Swebus Bromma vs. Kallhäll

Startat av Jonatan, 11 augusti 2009, 16:16:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Hej,

jag har kört till och från på Swebus Tyresö i några år nu men har nu flyttat till Järfälla. Därför funderar jag på att börja köra på ett annat garage, de som ligger närmast till hands är ju Kallhäll och Bromma. Jag undrar om någon eller några från respektive garage kan lite kort beskriva trafikområdena med för- och nackdelar. Det vore väldigt uppskattat. Främst är dessa punkter intressanta:


  • Linjer (antal, "svårighetsgrad på linjer", längd på linjeutbildning)
  • Tjänster
  • Garagets läge, SL-trafik till garage
  • Vagnpark
  • Behov av timanställda under hösten

Med vänlig hälsning /
Jonatan

Patrik

Kan svara för Kallhäll;

Buss 542, 547 och 560 stannar vid Industrihotellet som är nära garaget, 547 stannar även vid Övre Bredgården som är precis utanför garaget.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Wetjo

Var bor du i Järfälla?
Jakobsberg/Viksjö eller Barkarby/Skälby?
Jobbar du i Kallhäll har du bussar dygnet runt.
Det är lite "bängligt" att ta sig till Brommagaraget med "socialsnöre" om du har en väldigt tidig eller en väldigt sen tjänst.

Majoriteten av linjerna i Kallhäll trafikerar Järfälla och Upplands Bro kommuner.
Nu är det visserligen en hiskligt massa år sedan jag körde i Kaga, men räkna med ca sju arbetsdagar för att lära dig alla linjerna.
Sedan finns väl vissa prioriterade linjer som du kan börja med och sedan lära dig fler vartefter.
Jag tror att det är ca 20 linjer i Kaga att lära sig.

Brommagaraget kan jag väldigt lite om eftersom jag aldrig varit där.

Annars är det väl en smaksak vad man vill. Trafiksituationen är väl lite bättre i de yttre områdena än i Brommatrakten. Annars är det väl hugget som stucket.

Lycka till!


Wetjo

Citat från: Patrik skrivet 11 augusti 2009, 17:48:10 PM
Kan svara för Kallhäll;

Buss 542, 547 och 560 stannar vid Industrihotellet som är nära garaget, 547 stannar även vid Övre Bredgården som är precis utanför garaget.

Du glömde 591 vid industrihotellet.  :P

Nico


Brommagaraget ska väl även under en ganska nära framtid flytta till Lunda så då kanske det blir fler möjligheter att köra extra på bägge garagen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:21:43 PM
Du glömde 591 vid industrihotellet.  :P

Ähh, nattlinjer är överskattade  ;)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Wetjo

Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2009, 21:35:47 PM
Brommagaraget ska väl även under en ganska nära framtid flytta till Lunda så då kanske det blir fler möjligheter att köra extra på bägge garagen.

Tänkte inte på det.  :-\ Då har du ju dygnetrunttrafik till bägge ställena...  :) Med samma nattlinje...
Är det fortfarande 550 som går till Tenstaplan, så är det den som gäller övrig tid. eller 541 och en promenad.

Jonatan

Tackar för svaren. Jag bor i Jakobsberg så är väl närmast till Kallhäll, nu i alla fall. Sedan kanske det blir hugget som stucket när brommagaraget flyttar till Lunda. Tror väl att Kallhäll är lite roligare körning med trevligare vagnpark. Har inte kört MAN förut (förutom någon kilometers provtur) och är ju kul med nya bekantskaper.

Någon som kan ge en liten beskrivning av Brommagaraget, MrBuss kanske?

Omnilasse

Citat från: Wetjo skrivet 11 augusti 2009, 21:49:43 PM
Tänkte inte på det.  :-\ Då har du ju dygnetrunttrafik till bägge ställena...  :) Med samma nattlinje...
Är det fortfarande 550 som går till Tenstaplan, så är det den som gäller övrig tid. eller 541 och en promenad.
550 är ju dock inte till så stor nytta som bussförare (går ju bara i rusningstid då få tjänster startar eller slutar), men du kan ju alltid ta 178 till Akalla och byta till 517 så kommer du lätt till Lunda, de tider 591 inte går- helt bra är det dock inte, men det går ju rätt bra att åka till Spånga också och ta buss (eller gå därifrån). Är själv inte bussförare, men jag har ju förstått att mercedesbussarna inte är så populära, annars är det väl rätt hygglig vagnpark även i Bromma. När det gäller linjer är väl dock Kallhäll något trevligare. Förutom några linjer till Solna cirklar ju nästan alla runt Spångaområdet av Brommagaragets linjer och några kring gröna linjen. Nu när 119 delas har man ju inte några riktigt långa linjer kvar, vilket ju kan göra det lite tjatigt. Kallhäll har väl inte heller så bra när det gäller långlinjer och det kan förstås bli lite tradigt med alla turer i Viksjö, men å andra sidan har man ju några mer lantliga linjer (556-557) och dessutom tre direktbusslinjer, varav en in till stan och en nästan in till stan (546 till Karolinska institutet). Kallhäll har ju 23 linjer (om man räknar med 552X) medan Bromma bara har 17 (inklusive 117X som väl snarast får räknas som en variant av 117 och inklusive 158 som ju bara går några turer per dag). Som "timförare" har väl dock Bromma fördelen att det går rätt fort att lära sig linjenätet. Kallhäll har ju en del rätt udda linjer, såsom 552x som går en variant på sommaren och en annan på vissa högtidsdagar (julafton och några fler dagar), liksom 548 som går till Ängsö några turer på helgerna, 567 som trafikerar en sträckning på vardagsmorgon, en annan på dagtid och eftermiddagar samt en helt annan sträckning på helgerna! Kräver som sagt lite mer av inlärning, men blir ju desto mer omväxlande!

Yujin Zhang

Sedan får vi inte glömma att Kalhäll kör även trafiken i Kungsängentrakten!

När det gäller Bromma vill jag minnas att man är/var ganska pigga på att "koppla ihop" linjerna så man kör (utan att kolla igenom gamla tjänstepaket) tex 113-113-119-119-513 eller 127-117-112-114-124-124... osv, så man slipper snurra runt på tex 114 eller 127 hela dag.

Nico


Finns nog knappt något paket (i alla fall inte hos entreprenörerna i SL-land) numera som innehåller linjerena tjänster utan nog snurrar man en del mellan linjerna lite överallt vilket även inkluderar Brommadepån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

CitatNä man kopplar ju linjerna så att det stämmer med pissepauser, raster och passlängder, så att man är på rätt ställe vid rätt tidpunkt och kan bli avlöst.

I Tyresö var det t.ex lämpligt att köra 872-873-875 eller 875-873-872 då utnyttjade man tiden och hade tillgång till avlösningsplatser med gångavstånd.

Ja men det där är ingen nyhet! Det är inte bara folk som har kastat halva livet i yrket som kan sådana saker, utan även "tillfälliga resenär" som jag inser sådana saker. Min kommentar skulle ses som en uppmuntran för Jonathan så han skulle slippa oroa sig för att snurra runt på samma Brommalinje hela dag.

Wetjo

Citat från: Omnilasse skrivet 11 augusti 2009, 23:14:23 PM
550 är ju dock inte till så stor nytta som bussförare (går ju bara i rusningstid då få tjänster startar eller slutar), men du kan ju alltid ta 178 till Akalla och byta till 517 så kommer du lätt till Lunda, de tider 591 inte går- helt bra är det dock inte, men det går ju rätt bra att åka till Spånga också och ta buss (eller gå därifrån).

Vad ska du till Akalla att göra om du ska till Lunda från Jakobsberg? Lång och stor omväg. Bättre då att ta 541 eller 543 till Byleden och promenixa den sista kilometern. Du spar bra mycket tid i så fall.

Omnilasse

Citat från: Wetjo skrivet 12 augusti 2009, 04:45:20 AM
Vad ska du till Akalla att göra om du ska till Lunda från Jakobsberg? Lång och stor omväg. Bättre då att ta 541 eller 543 till Byleden och promenixa den sista kilometern. Du spar bra mycket tid i så fall.
Okej, får erkänna när jag tittade på restiden för 517 att det kanske blir lite stor omväg (Kunde inte tänka mig att den delsträckan skulle ta närmare 15 minuter!), men ser vi med den nya depån på Gunnebovägen är det väl annars bäst att gå från Spånga station - men det är klart att det går bra att promenera och få lite frisk luft från Skälbyvägen också. Tänkte väl komplettera med att det ju också finns uppställningsplats än för ett tio tal bussar i Vällingbydepån och Alvik används ju ännu, så det blir ju några andra ställen att åka till också.  Sedan använder ju Brommadepån rätt mycket avlösning längs linjerna också, så det blir ju rätt vanligt att påbörja/avsluta skiftet i Spånga station (och antar även längs hållplatser på gröna linjen).

Nico


Från Spånga så går både 157 (under vissa tider) samt 517 mot Lunda. Nu spekulerar jag visserligen friskt sedan, men det är nog inte helt otroligt att man kan komma att dra i alla fall 517 i en slinga som passerar Gunnebovägen. Skulle kanske kräva en 3 minuter längre körtid. Ska man spekulera ännu vildare så skulle kanske även ett byte mellan garagen vara ett alternativ i framtiden, dvs. ett byte där nygamla 512 (503) och 517 kan komma att byta avtalsområde. Kallhäll kör ju redan 518 och 519 så 517 skulle kanske inte vara så konstig där heller... men detta är som sagt ett mycket fritt spånande från min sida.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman