Huvudmeny

Västtrafik

Startat av nimbra, 23 april 2010, 23:57:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2010, 12:22:29 PM
Västtrafik är ett aktiebolag ägt av Västra Götalandsregionen och de 49 kommuner som ingår i denna. De anlitar Ernst & Young som revisionsbyrå.

Eftersom det är ett offentligt ägt bolag finns det också lekmannarevisorer, dessa hämtas ur Revisorskollegiet i Västra Götalandsregionen.


Johnny

Citat från: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:39:30 PM

Västtrafik borde gått samman med grannlänen och köpt samma som de. Nu kan du inte längre åka med kort från andra län vilket ju funka kanon så länge vi hade Scanpoint. Dessutom tycker jag att det nya systemet är orättvist eftersom zonerna är så stora så kostar 3km lika mkt som 100km... Info från V-T är ju dessutom väldigt dålig många resenärer "glömmer" att trycka på +knappen

Det hade väl varit bättre om grannlänen hade skaffat samma system som Västtrafik? Västtrafik ligger ju något år före i utvecklingen och har väl fler resande än resten av länsbolagen i södra Sverige tillsammans. Men det verkar som de ville ha vad som helst utom det som Västtrafik och SL valt. Historien går igen, det var samma sak när GL köpte Prodata, då skulle Älvsborg, Skaraborg och Halland ha vad som helst men inte samma som GL.
;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 02 maj 2010, 11:10:21 AM
Historien går igen, det var samma sak när GL köpte Prodata, då skulle Älvsborg, Skaraborg och Halland ha vad som helst men inte samma som GL.
;)


Fast det är inte så konstigt. Det som sedan blev offentligt och gjorde att tre i ledningen för GLAB, bland annat vd, tvingades avgå var känt som ett rykte långt innan. Kort sagt hade cheferna ett avtal med Prodata så att de skulle få provision för alla sådana system som såldes i Sverige. (Kalmar Länstrafik köpte dock Prodata innan det här avtalet trätt i kraft, så ingen skugga på dem.)

Sedan kanske inte jag vill kalla Scanpoint för vad som helst. ;) Det var ett mycket bra biljettsystem och enligt min mening bättre än Prodata. Hade jag fått bestämma så hade jag rekommenderat det system som Värmland hade, nämligen AES. Det var ett system som jobbade med chipkort i stället för magnetremsa och hade mycket stor utvecklingspotential inte bara som busskort utan också som cash-kort för diverse andra småinköp. Dessutom nästan omöjligt att mickla med. Scanpoint kom dock två på min lista.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Prodata var bättre i stadstrafik, mycket snabbare registrering.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 02 maj 2010, 19:18:41 PM
Prodata var bättre i stadstrafik, mycket snabbare registrering.



Inte för mig. Jag kom aldrig ihåg om jag skulle trycka in två zoner före eller efter det jag stoppat i kortet. Men även i övrigt tror jag inte att hastigheten i registreringen skilde sig så mycket åt mer än möjligen i början. Scanpoint snabbades upp sedan och det var nog mest hur snabb resenären var som var dimensionerande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Johnny skrivet 02 maj 2010, 11:10:21 AM

Det hade väl varit bättre om grannlänen hade skaffat samma system som Västtrafik? Västtrafik ligger ju något år före i utvecklingen och har väl fler resande än resten av länsbolagen i södra Sverige tillsammans. Men det verkar som de ville ha vad som helst utom det som Västtrafik och SL valt. Historien går igen, det var samma sak när GL köpte Prodata, då skulle Älvsborg, Skaraborg och Halland ha vad som helst men inte samma som GL.
;)
Jag skulle nog vilja påstå att detta beror på att Göteborg valde en form av enhetstaxa medan Scanpoint kunde bli en km taxa. Vid övergång till Scanpiont så ändrades zonindelningen. 
Men Västtrafik har nu skaffat sig utrustning så det går att använda en km taxa och en enhetszon i Göteborg. Vad som inte egentligen är bra är överföringen av pengar från ett kort till ett annat. Det borde gå att använda VTA kortet med visa också. Detta är värt att satsa på.
Jag har faktiskt tittat på nya systemet en hel del. I Borås-Sjuhärad och några andra stället som haft Scanpoint har det gått bra. Ingen har gnällt över att man inte vet vad som finns på korten. Laddning från Visa till VTA maskin fungerar faktiskt ganska bra även om det kan ta 30 sekunder. Men viktigt är nog att alla skaffar sig Visa kort och ett Västtrafikkort. Sedan vet jag att många är gnälliga och gör en del mera komplicerat. Joda jag tycker nog att Västtrafiks system är lika bra som något annat system. Tyvärr vet jag inte vad nya Prodata och Scanpoint går för. Jag har sett installationen i X14 från Östgötland och jag har hört talas om Hallands system. Men nog borde Halland valt att använda sig av samma system som Västtrafik. Framtagningen av Västtrafikkortet har ju varit en process där förslag blötts och jag själv också haft synpunkter på här. Nu har man valt detta. Då får man göra det bästa av det. Och jag tror att detta kommer att fungera bättre än sk Resekort som Halland har. De har ju mycket landsbygdstrafik och då tror jag VTA kortet passar bättre. Sedan kanske Hallands alla speciella biljetter som finns till de äldre Scanpoint inte behövs.