Nacka: "Fastnade med benet i bussdörren"

Startat av Ersa, 07 januari 2009, 19:46:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Om någon redan lagt upp denna nyhet ber jag om ursäkt. Jag letade, men hittade inget.
En incident på en buss mellan Nacka och Slussen. Verkar vara framdörren(!)

13-åriga Lucy Bergströms ben fastnade med benet i bussdörren - släpades flera meter.
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1423238/lucy-13-slapades-med-bussen-slet-sonder-handen
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1423239/forskrackligt-och-det-ska-inte-kunna-intraffa

Yujin Zhang

Tja...sånt skulle aldrig ha hänt med nya Omni, som t.o.m. har kännande kant på framdörren, någonting som många många förare är emot (jag säger bara: Stureplan efter krogarna har stängt). :o

JDS

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 januari 2009, 20:43:58 PM
Tja...sånt skulle aldrig ha hänt med nya Omni, som t.o.m. har kännande kant på framdörren

Där har du allt fel! Möjligen har du lite rätt såtillvida att det sannolikt inte skulle hända när bussen är ny, men det är den ju inte så länge. Kännande kanter blir notoriskt opålitliga med åren och är egentligen bara ett komplement till förarens uppmärksamhet. Kännande kant på framdörren verkar helstolligt, varför har man börjat med det?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2009, 20:55:22 PM
Detta kommer att hända igen om inte kunderna lär sig att ta det lugnt.....

Det kommer de inte att göra. Rätt åtgärd mot problemet är att föraren lär sig att titta ordentligt i backspeglarna och att inte stanna med ledbussar i fel vinkel och öppna dörrarna. Förare har utbildning och lön för att göra rätt, det har inte passagerarna. (Det kommer att gå åt skogen några gånger ändå, men det är i alla fall bättre att förlita sig på personalen än på hoppet!)

Yujin Zhang

CitatDär har du allt fel! Möjligen har du lite rätt såtillvida att det sannolikt inte skulle hända när bussen är ny, men det är den ju inte så länge. Kännande kanter blir notoriskt opålitliga med åren och är egentligen bara ett komplement till förarens uppmärksamhet.

Underhåll, underhåll  ;)

Ersa

Nu har jag aldrig kört någon buss med kännande framkant, men de Solaris Urbino vi har i Umeå har en fotocell ovanför framdörren. Denna är av samma modell som känner av folk vid bakdörrarna, men den ovanför framdörren är inte inkopplad. Möjligtvis finns den där för att kunna agera klämskydd på de ställen där framdörrsklämskydd krävs.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 07 januari 2009, 20:59:57 PM
Nu har jag aldrig kört någon buss med kännande framkant, men de Solaris Urbino vi har i Umeå har en fotocell ovanför framdörren.

brukar du inte köra b9s?? föreslår att du testar framdörren nästa arbetsdag ska du se på grejer...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2009, 21:03:04 PM
Nu har ju problemet knappast med ledbussar i vinkel att göra.. och som du säkert vet så finns bara i Sl området 100 tals hållplatser som angörs av ledbussar där på o avstigning måste ske med bussen i "sväng" knappast bussförarens sak att åtgärda.

Det visste jag att någon skulle påpeka, men det ändrar ju ingenting i fråga om det faktum att man inte kan förvänta sig någon beteendeförändring från trafikanternas sida. Dessutom är det få av de där hållplatserna där det verkligen inte går att stanna rakt om man vill, det är bara det att förarna tycker att det är för jobbigt. Och väghållaren gör ingenting, eftersom det faktiskt går (och på de platser där det inte går, så gör väghållaren inte heller någonting eftersom förarna inte vägrar köra).

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2009, 21:03:04 PM
Tror f.ö att du också hört talas om död vinkel? (varför har ni monitorer på svängda stationer i tunnelbanan?)
Tag plats i en stadsbuss och beskåda denna vinkel runt framdörrarna.....

Liknelsen med tunnelbanan är inte riktigt bra eftersom monitorerna visar de bortersta vagnarna, inte den närmaste dörren som är mitt framför näsan.

Ersa

Citat från: homer skrivet 07 januari 2009, 21:10:41 PM
brukar du inte köra b9s?? föreslår att du testar framdörren nästa arbetsdag ska du se på grejer...

Ja, i stan finns både SL-lackade 6458 med utåtgående enkeldörr samt 6905-6921 med dubbla "vanliga" dörrar. Ska nog göra en enkel säkerhetskontroll vid tillfälle. Det är alltså klämskydd på båda framdörrversionerna?

TageK

Ni talar teknik och annat, men det är ju faktiskt så att alla fordonsförare har ett ansvar och ska rätta sig efter reglerna i Trafikförordningen som man fick lära sig då man skaffade sin körkortsbehörighet. Speciellt ska man komma ihåg Trf 2 kap 1§.
Gör man det undviker man många gånger att råka ut för elände.

Att en trafikant, resenär eller fordonsförare, gör oväntade manövrar kan man aldrig förutse. En ansvarsmedveten fordonsförare försöker alltid ta hänsyn till det, men ibland misslyckas det. Tyvärr.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 07 januari 2009, 21:38:10 PM
Ja, i stan finns både SL-lackade 6458 med utåtgående enkeldörr samt 6905-6921 med dubbla "vanliga" dörrar. Ska nog göra en enkel säkerhetskontroll vid tillfälle. Det är alltså klämskydd på båda framdörrversionerna?

nu satte du mig på pottan, hur de är med era dubbeldörrade vet jag naturligtvis inte, men 6458 ska ha de

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2009, 21:35:07 PM
Jag kan enkelt räkna upp tjugo hållplatser där det "INTE GÅR" att stanna med en rak ledbuss, oavsett om du eller jag eller någon annan sitter bakom ratten.

Sedan tillkommer de hållplatser där tillfälliga fel-olämpligt parkerade bilar hindrar bussen att stanna vid kanten, rakt.
Många körkortsinnehavare tror ju att det är bra att stanna sin bil innan hållplatsen istf efter stolpen....

Ett skolexempel på en riktigt dålig hpl utformning är Granängsringen, en annan är Alléplan mot Fornudden.

Tja, om kravet är att bussen ska stå vid kanten, då blir det förstås en annan femma.

Nu är ju just problemet med vikta ledbussar till största delen möjligt att lösa kameror, men rent allmänt kvarstår iakttagelsen att man inte kan förlita sig på dörrautomatiken och kännande kanterna i någon större utsträckning. Man ser ofta förare som sitter och blänger i vänsterspegeln i väntan på att dörrbromsen ska lossa och sedan svänger ut utan att alls ha tittat på dörrsidan. För varje krona man hypotetiskt sett investerar i att försöka uppfostra resenärerna att bete sig säkrare, så skulle man troligen få många gånger bättre utbyte om den i stället investerades i att utbilda och följa upp förarna.

Mr H

Intressant diskussion!

Kan inte låta bli att kasta in en händelse med en trasig bussdörr som jag råkade ut för och dess konsekvenser! Åkte SL/Swebus linje 706 och gick av vid en hållplats utan trottoar m.a.o mycket lite utrymme mellan buss och dike. Gick av genom dörr 4 (sista dörren) som till min förvåning gick upp endast halvvägs och sedan snabbt slog tillbaka. Fastnade då i dörren och det fanns nada kännande kanter som fungerade och hindrade dörren från att slå igen.

Bussföraren uppmärksammade inte det som skedde utan startade men jag lyckades slita mig loss. Tror att bussen hette 6292 eller något sådant. På vägen hem funderade jag över händelsen förstås och kom fram till att det var nog bäst att kontakta Swebus och rapportera händelsen eftersom föraren förmodligen var omedveten om felet och vad skulle inte kunna hända om ett barn etc. etc. fastnade i dörren?

Tänkte ringa TL i Botkyrka men konstaterade att inget nummer finns att uppbringa vare sig i tidtabellen, på Eniro/Hitta eller på Swebus eller SL:s hemsidor! Helt otroligt! Här går en säkerhetsdefekt buss i trafik
och detta kan inte anmälas till trafikutövaren (detta var alltså efter kontorstid.)! Ringa polisen? Nej det lät ju väl häftigt och skulle dessutom kunna slå mot föraren och det var ju inte det jag ville, bara att förhindra en olycka!

Vad göra? Ringde SL Upplysning i desperation för att få råd och följande samtal utspann sig: "Jag kan ta emot anmälan om detta så rapporterar vi det till Swebus I MORGON för åtgärd". "Men den defekta bussen går ju i trafik nu och det är nu det behöver åtgärdas. Kan inte du ringa till TL Botkyrka?" "Beklagar men vi har våra rutiner för sådant här, förresten så har Swebus TL Botkyrka HEMLIGT TELEFONNUMMER!"

Slagen av detta märkliga besked att ett företag i omfattande säkerhetstjänst kan tillåta sig att ha hemligt nummer till den operativt trafikansvariga avslutade jag samtalet. Nästa dag ringde jag själv till Botkyrka och pratade med en tekniskt ansvarig som svalde och svalde och vare sig kunde lämna något vettigt besked angående det hemliga telefonnumret till TL eller bussens fel mer än att han lovade att bussen skulle kollas (vilket han säkert också såg till).

Finns det inga fackliga organisationer på Swebus som reagerar på det här? Det låter ju fullständigt vansinnigt alltihop!

Mr H

Nico


Jo, en del samtal som man trots allt får borde nästan bandas och säljas... slår Hassan & Co med hästlängder i vissa fall.  :D

Skämt åsido, att numren till respektive TL/TX inte lämnas ut till kreti och pleti är allmän praxis och är som sagt inte för att man vill j***as med någon. Tycker dock att det är lite märkligt i det här fallet att SL Kundtjänst inte på något sätt kunde koppla vidare till just TryggC om man nu inte heller kunde lämna ut numret dit. Sedan hade man då från deras sida kontaktat berörd trafikledning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Richard1250

#14
Citat från: Nico skrivet 07 januari 2009, 23:14:05 PM
Jo, en del samtal som man trots allt får borde nästan bandas och säljas... slår Hassan & Co med hästlängder i vissa fall.  :D

Skämt åsido, att numren till respektive TL/TX inte lämnas ut till kreti och pleti är allmän praxis och är som sagt inte för att man vill j***as med någon. Tycker dock att det är lite märkligt i det här fallet att SL Kundtjänst inte på något sätt kunde koppla vidare till just TryggC om man nu inte heller kunde lämna ut numret dit. Sedan hade man då från deras sida kontaktat berörd trafikledning.

Jag har numret till TL Swebus i Halmstad och det tycker jag är jättebra att ha, om det är kallt och sträng vinter och man har stått och väntat i 30 minuter och det inte kommer en buss, då kan jag vänligt ringa till TL och få information om turen blivit inställd mm.
Men klart håller jag med dig om att lämna ut nummer till allmänheten skulle inte fungera, bättre då dom ringer till länstrafikens kundstjänst.
TL måste ju sköta sitt jobb med att ta hand om sina förare och ansvara för trafiken.
Dessutom får man ju en pratstund med en trevlig trafikledare samt lite info om hur trafiken flyter vilket ju inte är fel  :)

O numret till TL håller jag för mig själv, det lämnar jag inte ut  :) :)