bussen höll låg fart vid tillfället. Dubbdäck hade knappast hjälpt i det här fallet, men det är möjligt att frågan kom upp ändå i samband med olyckan. Det tog ju också ett tag innan teorin om att det var vindarna som förvärrat olyckan lades fram.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

för alla

Borde finnas lite alternativ för de som bor i Hemmesta o däromkring med alla matarbussar som går ditt o det jag menar är direkt bussar till Slussen som inte e inne i gustavsberg o kronglar o gör restiden minst 10 min längre.

En lösning kan va o låta ngn/alla av matarbussarna gå direkt till Slussen som de gör i högtrafik
behoven finns o kommer få många att ställa bilen när resan mot stan går fortare

the0fiskis

går inte 474 direkt? (blå buss liinje brukar kallas express linje)