Olaglig genväg stort problem för busstrafik

Startat av Johan Hansson, 04 september 2008, 10:31:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Håller helt med om att det är trafikfarligt, åker själv buss genom den viadukt som går under E6an.
Det är linje 20 och 31 som passera där.

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=347526

Denna lösning skulle vara perfekt att ha vid underfarten:

http://www.intergate.se/pollare.html

Längre ner på den hemsidan så finns det en film som rör just bussgator.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

76

Ja, speciellt krokodiltänderna tycker jag de ska ha!
(Titta på videon från Volvo om du inte förstår vad jag pratar om).

Nico


Tja, ett spårviddshinder borde ju inte vara så svårt att smälla dit. Däremot undrar jag lite (eller om det feltolkats av journalisten) vad som menas med nedanstående citat?

»Swebus föreslår att kommunen bygger hinder i körbanan som är konstruerade på ett sådant sätt att personbilar inte kan ta sig förbi. Det kan till exempel vara ett väggupp som är så högt att personbilar fastnar

Ett gupp som är för högt för en personbil torde väl, mer eller mindre, även vara för högt för en vanlig buss med låggolv... eller?


Sen kan man ju konstatera att det numera råder lite anarki överlag. Man bör därför inte bli överraskad över att möta bilar lite överallt där de inte ska vara, på bussgator, på terminaler osv. Har t.o.m. fått möte med en bil som kom in mot färdriktningen i vändslingan inne på Cityterminalen i Stockholm. Det roliga var att föraren ifråga dessutom tyckte att jag (med en ledvagn i böjen runt) skulle backa istället för att hon skulle göra det.

I några fall (i artikel stod det ett fåtal) så beror det nog på att folk är för ouppmärksamma/klantiga för att fatta vad de pysslar med, men i många fall handlar det nog mera om att bilisterna ofta struntar totalt i allt vad förbud heter då de är sorgfälligt medvetna om att chansen att åka fast normalt är approximativt noll och ingen. Polisen orkar i alla fall inte lyfta ett finger utom i de sällsynta fall som de är specifikt utkommenderade för att kolla just kollektivkörfält etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas

Citat– Jag vågar inte säga om det blir någon åtgärd, utan vi får titta närmare på frågan innan vi bestämmer oss, säger han.

Denna kommentar säger väl allt!

Det är så typiskt politiker/tjänstemän att de inte vågar ta några som helst beslut som kan reta upp folk!
Om man ska satsa på kollektivtrafiken och få fler att ställa bilen hemma(som alla säger att de vill), så MÅSTE man våga ta beslut liknande de som Swebus vill i artikeln.

Det finns oräknerliga exempel på bilister som kör på bussgator, parkerar på hållplatser, parkerar så att en buss inte kommer fram m.m. utan att någon bryr sig!
Och de gånger man ringer polisen har man tur om de skickar en bil efter några timmar...
OM man vill att fler ska åka buss kan man börja med att se till att dessa kan komma fram ordentligt...

Kan som en jämförelse berätta en händelse från London.
Personen i fråga är son till en förare hos oss.
Han kommer med en lastbil + släp på en gata och fastnar i en vänstersväng pga felparkerade bilar.
Har ringer då polisen som kommer rätt så snabbt och de börjar bötfälla alla bilar som står fel.
När de är färdiga så säger då åt honom att vika in sidospegeln och köra, oavsätt om han känner att det tar emot!
DET kallar jag att se till att nyttotrafiken kommer fram  ;)

Anders Noren

Citat från: Z skrivet 04 september 2008, 18:17:35 PM
Denna kommentar säger väl allt!

Det är så typiskt politiker/tjänstemän att de inte vågar ta några som helst beslut som kan reta upp folk!
Om man ska satsa på kollektivtrafiken och få fler att ställa bilen hemma(som alla säger att de vill), så MÅSTE man våga ta beslut liknande de som Swebus vill i artikeln.

Ha. För en sex-sju år sedan så cyklade en berusad man på ett spårviddshinder, monterat vid i Gävle vid Brynäsgatans övre ände där en bussgata mot Bomhus tar vid, och slog sig fördärvad. Han fick gråta ut i en av lokaltidningarna som ringde en tjänsteman på Vägverket och hörde sig vid om spårviddshinder. Tjänstemannen sade sig inte känna till något sådant på Vägverkets nät varpå tidningen drog slutsatsen att om Vägverket inte känner till anordningen så är den knappast godkänd och kommunen måste alltså ha gjort en olaglig installation.

Till saken hör att Vägverket givetvis inte har några spårviddshinder på sitt vägnät, eftersom Vägverket bara förvaltar Sveriges övergripande allmänna vägnät. Kommunerna förvaltar resten - och där finns det gott om spårviddshinder. Till saken hör också att på BÅDA sidor av bussgatan finns cykelbanor varför det inte var bara olämpligt utan också både onödigt och olagligt för mannen att cykla i bussgatan.

Vad hände? Jo, kommunen skickar snabbt som attan ut en patrull som tar bort spårviddshindret och asfalterar igen. En bom sätts upp - som naturligtvis inte fungerar, så den ställs i uppfällt läge. Numer är det fri körning för alla och envar som gäller på bussgatan och varje gång det diskuteras fysiska hinder för att hindra biltrafik i kommunens bussgator så dras episoden med fyllot som körde ned i kommunens olagliga spårviddshinder upp. Kommunen vill ju inte riskera mer skäll för fyllon som cyklar där de inte får cykla för Sverige är, som bekant, landet där det egna ansvaret är avskaffat.

Anders

Björn Ax

Citat från: Nico skrivet 04 september 2008, 11:28:12 AM
Tja, ett spårviddshinder borde ju inte vara så svårt att smälla dit. Däremot undrar jag lite (eller om det feltolkats av journalisten) vad som menas med nedanstående citat?

»Swebus föreslår att kommunen bygger hinder i körbanan som är konstruerade på ett sådant sätt att personbilar inte kan ta sig förbi. Det kan till exempel vara ett väggupp som är så högt att personbilar fastnar

Ett gupp som är för högt för en personbil torde väl, mer eller mindre, även vara för högt för en vanlig buss med låggolv... eller?

Jag vet inte om det är detta som menas men jag har hört talas om ett speciellt farthinder som sjunker ner när ett tungt fordon kör över det men inte gör det när en personbil kör över det.

ch

Host host, självkritik tycker jag är en bra sak som ofta saknas. Taxiförare klagar på att privatbilister står i taxizoner och blockerar för dem, medans de själva inte bryr sig när de står på busshållplatser för att ragga kunder å samtidigt blockerar för bussarna. Bussförare har ibland samma mentalitet också, här klagar man på att folk kör i bussfältet. Men hur ofta gör inte bussförarna själva fel? ;)


Jonas

Någon som vet varför man inte använder den typ av hinder som visas på länkarna i första posten lite oftare?
De borde vara det klart effektivaste sättet att hindra obehörig trafik.
Någon som vet hur de "aktiveras", finns det en sändare i fordonen eller något liknande?

Richard1250

Det är väl snarare så att  det är kommunens dåliga planering av körbanor mellan Bostadsområdet Andersberg och köpcentrat Stenalyckan som gör att bilarna väljer bussgatann eftersom dom annars måste köra en bra omväg för att komma dit.
Kommunen kunde ha löst detta enkelt genom att bygga en ny underfart under E6 för bilister till Stenalyckan.

Just den underfarten är ett stort bekymmer för Swebus, men Halmstad Kommun är urusla att planera för vägnätet i Halmstad så fort dom gör en ombyggnation av vägarna så är det busstrafiken som blir lidande med gator så smala att två bussar inte kan mötas.

Lars Borgemo

Rörliga pollares inverkan på stollar kan med fördel studeras på YouTube ;D
http://www.youtube.com/watch?v=hCSsope5vOA bjuder på en gammal klassiker, men flera höjdare finns bland "Related videos"

Ersa

Citat från: LarryB skrivet 09 september 2008, 22:13:51 PM
Rörliga pollares inverkan på stollar kan med fördel studeras på YouTube ;D
http://www.youtube.com/watch?v=hCSsope5vOA bjuder på en gammal klassiker, men flera höjdare finns bland "Related videos"

City of Manchester vågar! ;D

Lars Borgemo


Johan Hansson

Citat från: Richard1250 skrivet 09 september 2008, 18:12:48 PM
Det är väl snarare så att  det är kommunens dåliga planering av körbanor mellan Bostadsområdet Andersberg och köpcentrat Stenalyckan som gör att bilarna väljer bussgatann eftersom dom annars måste köra en bra omväg för att komma dit.
Kommunen kunde ha löst detta enkelt genom att bygga en ny underfart under E6 för bilister till Stenalyckan.

Just den underfarten är ett stort bekymmer för Swebus, men Halmstad Kommun är urusla att planera för vägnätet i Halmstad så fort dom gör en ombyggnation av vägarna så är det busstrafiken som blir lidande med gator så smala att två bussar inte kan mötas.


Halmstad kommun och Tekniska Kontoret gör ju aldrig något vättigt i Halmstad.
De misslyckas från början till slut.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Wolfie

Citat från: Z skrivet 05 september 2008, 21:44:16 PM
Någon som vet varför man inte använder den typ av hinder som visas på länkarna i första posten lite oftare?
De borde vara det klart effektivaste sättet att hindra obehörig trafik.
Någon som vet hur de "aktiveras", finns det en sändare i fordonen eller något liknande?

Jag tror att det beror på att det är rätt krävande underhåll på dessa. Rörliga hinder behöver hållas i trim för att fungera, för nog vore det illa om en av pollarna inte skulle fungera plötsligt, då kommer ju inte bussarna genom heller. Särskilt i vårt klimat där snö och is, och med detta kommande salt och grus ställer till det extra mycket.
Vet att det fanns sådana vid Söderhallen i Stockholm förut, men om de är kvar har jag inte koll på. Någon som vet, och hur de fungerar? (Körde inte där så ofta, då jag körde för Hornsberg).

Nico


Fanns väl några sådana pollare i SL-land där 55:an rullade ut från Tullgårdsgatan mot kajen i Norra Hammarbyhamnen. Vet dock inte om de är kvar för det vart något rabalder vill jag minnas om någon fylltratt till cyklist som körde på dessa i uppfällt läge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman