Kommunikationsradion

Startat av Martin Maltkvist, 18 november 2009, 14:16:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Vilka är de vanligaste anledningarna till att en förare ropar på trafiken o tvärtom?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:16:17 PM
Vilka är de vanligaste anledningarna till att en förare ropar på trafiken o tvärtom?

"På trafiken"? ;) Menar du förare -> TL?

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2009, 14:21:43 PM
"På trafiken"? ;) Menar du förare -> TL?
Visst är det så, jag skulle kanske ha förtydligat mig. :)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:23:02 PM
Visst är det så, jag skulle kanske ha förtydligat mig. :)

Men då hade jag inte kunnat föreställa mig en förare som öppnar sidorutan och ropar argt på trafiken framför! ;D

76

Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet:

Mig->TL: Felrapporter

TL->Mig: Uppföljningar av felrapporter/meddelanden om bussbyten/anrop från servicebilen som ska mötas upp vid en hpl. (mao följder av det ovan)

Men det här ser ju helt olika ut beroende på vad och var du kör.

MartinMartin

Och i UL-trafiken har man så j-a dålig utrustning så där ropar man helst inte alls utan sköter sig själv och i nödfall använder jag min telefon istället  >:(

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2009, 14:24:00 PM
Men då hade jag inte kunnat föreställa mig en förare som öppnar sidorutan och ropar argt på trafiken framför! ;D
Den där texten fyrade av en skaplig skrattsalva... ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Martin Maltkvist

Förekommer det att Mobitex används för kommunikation?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Zella

Här i Gbg så används Mobitex för regiontrafiken som inte har Tetra...

I Gbg så går TLI ut med gruppanrop till alla bussar med tetra och informera om stopp kör si och så... eller om bussarna i Frölunda C ska invänta nån minut sen ankommande buss...

Förare -> TLI = Kraftig försening, trafiksituation, fel på buss eller förare... allt muntligt ska gå via TLI... Sen finns det statusknappar som man trycker på vid ringa försening.

RoTe

#9
Censur

Nico


Citat från: RoTe skrivet 19 november 2009, 02:09:20 AM...TL Uppsala har hemligt nummer av någon korkad anledning... Så dom får ropa på radion och säga åt mig att svara.  :)

Tja, det är troligen ganska många trafikledningar som använder sig av skyddade nummer. Främst då av den enkla orsaken att man just vill ha det över radio om möjligt då man får en mycket bättre överblick. Skulle alla förare ha tillgång till telefonnumren så skulle ingående linor i många fall snabbt bli överlastade. Då många förare även gärna lämnar ut nummer till kreti och pleti i händelse av borttappade saker, trafikhändelser osv. så skulle det nog inte att få något gjort alls... så orsaken till att det är hemliga eller skyddade nummer är i de flesta fall inte så särkilt korkad!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 november 2009, 14:16:17 PM
Vilka är de vanligaste anledningarna till att en förare ropar på trafiken o tvärtom?

Bussproblem och framkomlighetsproblem/förseningar i vårt fall.

Leif D

Citat från: Nico skrivet 19 november 2009, 11:07:48 AM
Tja, det är troligen ganska många trafikledningar som använder sig av skyddade nummer. Främst då av den enkla orsaken att man just vill ha det över radio om möjligt då man får en mycket bättre överblick. Skulle alla förare ha tillgång till telefonnumren så skulle ingående linor i många fall snabbt bli överlastade. Då många förare även gärna lämnar ut nummer till kreti och pleti i händelse av borttappade saker, trafikhändelser osv. så skulle det nog inte att få något gjort alls... så orsaken till att det är hemliga eller skyddade nummer är i de flesta fall inte så särkilt korkad!

Men snälla....
Då har man väl flera nummer, ett (eller flera) som är strängt förbjudet att lämna ut, samt sådana som ska lämnas till allmänheten, då lämpligen 0771-nummer.
Har man sedan bra telefonilösningar på sin trafikledning, så kan man säkert sålla i förväg vilka inkommande samtal man ska svara på.
Håller man sedan sin personal med tjänstemobiler så så kan man ju lätt registrera dessa i sitt telefonisystem och få upp namn och kanske all anna data om vilken tjänst personen i fråga sitter på.
Så är det allafall funtat på ett stort järnvägsföretag jag känner väl till, där det f.ö. inte används annat än mobiltelefoner av olika slag.
;-)

Nico


Citat från: Leif D skrivet 19 november 2009, 14:04:41 PM
Men snälla....

Då har man väl flera nummer, ett (eller flera) som är strängt förbjudet att lämna ut, samt sådana som ska lämnas till allmänheten, då lämpligen 0771-nummer.

Har man sedan bra telefonilösningar på sin trafikledning, så kan man säkert sålla i förväg vilka inkommande samtal man ska svara på.

Håller man sedan sin personal med tjänstemobiler så så kan man ju lätt registrera dessa i sitt telefonisystem och få upp namn och kanske all anna data om vilken tjänst personen i fråga sitter på.

Så är det allafall funtat på ett stort järnvägsföretag jag känner väl till, där det f.ö. inte används annat än mobiltelefoner av olika slag.

Strängt förbjudet är ju relativt för telefonnummer har en tendens att ta sig ut ändå, men att ha hemliga eller skyddade nummer är ett sätt att begränsa spridningen till 'fel' användare. Vad gäller allmänheten så har de normalt sett inget med trafikledningen att göra utan vänder sig istället med fördel till kundtjänster och andra avdelningar som är avsedda att tillhandahålla publik information. Allmänheten behöver alltså inga 0771 nummer eller annat till vare sig driftledning eller trafikledning.

Det är dock ofta så att förarna gärna lämnar ut tillgängliga nummer för att slippa vidare frågor vilket ibland betyder att t.ex. driftavdelningen på ett visst garage kan får hantera kvarglömt hos en helt annan entreprenör, en trafikledning hos entreprenör får frågor om var en annan entreprenörs tur tagit vägen osv.  Alltså, frågorna hamnar då ofta på fel ställe vilket oftast bara ställer till det för alla inblandade parter då det tar tid och även som regel leder till missnöje då svaren uteblir.

Sen handlar det helt enkelt om vilka system man har. Har man en trafikledning som är baserad på mobiltelefoni etc. så finns det rutiner för och har man en baserad på komradio etc. så är den avpassad för det, men det är nog inte många bolag som har både och. Större bolag brukar oftast undvika bärbara mobiler då det blir svårt att överblicka om man ska ha sådär 2-3000 nallar utlämnade, men det kanske inte är så många på det där järnvägsföretaget? Något lättare då med fast monterade mobiler, men då kan man lika gärna ha radio istället.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

Vad spelar det för roll om TL har hemligt nr när jag ändå har det inproggat i mobilen? Det enda hemliga numret gör är att jag inte svarar när det ringer. Jag kan ju själv ringa upp dom, om jag hade vetat vem det var...

Min depå har inte hemligt nummer. Ringer dom ÄR det viktigt och är jag mitt i en jobbig trafiksituation som t.ex. stadstrafik kan vara stannar jag vid närmaste hållplats och svarar eller om jag inte hinner, ringer upp!

Men när TL ringer och jag inte svarar måste jag helt plötsligt svara på radion vilket jag finner mer distraherande och att stanna för att försöka koppla upp mot TL, det ska jag inte gå in på...