Ledbussar

Startat av Stefan P, 08 juni 2010, 11:42:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur många ledbussar finns sparade till eftervärlden?
Och i så fall kaross och chassi?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Räknar upp dem jag kommer på:

SSS har en SJ B58/Hägglund från -67, 16 meter, första generationen Volvo ledbussar
SvOf har en dito från -69, 18 meters, Vaxholms Trafik, senare SL H44A
Ringlinien har en GS B58 /Wiima
Spårvägsmuseet och Kvarne har varsin SL H22, B10M /Säffle

Svempa

Sveriges första ledbuss ( undantaget trådbussarna) finns kvar .Men bevarad vet jag inte om jag vågar säga.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 08 juni 2010, 13:20:35 PM
Sveriges första ledbuss ( undantaget trådbussarna) finns kvar .Men bevarad vet jag inte om jag vågar säga.

Tänkte också på den, men vet inte i vilken form den är/skall bevaras.
Någon som vet något om dess vidare öden?

Mats Karlsson

Den lär stå kvar djupt försjunken i leran. Den är så illa åtgången att jag gissar att den aldrig mer blir buss, tyvärr.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 juni 2010, 14:06:53 PM
Den lär stå kvar djupt försjunken i leran. Den är så illa åtgången att jag gissar att den aldrig mer blir buss, tyvärr.

Var den inte till skänks eller till salu, och någon nappade? Gav denne upp utan att ens ha hämtat bussen?

Staffan Sävenfjord

Jag skrev om detta för en vecka sedan. Jag fick alltså mejl från en veteranfordonssamlare på Gotland att han varit i Axvall och tittat på bussen och bestämt sig för att köpa den. Han uppgav också att tid för transporten var klar. Men vår gotländska korrespondent har inte sett bussen hos honom så trots allt kanske affären inte blev av. Någon som har vägarna förbi Axvall?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 21:57:41 PM
Ja detta var väl ett antal månader sedan? i höstas? som han hade kikat på bussen.



Vinterns tidiga ankomst kan iofs ha satt stopp för planerna, men nu borde det ha torkat upp så att man med lite grävande och en stadig hjullastare eller tungbärgare kan få loss den...projektet måste nog ha en ganska hyfsad budget hur som helst.

saurer

Spårvägsmuseét har väl en Hägglundare alla arlanda ochså

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 22:05:27 PM
Trailer och färja är inte heller gratis.

Det var i april 2009 som jag fick två mejl i den här frågan. Det sista slutade med att transporten var bestämd att också ske i april 2009. Så det var knappast vintern som ställde till problem. Bussen skulle köras för egen maskin med grönplåtar från Skara till Oskarshamn för vidare befordran färja. Där upphör all kontakt. Jag har sedan skrivit och frågat men inte fått något svar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 22:19:44 PM
Det var i april 2009 som jag fick två mejl i den här frågan. Det sista slutade med att transporten var bestämd att också ske i april 2009. Så det var knappast vintern som ställde till problem. Bussen skulle köras för egen maskin med grönplåtar från Skara till Oskarshamn för vidare befordran färja. Där upphör all kontakt. Jag har sedan skrivit och frågat men inte fått något svar.


Man  kan ju fråga sig om bussen är i ett sådant skick att den över huvudtaget skulle kunna framföras för egen maskin på allmän väg? T ex bromsrör och avgassystem brukar rosta sönder om bussen stått länge på fuktig mark, nersjunken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2010, 22:26:13 PM
Man  kan ju fråga sig om bussen är i ett sådant skick att den över huvudtaget skulle kunna framföras för egen maskin på allmän väg? T ex bromsrör och avgassystem brukar rosta sönder om bussen stått länge på fuktig mark, nersjunken.

Ja, den som uppgav att han köpt den gjorde bedömningen att det skulle gå bra. Han är som sagt van vid veteranfordon. Mer än så vet jag inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Den är absolut inte i skick att gå för egen maskin!!! En buss som stått nedsjunkan i lera sedan bromsarna havererade för snart 25 år sedan är inte bara att dra upp och köra!

Svempa

Mötte den i hbg för ca 15-20 år sedan så att den skulle ha stått där i 25 år  ställer jag mig frågande till

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 22:19:44 PM
Det var i april 2009 som jag fick två mejl i den här frågan. Det sista slutade med att transporten var bestämd att också ske i april 2009. Så det var knappast vintern som ställde till problem. Bussen skulle köras för egen maskin med grönplåtar från Skara till Oskarshamn för vidare befordran färja. Där upphör all kontakt. Jag har sedan skrivit och frågat men inte fått något svar.
I denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27499.0 från hösten 2009 påstår sig en person ha för avsikt att ta bussen till Östersund, så sannolikt blev det ingen resa till Gotland. Troligen inte till Östersund heller då den fortfarande ägs av samma person i Axvall.

[/quote]
Citat från: Svempa skrivet 09 juni 2010, 17:10:05 PM
Mötte den i hbg för ca 15-20 år sedan så att den skulle ha stått där i 25 år  ställer jag mig frågande till

Det måste väl ändå ha varit en annan buss? Även om den bytte ägare några gånger i slutet av 80-talet så har dessa hela tiden funnits i Västergötland. Bussen är avställd sedan 1983.