Tilldelningsbeslut UL

Startat av Ersa, 05 mars 2010, 13:41:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Med tanke på att det kom in hela 10 anbud: Har inte smååkarna i Uppland något medlemsföretag som lagt ett gemensamt bud, eller la alla mindre företag var sitt bud?

Ersa

Citat från: Janne Rickman skrivet 09 mars 2010, 18:53:22 PM
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=1023612,00.html?from=puff

Vilken skum kommentar av en f.d. Oviksbo:

Citat från: Anders von Lehdorff i UNT.seTa över personal - fotfolk?
Det är något sjukt när en expansionistisk erövrare bara tar över fotfolket, dvs bussförare m.fl. Paralellen mellan Rysslands intåg i Georgien eller varför inte Sovjetunionens dito i Baltikum 1940 är ju klar! Hur vanligt är det att en erövrare "tar över" den besegrades soldater. Tog Sovjet "över" finska soldater efter fortsättningskriget 1944. Knappast! Vilken finsk soldat lät sig tas över av Sovjet 1944?

homer

Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2010, 20:35:14 PM
Vilken skum kommentar av en f.d. Oviksbo:


och de faktum att han har helt fel... vinner man ett krig blir de förlorade landets medborgare tvugna att hissa de besegrade landets flagga på tomten...  finns väl ett undantag och det är Hitler som hade otrevliga planer för medborgarna i länderna han besegrade...

AO

Citat från: BH skrivet 05 mars 2010, 14:26:19 PM
All regiontrafik c:a 175 bussar är ute nu. Det som kom beslut på idag är mest skolbussar.

I Tierp verkar det ha rört regionbussarna. Jag tolkar det som det av den här artikeln iaf.

http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.1868725-nytt-bolag-kor-bussarna

Det känns som att upphandlingen gjordes väldigt tidigt när trafikstart inte är förrän nästa sommar...

Ersa

Citat från: AO skrivet 09 mars 2010, 23:02:38 PM
Det känns som att upphandlingen gjordes väldigt tidigt när trafikstart inte är förrän nästa sommar...

12 månader före trafikstart är väl det normala, men att allt blir klart uppåt 15-18 månader innan start är ju ännu bättre. Fortsätter det i den utvecklingen hinner ju förlorarna ju överklaga klart i tid, och vinnaren får ändå tid att beställa hem ett gäng VanHooler eller något annat bra märke med lång leveranstid. :)
Att ett trafikområde tvingas dras med halvtaskiga bussar i 8-10 års tid bara för att de var den enda tillverkare som bussföretaget skulle hinna få bussar från innan trafikstarten pga kort uppstartstid är ju inte direkt snällt vare sig mot bussföretag eller resenärerna, tillika skattebetalarna.

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Ax skrivet 05 mars 2010, 20:49:08 PM
He he, Man ser vad några resenärer tycker om det beslutet.
http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=1022578,00.html?from=most_com

Ganska ointressanta klagomålskommentarer på en trafik som inte ens satts igång.
O vad har en Volvo 745 som avlösningsbil med saken o göra??? Måste man ha en ny flådig Audi A6 för att vara seriösa?

Klart att vissa okunniga om trafikens sammansättning bara tycker att förarna j***as med trafikanterna - men det brukar vara oftast de (de specifika resenärerna alltså) som bär sig mest illa åt själva....

KR är säkert inte annorlunda än något av dom andra företagen, och särskilt inte förarna - de är väl individer liksom överallt annars??

AO

Det låter ju väldigt klokt att ha upphandlingen i god tid.

Är det någon som har koll på vilka krav som ställs på regionbussarna? Säkerhetsbälten, alkolås och AC känns väl ganska självklart. Hur är det med lågentré? Är det krav eller funkar det med normalgolvade med rullstolslyft o fortsättningen också? Ska ju bli intressant att se vad man ersätter alla de höggolvade Volvolederna med.

Är det någon som har någon siffra på hur många bussar som tillhör Tierpsgaraget?

Ersa

#22
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 mars 2010, 23:32:39 PM
KR är säkert inte annorlunda än något av dom andra företagen, och särskilt inte förarna - de är väl individer liksom överallt annars??

Även Uppland är väl ett begränsat geografiskt område med samma förare? Dvs förarna är väl samma Upplänningar som alltid oavsett uniform och firmanamn på sidan av bussen. Jag vet om flera KR-förare som kört för Swebus innan, men som bytt arbetsgivare för att kunna stanna och köra i "sitt" område efter entreprenörsbytet.
Inte bara i Borås, utan även här runtom Uppsala verkar folk tro att den nya entreprenören "trollar fram" nya förare ur tomma intet, och att de inte får en minuts linjekännedom. Det kan ju lika gärna vara den gamle entreprenören som helt plötsligt måste anställa 10 nyinflyttade "utsocknes" förare medan den nye entreprenören har en massa gamla trotjänare anställda.

Nej, folk tittar för mycket på firmanamnet och drar egna förhastade lokalpatriotiska slutsatser. Från Roslagen hördes det inte ett enda klagomål när det "nya" för dem helt okända Jämtlandsföretaget började köra grå bussar på 639:an 2003. Tvärtom var majoriteten glada för nya bussar med AC, gardiner och bälten att åka i, istället för Busslinks dåvarande veteraner i 40xx-serien. Väldigt slitna H26 och H27 närmare bestämt.

blyfot

Av vad jag förstått var det bara skoltrafiken som upphandlades i tierp, 5 bussar inte all trafik.Men tidningarna hos oss har ofta fel och har inte hela bilden klar.
På frågan om hur många bussar det finns i Tierp ca 30 då är inte skutskär, östhammar eller österby med i det.
Om frågan eller påståendet inga krav på bussar.... jo jag fattade att det ska vara bälten och alkolås i bussarna det har efterfrågats en längre tid av föräldrar i området

Ersa

Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2010, 20:24:49 PM
Med tanke på att det kom in hela 10 anbud: Har inte smååkarna i Uppland något medlemsföretag som lagt ett gemensamt bud, eller la alla mindre företag var sitt bud?

Då Kristian Larsson, Bergsbrunna Busstrafik, TH Arnessons Trafik, Högbergs Buss och Edlunds Trafik ingår i Sambus och upprepar jag min frågeställning. Lade smååkarna in egna bud, eller gjordes detta under Sambus? När får man reda på vilka alla 10 anbudsläggarna var?

kimpan

Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2010, 02:37:32 AM
Då Kristian Larsson, Bergsbrunna Busstrafik, TH Arnessons Trafik, Högbergs Buss och Edlunds Trafik ingår i Sambus och upprepar jag min frågeställning. Lade smååkarna in egna bud, eller gjordes detta under Sambus? När får man reda på vilka alla 10 anbudsläggarna var?

Ring UL och begär ut styrelseprotokollet från det extra styrelsemöte man hade i ärendet. Där borde väl allting stå.