Fel typ av buss på industrilinjer i Göteborg

Startat av nohlin, 19 maj 2010, 07:43:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: lil-sis skrivet 21 maj 2010, 23:05:54 PM

Hu så besvärligt att man måste kommunicera med chauffören på riktigt, inte bara genom stoppknappen  :o

På SL:s linje 810 där jag åkte turistbuss mellan Jordbro och centrala Stockholm i åtta år räckte det med att resa sig för att bussföraren skulle förstå att han/hon skulle stanna vid hållplatserna.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussfanatikern

Varför kan inte GS ha en strategisk fordonsreserv med ett gäng överflödiga men väl fungerande bussar som normalt står avställda men snabbt kan ställas på och tas i bruk vid behov?

yngrot

Det är sånt som kostar pengar och inget bolag har råd med sånt nuförtiden
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 28 maj 2010, 04:24:36 AM
Det är sånt som kostar pengar och inget bolag har råd med sånt nuförtiden

Ekonomiskt är det ju inte särskilt billigt att hyra in turistbussar. Men eftersom det är underhållsresurserna där det brister skulle inte fler bussar i GS-Buss verkstäder lösa problemet utan snarare förvärra dem.

Det finns ju dessutom ålderskrav på bussarna som är svårt att ta sig förbi. Förutom "gnälla på allt-gruppen" tror jag resenärerna vida föredrar turistbussar framför bussar som är slutkörda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Visst kostar det att hyra in bussar men vagnreserv är inte gratis den heller, När jag började köra buss 1977  så fanns det gott om bussar och inte minst när jag 1978 började i Borås för då var det oftast så att bussen kördes in i verkstaden och stod kvar tills den var lagad i dag åker bussen in och ut ur verkstad ett antal ggr innan fel är lagade..  vilket i sin tur skapar irritationer hos förarna som tycker att verkstaden inte gör något men de hinner ju inte laga bussen för den måste ut och köra igen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

forthemoment

Jag kör en turistbuss på linje 142 åt Spårvägen. Alla som åker är överlycklig och tycker dom befinner sig i paradiset när dom får åka våra bussar istället för gamla slitna obekväma bussar!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Jo

Citat från: forthemoment skrivet 28 maj 2010, 21:44:18 PM
Jag kör en turistbuss på linje 142 åt Spårvägen. Alla som åker är överlycklig och tycker dom befinner sig i paradiset när dom får åka våra bussar istället för gamla slitna obekväma bussar!

Jag tror också de flesta åker på det sättet. Nu har väl en relativt andel stor del av beställningsvagnarna också någon form av stoppknapp annars är det ju faktiskt ett bekymmer, just den delajen ska man nog vara medveten om att det trots allt kan vara ett problem.

Bussfanatikern

Citat från: BEL skrivet 20 maj 2010, 21:15:43 PM
Försöka förutse hur många som slutar e inte det lättaste för det e många faktorer som spelar in närhet till jobbet, tider, fridags system, vidarutbildnings möjligheter osv

om jag inte såg fel i systemen idag e minst en kanske 2 ledvagnar tagna ur trafik permanent för skador under vintern, en boggie för brand och en kort för större fel som inte e värt att laga.

finns nog större saker o klaga på en ett ilands problem som detta



Skulle man kunna få inventarienumren på dom bussar som står stilla på grund av dessa skador och fel?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 28 maj 2010, 23:01:12 PM
Jag tror också de flesta åker på det sättet. Nu har väl en relativt andel stor del av beställningsvagnarna också någon form av stoppknapp annars är det ju faktiskt ett bekymmer, just den delajen ska man nog vara medveten om att det trots allt kan vara ett problem.

Som sagt: jag åkte turistbuss som körde för SL i åtta år till och från jobbet. Något problem med stoppknapparna var det inte. När man ville gå av vid en hållplats reste man sig upp cirka 50 meter innan och så kollade föraren i backspegeln. Fungerade alltid även om man kanske i det längsta lurpassade på att någon annan skulle hinna  resa sig. Men det är ju precis som man gör om man sitter illa till i förhållande till stoppknappen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)