Byggår för Scania-Vabis BF76/SKV?

Startat av Nico, 13 juni 2020, 02:17:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Satt och diskuterade lite med en bekant när en Scania-fråga dök upp. Visade sig att det inte var det lättaste att få mera detaljerat svar på den, nämligen då mellan vilka år som Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross byggdes. Är det någon som vet?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

På frågan är jag i och för sig inte helt säker men jag tittade för många år sedan på  leveranser till SJ. Först byggde SKV (ASJ filial i Katrineholm där karosstillverkning skedde) till SJ på Volvo B 715. När dessa var färdigtillverkade fortsatte SKV med samma kaross på Scania BF 76. Man brukar ange modellår 1965 då. Kan betyda att några är tillverkade andra halvåret 1965. Sista SJ nummer bör vara 0510.Den senare anges som modellår 1966.
Sedan är jag lite undrande om vilka fler BF76-SKV som tillverkades. Det finns nämligen några luckor i SJ serien vad gäller tillverkningsnummer.

Det finns ett antal liknande bussar med BF76 eller BF56 från SKV liksom varianten CF110 eller 80. De senare tillverkades sedan SKV övergått den stora affären med bla Scania. Jag pratade med Lars-Gunnar Eriksson en gång för många år sedan och han var anställd vid SKV.

Efter bussarna BF76-SKV så kom till SJ Volvo B58 med samma kaross, dock annan bakruta. Bakrutan är nämligen en känslig sak för tillverkare. Så fick bakrutan läggas om på bl a bussar CR76/110 i många fall. Om det var så på serien med BF76 vet jag inte. Hur många bussar som fanns med BF76-SKV till privata bussföretag eller motsvarande kommunala vet jag inte. Mindre än 10 men kanske ca 5 st ?
Vad säger Mats K och Bengt H om detta ?

zjbus

Citat från: Nico skrivet 13 juni 2020, 02:17:37 AM
Satt och diskuterade lite med en bekant när en Scania-fråga dök upp. Visade sig att det inte var det lättaste att få mera detaljerat svar på den, nämligen då mellan vilka år som Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross byggdes. Är det någon som vet?
1965-1967

Nico

Då får jag tacka er bägge, men får ändå inte riktigt ihop det då det blir motstridigt. Hade fått det till (men kunde inte få det bekräftat) att det egentligen bara var 1965-1966 som BF786/SKV tillverkades... då de flesta väl levererades som omställningsbussar (och fick dörrarna flyttade till den 3/9-67) snarare än att SKV levererade nya BF76:or efter 1966 med dörrarna på höger sida... eller tillverkades det alltså BF76/SKV även under 1967 och då som rena högertrafikbussar?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M


zjbus

Nej, Scania-Vabis fanns inte kvar 1968.


zjbus

Frågan var mellan vilka år som Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross byggdes.

Mikael Blom

Saab AB och Scania-Vabis AB slogs samman den 19 december 1968 och Scania-Vabis försvann som varumärke den 1 jan 1969. Fordon tillverkade innan detta datum bör alltså vara Scania-Vabis.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab-Scania
https://web.archive.org/web/20190609124041/https://www.scania.com/group/en/1969-3/

Lars-Håkan_E

I teorin byggdes det ScV BF76 med SKV kaross t.o.m 1968, därefter byggdes dem som CF110 då Scania dumpade Vabisnamnet och SKV fabriken köptes, bussarna blev då att räkna som helbyggda.

Nu stämmer inte teorin riktigt med verkligheten, åtminstone inte på typskyltar och emblem kontra bilregistret.

Det finns exemplar tillverkade 1969 med ScV BF76 på skyltarna samtidigt som dem har 110 emblem utvändigt och även det motsatta.

zjbus

Scania-Vabis fanns t.o.m. 1967, mer om detta kan läsas i tråden Scania eller Scania-Vabis? https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=74192.msg519388#msg519388

Lars-Håkan_E

#11
Nu var ju inte verkligheten så.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Mats Karlsson

#12
BF76-chassit tillverkades enligt Scania-Vabis listor från maj 1964 (chassinr 522068) till februari 1968 (chassinr ca 524400).

Första kända BF76 med SKV-kaross är SJ nr 0266 (chassinr 522177, karossnr 4520) som levererades färdigkarosserad under 1965.

Under 1966 övertogs SKV av Scania-Vabis, men fortsatte att tillverka karosser även på Volvo-chassier fram till strax efter högertrafikens införande. Det var så länge som det fanns ordrar kvar från SKV-tiden.

Sista kända BF76 med SKV-kaross är nära nog omöjligt att avgöra. Den förmodligen sista SKV-karossen i SKV:s egen nummerserie bör ha varit chassinr 523249 (karosssnr 6182). Detta chassi tillverkades redan 1966, men karosserades senare under 1967 och registrerades i oktober 1967. Nyare BF76-chassier hade då redan hunnit karosseras med lägre karossnr.

När AB Scania-Vabis i februari 1968 bytte namn till AB Scania bytte BF76-chassit beteckning till BF110. Samtidigt kom de BF76 med SKV-kaross som hade byggts fram till feb 1968, men inte hunnit rulla ut färdiga förrän i februari 1968, att få statusen helbyggd buss av Scania med beteckningen CF110L, även om chassit var BF76. På så sätt rullade det ut en del BF76:or med "SKV-kaross", men med beteckningar som skvallrade om en helbyggd buss av typ CF110L. Dessa s.k. helbyggda bussar fick karossnummer i en serie 7xxx och levererades fram till 1970, där de alltså till att börja med byggdes på BF76:or med chassinr mellan ca 524170 till ca 524400. Det var nog inte förrän under andra halvåret 1968 som det började levereras på BF110-chassit. Trots detta levererades det CF110L så sent som 1969 med BF76-chassier. Under 1970 byggdes de två sista CF110L och dessa erhöll då (märkligt nog!) inte chassinr i B110/BF110-serien (52xxxx) utan i serien för bakmotorchassier, dvs i 54xxxx-serien.

Var och en får nu dra sina egna slutsatser om när den sista BF76/SKV levererades, men om man tar hänsyn till att CF110L egentligen var ett Scania BF76-chassi med den ärvda SKV-konstruktionen och att BF110 nära nog var helt identisk med BF76, så pågick tillverkningen ända fram 1970. Om man strikt skall gå på BF76-chassi med SKV-kaross beställd innan Scania tog över SKV så pågick tillverkningen fram till hösten 1967. Därefter är det en mix av beteckningar och tillverkningsnr fram till 1970.

zjbus

Stort tack för denna information speciellt att Scania-Vabis försvann i februari 1968, (väldigt nära årsskiftet 1967/68 och inte i december 1968) vid sammanslagningen med Saab och namnet blev Saab Scania.

Mats Karlsson

Det var alltså två olika händelser. Det som skedde först, i feb 1968, var påkallat av Mercedes som tyckte att Scania- Vabis märke liknade deras stjärna för mycket. Då tog man bort märket och lät namnet i sig bli märke. Det lät då bättre med enbart Scania i stället för Scania-Vabis. Nästa händelse var att Saab och Scania fusionerades till Saab-Scania.