Nacka: "Fastnade med benet i bussdörren"

Startat av Ersa, 07 januari 2009, 19:46:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roland Hn

Hur många gånger har man inte upplevt att hållplatsen är tom. Alla som stod där är ombord. Men man noterar att en bit från hållplatsen står ett gäng ungdomar,nåväl även äldre, totalt likgiltiga vad beträffar bussen. När dom sedan hör pyset från dörren, kom någon plötsligt på "Jag skall ju också med och sätter fart. Hinner också ofta få in en arm eller en fot trots att dom ser att dörren är på väg att stängas. Det vanliga är ju att man kommer i en situation där man får öppna dörren igen. Vanligtvis erhåller man en skopa ovett. Nu frågar jag mig hur tänker dom. Skall föraren veta vid en hållplats att just den personen skall med bussen. Eller skall man gå ut och fråga "Några mer resenärer"
Hur kommer det sig att det ofta är samma personer som sinkar bussen, som gnäller när man är sen. Oavsett anledning.
Roland?

Roland Hn

Förlåt jag glömde en sak!
När man så öppnat dörren, stannar klanten, vänder sig mot kompisarna utanför bussen och fortsätter samtalet.
Är det någon som känner igen scenariot?

Ersa

I vissa orter har bussförare skämt bort folk genom att släppa på och av dem mellan hållplatserna. I andra orter är det helt tvärtom. Där gäller absolut tydlighet för att få åka med. Jag minns min första lektion under linjekännedom inne i Österund, där denna mening uttalades av en förare:
"Längs denna gata passerar stadsbussar, förortsbussar samt lantsortsbussar till två grannkommuner. Visar folk vid hållplatserna inget intresse över att vilja åka med, så stanna inte ens till. De får ta nästa buss."

Kan ju tillägga att alla resenärer alltid var tydliga, och ingen lämnades. :)