Kommunikationsradion

Startat av Martin Maltkvist, 18 november 2009, 14:16:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Citat från: RoTe skrivet 19 november 2009, 22:43:04 PM
Vad spelar det för roll om TL har hemligt nr när jag ändå har det inproggat i mobilen? Det enda hemliga numret gör är att jag inte svarar när det ringer. Jag kan ju själv ringa upp dom, om jag hade vetat vem det var...

Min depå har inte hemligt nummer. Ringer dom ÄR det viktigt och är jag mitt i en jobbig trafiksituation som t.ex. stadstrafik kan vara stannar jag vid närmaste hållplats och svarar eller om jag inte hinner, ringer upp!

Men när TL ringer och jag inte svarar måste jag helt plötsligt svara på radion vilket jag finner mer distraherande och att stanna för att försöka koppla upp mot TL, det ska jag inte gå in på...

Inte för ja förstår varför du komplicerar en "skitsak" så dant, men kanske är det så att radiosystemet inte funkar som det ska, alternativt som du tror ? 
Kanske skulle man koppla in systemteknikerna på Prebus på problemet ??   Men de är ju inte min sak iofs.
;-)

New_options

Den här tråden fick mig att fundera ett slag på situationen i Blekinge. Vi hade tidigare ett Storno-baserat system som de flesta klagade på trots att det i stort sett alltid fungerade hyfsat, kan vi säga. Visst fanns det fläöckar i täckning - men det vore rätt lätt att bygga till täckning... Om man velat. På den tiden användes radion flitigt - såväl mellan bussarna som mellan TL och buss. Låt vara att en del använde radion för mycket (det var roligt att koppla ner skitsnacket och de satt och undrade vad som hände)

I alla fall satsade man på ett nytt Ericsson-system med inbyggd GPS. Täckningen blev inte mycket bättre än tidigare, systemet blev ganska snårigt att abvända och resultatet är att det nya radionätet uteslutande används enbart för positionering av fordonen.

Larry987

Radions används vid anslutningar till annan linje, anslutande buss ropar upp !
Visst funkar den dåligt, sprakar nästan jämt...
Funkar bättre att ropa upp Trafikledarens mobil med dennes kortnummer
M.v.h

lil-sis

#18
Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2009, 14:24:00 PM
Men då hade jag inte kunnat föreställa mig en förare som öppnar sidorutan och ropar argt på trafiken framför! ;D

DET hade jag kunnat göra  ;D Nu nöjer jag mig med att muttra för mig själv (hm nå det är säkert någon mer som hör).

För min del är det mest en massa fel på bussen jag ropar om. Och även andras fel (trasiga lampor då oftast).

Men generellt är radion så tyst att jag undrar om den är trasig ibland...

Har läst lite mer.

Om det är så att jag är mitt uppe i något när TL ropar så svarar jag inte. Är det något viktigt så säger de det ändå. Sen ropar jag upp när jag har tid igen.
Ringer TL på mobilen så visas det nummer i displayen som är tillgängligt för allmänheten (om de inte sitter på Fjalar, då är det ett annat nummer men fortfarande inte dolt). Samma om kommenderingen ringer osv.

Nico


Några inlägg som istället kom att handla om telefonnr till hittegods mm. har brutits ut.

De återfinns här: Tfn.nr till hittegods, kundtjänst mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

För att svara på ursprungsinlägget, i personligt perspektiv:

Förare -> TL:
Nästan enbart avvikande händelser ropas in till TL, som t.ex vagnfel, förseningar och vissa övriga frågor om taxor och utrustning, eller nära till pappersbrist i någon ändhållplatstoalett. Enligt trafikledarna var det under bra sommardagar oftast helt tyst i långa perioder inne på TL i Umeå tätort, då trafiken då rullade på av sig själv.

Förare -> Förare:
Uteslutande vid övergångar mellan olika i stadstrafik. Detta på andra hållplatser än "centrum". T.ex den forna övergången mellan linjerna 5 och 7 på Illervägen i Umeå. Kan även bli ett meddelande om nedsläckt/trasig belysning kvällstid. En äldre trafikledare i Umeå berättade även om den gång en finländare och en skåning skulle köra ordinarie samt förstärkning. Ingen av dem förstod den andra, så till slut fick trafikledaren efter en djup suck själv bryta in i samtalet. ;D

TL -> Förare:
Här kan det vara precis vad som helst, både som anrop och allmänt utrop. Oftast trafikomläggningar och olika varningar, men ibland även förfrågningar om man har lust att jobba över någon timme, istället för att köra bussen till garaget som det var tänkt.