Hur många Länshuvudmän har färg krav på bussarna

Startat av Stefan P, 19 februari 2010, 14:21:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Att bero på Hallandslacken..

Silver med röd rand - det låter nästan som Swebus gamla "standard"-färg som användes t.ex. på Gotland innan Gotlandsbuss tog över... ::)

Men det beror ju på om det är en mörk silverfärg, och hur stor linjen på sidan blir...

Ersa

Citat från: Mange_buss skrivet 22 februari 2010, 19:22:46 PM
Att bero på Hallandslacken..
Silver med röd rand - det låter nästan som Swebus gamla "standard"-färg som användes t.ex. på Gotland innan Gotlandsbuss tog över... ::)
Men det beror ju på om det är en mörk silverfärg, och hur stor linjen på sidan blir...

Silverfärg på Gotland? Nog tycker jag att det påminner mera om UL03.

Mange_buss

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2010, 19:48:16 PM
Silverfärg på Gotland? Nog tycker jag att det påminner mera om UL03.

Jo, men silver liknar ju mer den Swebusvita än den t.ex. lila Örebrofärgen...  ;)

Men visst, UL03 är självklart en bra liknelse, men där finns det ju två linjer på sidorna... Jag tänkte väl mest på röd rand och ljusare silver, eller något liknande..

Andreas

Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2010, 16:10:43 PM
Hej

Vika länstrafikbolag har gul färg som sin.

Jag vet Upplandstrafiken, Skånetrafiken, Värmlandstrafik, Kalmar länstrafik och vilka fler?

mvh Stefan P

Piteåbussarna hör väl också dit. Fått för mig att de också är gula.

Jan

Citat från: Andreas skrivet 22 februari 2010, 20:15:11 PM
Piteåbussarna hör väl också dit. Fått för mig att de också är gula.

Visst är dom gula, men det är inte länslacken som är vit röd och blå.
I branschen 37 år

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2010, 18:24:14 PM
Det är också intressant att jämföra de tre län jag nämnde med dessa läns grannar, där det ser helt annorlunda ut. Norrbotten, Dalarna och Gävleborg har krav på THM-färger till nästan 100%, ända ut till små skolbussar längst ut i skogen.

Enligt Arbetarbladet kommer nya stadsbussentreprenören i Gävle, Stadsbussarna i Östersund AB, att köra i företagets egna färger. X-Trafik måste ha släppt på färgkravet.

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 24 februari 2010, 14:21:19 PM
Enligt Arbetarbladet kommer nya stadsbussentreprenören i Gävle, Stadsbussarna i Östersund AB, att köra i företagets egna färger. X-Trafik måste ha släppt på färgkravet.

Företagets egen färg måste vara den man kör på i Östersund då. Eller hur såg designkraven ut inför upphandlingen år 2000?

Clabbe

Citat från: Otto skrivet 21 februari 2010, 22:58:27 PM
Ja. det stämmer. I den senaste upphandlingen av färdtjänst/sjukresor skall alla fordon vara VTAB-målade.
Kan tillägga att upphandlingen är avslutad och överklagad.Överklagningen är bl.a just att alla fordon ska vara VTAB målade.
Vissa taxiföretag tycker att det" inkräcktar på deras varumärke".

I min senaste kalkyl för skolskjutsarna i Kils kommun, motsvarar kostnaderna för färg/lack och destinationsskylt 2,3 lärartjänster. Sunne mfl kommuner stod emot förra upphandlingen, men fick ge upp, vid senaste. Vad ja vet så har VTAB ej kommit på vad det ska stå på destinations skyltar. Men de kostar