Skyldigheter / Rättigheter

Startat av Peter Ström, 30 januari 2010, 22:46:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Ström

Vad har bussförare för skyldigheter / rättigheter när det sker krockar eller påkörningar?
Ett fall ur verkligheten: Lastbil står på gata och levererar, personbil i lastzon tvingas lastbil att stå i körfält. Det finns plats att ta sig förbi, flera ledbussar har klarat av detta. Men inte denna, föraren försöker men han lyckas med att skrapa hela lastbilens sida och slutligen fastna mot lastbilenn när "dragspelet" är i höjd med hytten på lastbilen. Bussföraren ber lastbilsföraren att försöka flytta lastbilen så bussen kommer förbi. Lastbilsföraren klättrar in genom passagerar dörren och lyckas flytta lastbilen, bussen kommer förbi och kör bara iväg??????? lämnar inga uppgifter eller något.
Vad är det som gäller i fall som detta?
//P

yngrot

Om föraren orsakat en olycka så måste man lämmna uppgifter exvis regnr på fordon, namn, samt arbetsgivarens kontakperson...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Oavsett usel parkering av påkört fordon så får man inte köra på det. Så bussföraren gjorde fel. Tog lastbilsföraren regnr på bussen och anmälde?

Peter Ström

Ja, det gjorde han. Men bussföraren hävdade att det var lastbilsföraren som körde på bussen när han flyttade lastbilen så bussen kom förbi. Bussföraren är anmäld till polisen för smitning.....
//P

Ersa

Om de bägge yrkesförarna inte fyllde i några papper eller bytte nummer efter kollisionen kan det bli rätt svårt för bussföraren att övertyga sina chefer om sin version...

Drar man iväg utan att reda ut saken med motparten räknas det väl som smitning?

Peter Ström


Ersa

Om en lastbil skulle backa på min buss och orsaka stora skador utan att jag som bussförare gjort något fel, så kör jag absolut inte iväg med bussen utan att försöka reda ut det på plats. Det vore ju oerhört dumt! :o

Peter Ström

Bussbolaget tycker att eftersom bussföraren "stannade så nära lastbilen" så är bussföraren "delvis" skyldig.
Vi får se hur det går för lastbilsföraren, om han får ersättning för skadorna på hans lastbil. Fortsättning följer.....
//P

JDS

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2010, 23:58:33 PM
Drar man iväg utan att reda ut saken med motparten räknas det väl som smitning?

Nja, man är inte skyldig att reda ut saken med motparten, däremot är man skyldig att stanna kvar på platsen och att, på begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan, uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen. Gör man inte det, så kan man bli dömd till böter eller fängelse i högst sex månader eller om brottet anses som grovt i högst ett år.

buskörare

Citat från: Peter Ström skrivet 31 januari 2010, 00:15:49 AM
Bussbolaget tycker att eftersom bussföraren "stannade så nära lastbilen" så är bussföraren "delvis" skyldig.
Vi får se hur det går för lastbilsföraren, om han får ersättning för skadorna på hans lastbil. Fortsättning följer.....
//P

Det lär väl vara upp till försäkringsbolagen (om sådana finns) att avgöra vem som är vållande. Kan dom fastställa att lastbilen inte backade på bussen så tror jag inte bussföraren klarar sig ur det. Sen kanske lastbilsföraren borde få en påpekan om olämplig parkering, men det borde inte göra h*n vållande.

groenis

Det bästa beviset finns nog närmare än man tror.
Om lastbilen har diagramblad eller digitaltkort så går det nog att använda i bevisföringen om att påkört fordon stod stilla vid händelsen.
Diagramblad eller digitalkort är inte bara av ondo de kan vara till godo också.

/Lennart

Danne B.

Inte särskilt bra gjort av busschaffisen att bara dra iväg! >:(

Men... Om bussen fastnat mot lastbilen så bör det ju blivit MER skador när lastbilschauffören försökte flytta lastbilen! Så för all del KAN ju busschaffisen ha en poäng där!

Men att sedan i efterhand försöka reda ut vad som uppkom hur blir ju klart svårare, men att det bara skulle vara bussen som gjort skadorna är väl mer eller mindre omöjligt!

Det bästa hade ju helt klart väl varit om bussen backat undan eller iaf undvikit att köra på lastbilen INNAN han bad lastbilschauffören flytta lastbilen!

Jag försvarar absolut inte busschaufförens betéende, men det finns alltsomoftast två sidor av en historia och här verkar bara den ena ha fått komma till tals!

//Danne

lil-sis

Man stannar alltid och lämnar uppgifter.
Det har ingenting med yrket att göra. Och rättigheter har man inga i trafiken, tänk om alla kunde lära sig det.

Om det var en linjebuss (antar så) tycker jag föraren borde ringt ut sitt "trafikbefäl" (el vad aktuellt bolag har) innan de började flytta på grejjer eller allra senast efter att de var "ur vägen".

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 31 januari 2010, 11:36:03 AM
Om det var en linjebuss (antar så) tycker jag föraren borde ringt ut sitt "trafikbefäl" (el vad aktuellt bolag har) innan de började flytta på grejjer eller allra senast efter att de var "ur vägen".

Varför det? Två yrkesförare ska kunna utväxla erforderliga uppgifter under några minuter, sedan är det bara att köra vidare om fordonet fortfarande är trafikdugligt. Visst, vid mer komplicerade händelser kan det vara en god idé att ta dit någon som dokumenterar lite mer utförligt, men att det alltid skulle behövas är en klar överdrift!

buskörare

Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 11:52:42 AM
Varför det? Två yrkesförare ska kunna utväxla erforderliga uppgifter under några minuter, sedan är det bara att köra vidare om fordonet fortfarande är trafikdugligt. Visst, vid mer komplicerade händelser kan det vara en god idé att ta dit någon som dokumenterar lite mer utförligt, men att det alltid skulle behövas är en klar överdrift!

Men här är uppenbarligen inte ansvarsfrågan helt klar, då tar man absolut ut arbetsledaren.